medelvärde av temperatur?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

medelvärde av temperatur?

Inlägg av grym »

funderar på att man skulle vilja mäta vad medeltemperaturen ligger på under ungefär en dygns tid

vad säger ni om för och nackdelar med följande metoder
alla skulle i så fall ha sin givare i ett väl ventilerat vitt skåp ungefär som man ser att dom riktiga mätstationerna har

1:släng in givare i tjugo kilo järn, in med allt i cellplast, och vips har man en tidskonstant på dagar
2:enkel givare och en elektronisk låååågpassfilter
3:in med temeraturen till en logger som tar och lägger ihop medelvärdetvärden för dom sista 24 timmarna

pesronligen så skulle jag tycka att metod nr 1 har sina kuliga sidor, något helt icke elektroniskt, om man så vill
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade definitivt använd metod 3. Temperaturen ska ju i alla fall omvandlas till något digitalt och att sedan göra olika medelberäkninger är enkel match.

Järn är tungt, kostar och rostar och du har dålig kontroll över vad det har för konstant med all bubbelplast osv.

Ett elektronisk lågpassfilter med den tidskonstant får allvarliga problem med läckströmmar osv.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Välj trean!
Information is king. Jo det är väl kanske roligt med icke-elektronik, men inte så kul som elektronik, det inser du väl? :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

trean

Inlägg av bengt-re »

självklart ! Loggar du så kan du kanske skapa en funktion där du kan se tillbaka det senaste dygnet också. kanske inte nyttigt, men kul iaf
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jo du, 3:an så klart. Titta här så förstår du varför jag svarar så. http://80.86.67.171

Jag kommer, när jag fått ihop lite mer data, lägga till en funktion för att visa medeltemperaturer per månad.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

*ler*

Inlägg av bengt-re »

Hur hinner du som snart sexbarnsfar.... Kul projekt och verkar ju som det fungerar också ! Lycka till med nya familjemedemmen ! Klart att det blir en pöjk !
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Hur mäter man medeltemperatur egentligen?

Det går ju tex inte att logga tempen varje heltimma för att få fram medeltempen skapligt exakt på ett dygn, tänk om det blir väldigt mycket varmare varje halvtimme tex, även om det är osannlolikt att det händer så borde väll detta fenomen innebära att medelvärdet inte blir så exakt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man mätar varje sekund och gör ett medelvärde på varje minut som man använder till att göra medelvärde för varje timme som man använder till att ge medelvärde per dygn........

Eller också mätar man varje sekund (eller var 10'nde) och adderar ihop i ett stort tal och räknar antalet mätningar och sen, varje dygn, kör du en division och spottar ut resultatet.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Temperaturer ska man dela med sig av, som denna typ.
http://marge.campus.luth.se/temp/
apanap

Inlägg av apanap »

Icecap skrev:Man mätar varje sekund och gör ett medelvärde på varje minut som man använder till att göra medelvärde för varje timme som man använder till att ge medelvärde per dygn........

Eller också mätar man varje sekund (eller var 10'nde) och adderar ihop i ett stort tal och räknar antalet mätningar och sen, varje dygn, kör du en division och spottar ut resultatet.
Det kan kanske bli problem efter ett tag om det "stora" talet blir för stort, så att man får overflow. Men det kan man lösa genom kontinuerlig medelvärdesbildning (eller vad det nu kallas):

[Nytt medelvärde] = [Gammalt medelvärde] * (([antalet mätningar] - 1) / [antalet mätningar]) + [Nytt värde] / [antalet mätningar]
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Risken att det stora talet ska bli för stor är nog liten. Jag själv gjort en medeltemperaturs beräkning i ett PicBasic projekt. Jag uppskattade medeltempen till 15 grader, och tog ny temp ca var tionde sekund. Skulle ta ca 45 år innan det stora talet blev för stor om jag räknat rätt.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag är ett stort fan av apanaps metod eftersom det blixtsnabbt ger medelvärdet på x antal samplingar (jag kallar det iofs rullande medelvärde). Nackdelen är att det tar x antal samplingar innan det första korrekta medelvärdet kommer ut, men sen funkar det finfint.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Visst är det ett bra sätt...men det kräver floating point för att bli i närheten av korrekt. Personligt hade jag tagit ett mätvärde per sekund och sett till att ha lagom med minne.
60 värden med sekundstatus. Räknas ihop varje minut, delas med 60 och rullas in i nästa steg.
60 med minutvärden
24 med timmevärden
Byta dom rullande och sedan beräkna med heltal.

Med rätt skalning & offset kan man klara det mesta med 144 bytes minne till detta, att sedan mäta tempen varje sekund är lite överkurs, var 10'nde duger helfint.
apanap

Inlägg av apanap »

Som Icecap säger så kräver metoden floating point, vilket kanske blir lite tungt att utföra varje sekund i en mikrocontroller.

ristomemo: Med 32-bitars signed integer och summering av hela grader var 10e sekund med en medeltemp på 15º så får jag också det till 45 år. Jag hade dock tänkt mig att få medeltemperaturen i högre noggrannhet än hela grader, samt gärna även sampla den i högre noggrannhet.

ex.
sensorns noggrannhet: ±0.05º
medeltemp: 15º
samplingsfrekvens: 1Hz
variabel: 32-bitars float, (24 bitar till värdet, 8 bitar exponent)

Med dessa förutsättningar får jag det till att man kan summera temperaturen i 31 timmar (har säkert räknat fel men det blir iaf inte så värst länge).

Gimbal: Jag kan inte förstå varför man inte skulle få ut korrekt medelvärde direkt? Kan du ha glömt att sätta [Gammalt medelvärde] till 0 i början kanske?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det tar x antal itterationer tills du har byggt upp rätt värde, säg att invärdet är konstant 150 och att vi vill ha ett medelvärde på 10 samplingar.

Första varvet blir då 0*9/10 + 150/10 = 15

Men det korrekta medelvärdet för min första mätning är 150.
Skriv svar