Vilka har de bästa databladen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Vilka har de bästa databladen?

Inlägg av 4kTRB »

Mina favoriter är National, Motorola, Philips och Texas inte minst.
Kan tänka mig att det också beror på vilken typ av elektronik man sysslar
med vad som är favorit.
En del fabrikanter har inte mycket mer info än de allra nödvändigaste data
medans andra visar beräkningar och olika applikationsalternativ.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vilka har de bästa databladen?

Inlägg av Swech »

Är det en fråga, påstående och svar i samma inlägg? :D

Swech
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Som man frågar får man svar. Kommer att finnas hur många åsikter som helst! :mrgreen:
Ungefär som att fråga vilken tillverkare av hushållsprodukter har dom bästa produkterna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och datablad i all ära, kvaliteten på Application Notes (AN) är synnerligt viktigt också.

Faktisk föredrar jag att databladet är just bara datablad och förklaringar finns i AN.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Beror som sagt lite på, men jag gillar när det är referensdesigns med i databladet.

Annars tycker jag ST gör bra datablad rent generellt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Philips var bra sen dom kom att heta NXP så har det blivit sämre, Motorola har aldrig varit bra.
Analog Devices har nog de seriösaste databladen, har aldrig hittat något specat som dom inte klarat med marginal.
Detta till skillnad från t.ex Maxim som i vissa fall gör samma eller snarlika komponenter med bättre specar, men som oftast tangerar specifikationerna.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Microchip. ST är inte så dumma de heller. För att inte tala om antika Motorola application notes
Pinkevin

Inlägg av Pinkevin »

"Vem har skrivit de allra bästa böckerna?" - Drömkåken. :)

Jag har själv ingen uppfattning, men din fråga får mig att tänka på ett avsnitt ur EEVblog, där Dave rosar två datablad (datablad och datablad, allt-i-ett-blad) från NEC Micro. Det ser väldigt behändigt ut och är något av ett föredöme som andra tillverkare borde apa efter.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

AndersG skrev:Microchip. ST är inte så dumma de heller. För att inte tala om antika Motorola application notes
Jo då ett par av Motorolas applications books finns i hyllan.
En med apps för 8-bits processorer och en "Power Applications Manual".
Rikligt med inspiration för egna byggen och massa annan kul info.
Dom är riktigt bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Pinkevin skrev:"Vem har skrivit de allra bästa böckerna?" - Drömkåken. :)
Jag tänkte faktiskt också på den :)

Har f.ö ett företag jag undviker för att dom gör kassa datablad.. Averlogic :P
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag vet inte riktigt vilka jag tycker har bäst men sämsta jag sett änslänge är från AnalogDevices, väldigt bristfällig är intrycket av den jag utsatts för.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Inte så ofta jag använt AD komponenter men jag vet att de har givit ut
en serie med böcker för några år sedan med massa bra info. Jag tror
till och med de finns att ladda hem kostnadsfritt.
MBY

Inlägg av MBY »

De flesta större IC-tillverkare brukar ha skapliga datablad, men jag har nästan aldrig sett ett datablad där man så att säga inte kan hitta något som inte finns. Ibland vill man ha väldigt knepiga uppgifter som inte framgår. Man lär sig med tiden att känna på sig att "den här uppgiften kommer jag nog inte hitta" - oftast när designen redan är lagd, tyvärr.

Åldringsdata brukar ibland vara knapphändigt och det mest störande är när värden är implicita om man tolkar databladet strängt, samtidigt som man är fullt medveten om att datablad faktiskt kan ha fel (hur mycket kan man lita på implicita värden då?). En sak jag kommer att tänka på är max Vin på en AD-pinne i AVR-familjen. Är den beroende av ARef? Jag _antar_ att Vcc är max även om VRef är under, men det står inte explicit. Annars är AVR-databladen väldigt bra. Jag hittade för övrigt ett "norskt fossil" häromdagen. I avsnittet om gain för ADCn står det i en fotnot "blahablaha x20 og x200 gain". :)

Det mest störande är dock när det som kallas "datablad" är något helt annat. Moduler (LCD, radio, etc) är ju notoriska på detta. Ladda ner ett "datasheet" och få en reklamflyer med några specs i stället. Argh!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ibland saknas temperaturuppgifter märkligt nog, speciellt för lägsta temperatur, vilket är ganska viktigt om man tillverkar saker som ska sitta i bilar.

När jag jobbade med att konstruera styrenheter för bilmontering så lärde man sej snabbt att elfa har folk som är ruskigt duktiga på
att skaka fram info om komponenter, först tog man databladen via fax (detta var innan "allt" fanns på nätet), konstaterade
att infon saknades, ringde till nåt speciellt nummer på elfa och frågade, varvid personen först kollade lite (antagligen i samma
datablad jag just kollat i själv) och sen bad att få återkomma, sen typ 10min senare ringde han eller hon upp och hade
exakt dom uppgifterna som behövdes.

Vet inte om dom hade en hotline till de stora tillverkarna eller nåt, men smidigt var det :)

Man lärde sej också att det ofta gick att få tag i samma krets men med större tempområde, troligen MIL-specat eller nåt.
kanske inte alltid gick att köpa från elfa, men andra företag brukade kunna skaka fram dom.
Skriv svar