ny joystick till amiga! akut hjälp! (löst)
Re: ny joystick till amiga! akut hjälp!
Det klassiska ful-sättet att ansluta en analog joystick till digital ingång är väl att jorda löparen på pot'en och ansluta ändarna till två ingångar på amigan...
men med 22k som lägsta resistans så lär det nog inte funka.
Enklast vore väl då att ansluta löparna till +5V och ansluta varje "pot-ände" till en spänningsdelare in på basen på en BC547 (eller liknande), emittern till jord och kollektorn till en ingång på datorn. Ena motståndet i spänningsdelaren kan vara en trimpot för att kunna reglera var joysticken ska "ta" så att säga. Behövs inga grindar här inte...
men med 22k som lägsta resistans så lär det nog inte funka.
Enklast vore väl då att ansluta löparna till +5V och ansluta varje "pot-ände" till en spänningsdelare in på basen på en BC547 (eller liknande), emittern till jord och kollektorn till en ingång på datorn. Ena motståndet i spänningsdelaren kan vara en trimpot för att kunna reglera var joysticken ska "ta" så att säga. Behövs inga grindar här inte...
Det klart att man inte BEHÖVER, men det är så jag skulle göra, speciellt som man ofta har en massa gamla PIC'ar liggandes, iaf jag 

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:

Med reservation att man skall växla + och - på komparatorerna.....
Glenn - du anar inte hur många LM339 som jag har liggandes

Swech
Fast nu har du fyra potar i joyen där, en joystick har ju normalt bara två, en för X och en för Y.
- Electricguy
det löste sig ändå, lyckades inte få det att fungera med pottarna, så jag plockade bort dom o limmade in brytare ist
funkar klockrent!

Varför ville du absolut använda en analog joystick istället för en digital joystick på en digital ingång?
Om det var någon specialmodell av joystick så kan du väl droppa en bild på den åt oss?
Personligen kommer jag nog att ha mina TAC-2 och min A500+ tills den dag jag dör...
Om det var någon specialmodell av joystick så kan du väl droppa en bild på den åt oss?
Personligen kommer jag nog att ha mina TAC-2 och min A500+ tills den dag jag dör...
- Mizzarrogh
Enda felet med TAC-2 an tycker jag är att nedre delan av pinnen är väldigt tunn och extremt lätt bryts av, annars verkar den ju närmast odödlig, skulle förmodligen klara att bli överkörd av en truck utan problem...
(Sålde dock min (avbrutna som en kompis försökt lagat visade det sig
) till någon här har jag för mig, denne tipsade om att det gick att göra om och gänga in pinnen direkt istället.
)
Men som Mia skrev så går det så klart att göra en ful-lösning i nödfall.
Men skulle man bygga om en joystick på det viset seriöst (och hade tillgång till en CNC och stickan medgav det konstruktionsmässigt, varför man nu skulle vilja det annars, men det kan ju tex vara en specifik modell man vill ha, osv
) så skulle jag gjort ett kryss eller platta (metallpinne i mitten, med tex kullager kulor i fördjupningar som var fjäderbalastade (med en koppar/mässingsbricka och anslutna fjädrar ungefär som på vissa typer av motorkol) och något som höll fast dessa och sedan metallbleck under. då borde det garranterat funka tycker man.

(Sålde dock min (avbrutna som en kompis försökt lagat visade det sig

Men som Mia skrev så går det så klart att göra en ful-lösning i nödfall.
Men skulle man bygga om en joystick på det viset seriöst (och hade tillgång till en CNC och stickan medgav det konstruktionsmässigt, varför man nu skulle vilja det annars, men det kan ju tex vara en specifik modell man vill ha, osv

- Electricguy
det var helt enkelt så att orginalstickan var totalt sönderspelad, så jag tänkte, Ahaa! jag bygger en ny! så jag köpte en nyare stick för att bygga om så den passade till amigan. och som dom flesta vet så har i princip alla nyare stickor pottar ist för brytare. så jag byggde om den till brytare så att den skulle passa till datorn.
Nedre delen?Mizzarrogh skrev:Enda felet med TAC-2 an tycker jag är att nedre delan av pinnen är väldigt tunn och extremt lätt bryts av, annars verkar den ju närmast odödlig, skulle förmodligen klara att bli överkörd av en truck utan problem...
Det kom någon bastardiserad version av TAC-2 på slutet med sticka av plast, är det den du menar?
Den skiten är inte värd att ha, jag menar givetvis original-designen med sticka i metall och bas i hårdplast med aluminiumkåpa över.
- Mizzarrogh
Mmm... Jag vet inte, pinnen var i metall men sista biten var nedsvarvad till ett rör så den var närmast papperstunn och någon hade haft den rakt av vid övergången (har inte sett plastversionen, men har svårt att tänka mig plast håller många minuter med tanke på påfrestningarna vid brytverkan blir fruktansvärt stora på just den punkten).
Jag vill ha en äkta flyg joystick från ett riktigt jaktplan.
(kanske går att göra i aluminium eller något med järnpinne som man svarvar till (om man haft svarv, dvs...) )
Jag vill ha en äkta flyg joystick från ett riktigt jaktplan.

(kanske går att göra i aluminium eller något med järnpinne som man svarvar till (om man haft svarv, dvs...) )
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
*host*...Mizzarrogh skrev:(Sålde dock min (avbrutna som en kompis försökt lagat visade det sig) till någon här har jag för mig, denne tipsade om att det gick att göra om och gänga in pinnen direkt istället.
)

Jag köpte din TAC-2 för 40kr i mars 2007.
- Mizzarrogh
Hoppas du fick ordning på den sedan så du får ett matchande par. 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jodå, den funkar alldeles utmärkt. Förutom lagning av den lösa kulan var jag tvungen att trycka in kabeln 15cm i joysticken och klippa bort de yttre 15cm och löda om stiften. Det klassiska glappet i kabeln precis vid ingången pga upprullning av kabel runt joysticken vid förvaring... 

- Mizzarrogh
Jo, den hängde med då jag köpte min AM 2000 en gång i tiden den var begagnad då, så vet inte riktigt vad han egentligen gjort med den (tänkte inte så mycket på det då jag sålde den eftersom jag använde en annan modell)... Men kul att det funkar med dubbla tackor nu, hoppas den varit till belåtenhet annars. 
Har massor med amiga disketter (dock endast moderna varianten tyverr) med odeffinierat innehåll om någon är intresserad (pris, avhämtning eller frakt (är nog någon banankartong) och kanske några bullar
). Om någon söker en äkta nostalgitripp.

Har massor med amiga disketter (dock endast moderna varianten tyverr) med odeffinierat innehåll om någon är intresserad (pris, avhämtning eller frakt (är nog någon banankartong) och kanske några bullar

Jag förstår ingenting, TAC-2 har en symmetrisk cylinder i metall som sticka.Mizzarrogh skrev:Mmm... Jag vet inte, pinnen var i metall men sista biten var nedsvarvad till ett rör så den var närmast papperstunn och någon hade haft den rakt av vid övergången
Som det tydligt framgår i de här bilderna, t ex: