Lämpligt kondensator värde

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Lämpligt kondensator värde

Inlägg av psynoise »

Prova med att ta bort kondensatorn och höj frekvensen genom att ändra prescaler eller hur du nu får fram styrsignalen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

snubberkrets fungerar bara om du har spikar när transitorn bryter pga. induktans i motorn - något man kanske måste föra inpå 'passiva' motorer med borstar men inte alltid nödvändigt på motorer med inbyggd elektronik som fläktmotorer då dessa ofta redan har intern hantering för dessa. för att dimmensionera en snubber så måste man mäta hur spiken och störningarna ser ut med oscilloskop på verklig objekt så att man kan gissa till sig vilka induktanser som måste tas om hand (en del av induktanserna kan finnas i ledningarna mellan olika delar) ... det går inte att bara ta slumpmässiga värden och prova...

alternativt använder man frihjulsdiod...

Skall du bli av med oljud så handlar det om att välja frekvens utom hörbara området och kanske en LC-krets och en extra diod som filter och energiresovoar - dvs påbörjan till en switchad krets.

vid låga frekvenser så blir drosslarna stora och otympliga samt dyra - och kan pipa akustiskt - höga frekvenser så kan förlusterna lätt bli höga på switchtrissor om de inte matas rätt och slår om kvickt - samt kan ge EMI om inte layouten är välgjord.

---

simulering kan bråka många gånger - speciellt om man kopplar 'teroetisk' perfekta kondingar och spolar direkt till varandra. Ett sätt att gå förbi sådana fall är att sätta en väldigt låg-Ohmig motstånd i serie (typ 0.0001 Ohm) mellan de krånglande komponenter, i andra fall så kanske man måste koppla en 1 GOhm mellan punkten och jord eller paralellt över komponenten för att det skall lossna som tex. i var ända på en transmissionsledning då jordning i ena ändan inte är samma jord i den andra ändan etc. - man får prova sig fram med värden som inte har någon större inverkan på resultatet i kretsen.

Det har mycket att göra med att komma undan division med noll eller oändlighet och liknande som lätt kan ske med teoretiska perfekta kondensatorer och drosslar när den sedan beräknar.

om man skall modifiera din krets så kan man fundera på något liknande Bild

- nu är värden här bara tagna på en höft och inte på något sätt optimerade - D0 är en schottky-diod etc.

Med 250 Hz i switchfrekvens så blir drosslarna enorma i storlek om de övh. skall börja filtrera en smula och problemet blir värre ju mindre ström fläkten drar om man skall ha minimal rippel till motorn - dessutom drar många fläktmotorer bara i pulser och en sådan sak kan krångla till ganska mycket då stor drossel L2 och ganska liten konding (C1) feldimmensionerat kan ge ganska stora spänningsstötar över fläktmotorn om den pulsar och inte drar en jämn ström

Bara som exempel kostar en högtalardrossel med plåtkärna på 10 mH 170:- en luftdito 3.9 mH nära 300:- i Elfa och kör du med 250 Hz så blir det jättedrosslar om det skall filtrera någonting alls.
davrex

Inlägg av davrex »

psynoise skrev:Prova med att ta bort kondensatorn och höj frekvensen genom att ändra prescaler eller hur du nu får fram styrsignalen.
jag kör den redan i 47khz om jag fatta det hela rätt...
kör den med 12MHz kristall och i ckl/(No prescaling) och sedan när det blir overflow på den så 12000000/255=47058hz?
använder cok en annan timmer men den kör jag på clk/256 hastighet så dom bör inte krocka tycker jag

EDIT: testa nu att räkna till clk/64 och då vart det helt plötsligt tyst :/

EDIT2: kolla nu in en led för att se så den var jämn och fin :S men icke den blinka tydligt vilket jag nu anser skumt då även om jag kör med clk/64 så bör vell inte ökat kunna se det? då jag kör cpun på 12Mhz?

EDIT3: verkar nu ha löst sig kopplade in en vanlig bipolär transistor över mosfeten vet inte om atmega8 inte orkade växa tillräckligt snabbt eller något :S men nu verkar det funka utan några problem just nu. eller är det bättre att ta en klenare mosfet som driver den större? då en bipolär går väll efter strömmen och inte spänningen hur funkar det att pwm det?
davrex

Inlägg av davrex »

Nu har jag försökt simulera lite igen.
Bild

hur ser det där ut? har nu byggt upp kretsen på likande sätt med fast inte med samma mosfet och utan D1 då inte har någon sådan hemma. vet inte heller vad den har för syfte riktigt då jag kör med en IRF630 där och den har d1 in byggt i sig bara att den då ligger över mosfeten bara där då mellan S och D. och nu när jag kör med en bipolär innan också som styr gaten så låter inte fläkten något heller. Så nu går den nog i sidan 45khz där runt i alla fall.
Skriv svar