Lödhylsor - var finna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Lödhylsor - var finna

Inlägg av bigmac »

Behöver större mängder lödhylsor (krympande rör med en lodrondell i mitten). Brukar köpa från wurth, men dom kostar ca 10kr/st, lite svettigt när man gör av med 1000-tals/år. Gärna från usa?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Lödhylsor - var finna

Inlägg av bigmac »

det blev digikey.com

:-)
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Är det sådana Eyelets som dom säljer?
exakt hur använder man sådana?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

..När man fuskmonterar saker, det är min åsikt iaf :)

Typ, skalar kablar, sticker in dom i hylsan, och sen värmer med värmepistol (helst med ett munstycke för just ändamålet)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

vi använder 1000-tals per år när vi bygger om i bilar, och då duger det inte med klämskor. Det måste vara en riktig isolerad lödskarv som är fukttät och som håller minst 10 år... det gör dom där lödhylsorna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag påstår att krimpade kabelskor med skarvstycke fyllt med fett håller bättre och är säkrare.

Det grundar jag på att jag arbetat med värmare som suttit i extremt jobbig miljö både på bilar och lastbilar.
Dessutom är det så i princip alla originalkablar på bilar (och lastbilar) är gjorda, med krimpkabelskor alltså.

"vanliga" Klämkabelskor är ondska däremot, jag antar att det är sådana du syftar på.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Håller med Glenn till 100%, riktigt utförd krimp slår frivolter runt en lödd hylsa. Kabelkardelerna blir sköra och de klara ej heller mekanisk och termisk belastning som krimpen gör.
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Metoden (lödhylsor) duger i alla fall för Saab när de gör kabelstammar till Gripen...
Det är speciallt smidigt om man ska ansluta en ledare till skärmen på en koax.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har ju väldigt svårt att tänka mej att man använder denna typen av hylsor i stridsflygplan, du har ingen bild på det eller så ?

Jag har ju iofs aldrig tittat i elsystemet på en 39'a, men det är då INTE så på 37'orna iaf.
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

De av Saabs områden jag varit på är skyddsobjekt med fotoförbud så en bild är nog svårt att få tag på. :humm:

Nu blev jag faktiskt tveksam... Jag har sett dom användas på Saab men är faktiskt inte helt säker på vad kabeln skulle monteras i nu när jag tänker efter lite. Det var i alla fall alltid för att ansluta en ledare mot skärmen på en kabelstam.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är förmodligen ett one-off problem som löstes på det sättet pga utrymme och sätt det ska användas på mm.

Om sker och ting inom ett skyddsobjekt är väl inget man ska föra vidare i tal eller skrift heller för den delen.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har ju iofs aldrig tittat i elsystemet på en 39'a, men det är då INTE så på 37'orna iaf
Jodå, visst är det det. Jag har personligen monterat MÅNGA sådana i just JA37 då jag i ett tidigare liv arbetade med uppgradering av JA37 till vad som kallades generation D (den modernaste versionen av jakt-viggen innan systemet lades ner). Och precis som zeylon säger, det var det som användes när skärmen skulle anslutas till t.ex ett kontakdon (pigtail) och även när enskilda parter skulle splittas etc. Hur det är på FPL39 vet jag inte men jag kan tänka mig att det används även där.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Har du bilder på detta ? och pratar vi om samma typ av lödhylsor ?

Jag har tittat en hel del i 37'or, och äger även en del elektronik ur sådana, har INTE sett den typen av hylsor någonsin.

(Däremot har jag sett dom lösa, och använda i bilar, köpta just från würth, så jag antar att det är samma som nämns i ursprungsposten.)
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, jag har inga bilder, du får helt enkelt ta mitt ord på att dom används eller i alla fall användes (det är 9 år sedan jag slutade i försvaret). Sådana här hylsor:
Bild

De 37'or du tittat i, var det "de nyaste" dvs generation D? Den modiferingen tog ett arbetslag 16 veckor om jag inte minns fel, uppgradering av PS46 (radar), installation av 1553-bus, GPS, en ny färgskärm bl.a i kabin och flera km med ny kabel. Jag kan ha mer detaljerad data kvar i nån pärm men tro mig, sådana lödhylsor som bilden användes en hel del.

Här är en närbild på break-out-kortet i men Abene-fräs, om jag inte lärt mig använda lödhylsor i flyget så hade jag inte använt dom här:
Bild
Om du tittat i flera 37:or så kanske du känner igen kabeltypen jag använt. Det är en kass bild, jag vet, jag var tvungen att zooma in och beskära en del.

/Henrik.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

De enda jag tittat närmare i är AJ/SF/SH37, och detta ca 1994. Och färgskärm låter som sista modifieringen av JA (säkert det som kallades D ?)

Bilden på lödhylsan är samma tip men inte exakt samma modell som dom jag syftar på. ..Fast av din andra bild att döma en annan dimension, dom jag sett var snarare avsedda för tja.. 0.75mm2 och uppåt? , men attd et finns olika storlekar är väl ingen större överaskning.
Skriv svar