power led ficklampa
power led ficklampa
Hej! Jag hade tänkt att bygga mig en ficklampa med flera sammankopplade mobil batterier. Men jag är lite fundersam på vilken lampa jag ska ha.Jag funderar på någon sorts power led diod, typ en sån här: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5876
eller: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11809
Någon som har koll på ifall det skulle fungera,och ifall det finns ännu starkere power led på marknaden?:)
eller: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11809
Någon som har koll på ifall det skulle fungera,och ifall det finns ännu starkere power led på marknaden?:)
Re: power led ficklampa
Måste fråga: Varför mobiltelefonbatterier? Jag är skeptisk till att de fungerar bra vid högt strömuttag. Förmodligen sparar du en massa huvudvärk om du köper "riktiga" celler istället som t.ex. 18650-celler.
Annars är det svårt att säga om det kommer fungera när man inte vet något om hur du tänkte göra. Bara du kyler dioden ordentligt och reglerar strömmen så funkar det nog.
10 W LED är lite overkill för en ficklampa men om du har stora fickor är det inga problem
Annars är det svårt att säga om det kommer fungera när man inte vet något om hur du tänkte göra. Bara du kyler dioden ordentligt och reglerar strömmen så funkar det nog.
10 W LED är lite overkill för en ficklampa men om du har stora fickor är det inga problem
aha okej! Ja jag tänkte att det var billigt,men jag får vel se om det funkar. Men kopplar man ihop några stycken mobilbatterier kan det vel inte vara så svårt att komma upp i 12v och 0,8A?
Där är grymt mycket mer klös i en SSC P7, finns rätt trevliga reflektorer med.
Tyvär är de svårdrivna, den drivaren jag köpte på DX klara knappt 1,5A och överhetta.
Tyvär är de svårdrivna, den drivaren jag köpte på DX klara knappt 1,5A och överhetta.
Satte i hop en prototyp för en vecka sedan med 3 AA batterier ett 3,3 Ohms motstånd och en 1W PLED med reflektor. Jag är mycket nöjd över resultatet.
Reflektorn är en 10 graders. Reflektorn och PLEDen har jag köpt hos upplyst.se
Reflektorn är en 10 graders. Reflektorn och PLEDen har jag köpt hos upplyst.se
Ska du inte ha större batterier än så kan jag ju rekomendera dig att köpa ett sånt här pack. Nästan precis vad du ville ha. För ett mycket lågt pris!
http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=1751
Det pallar effektuttaget vilket inte mobilbatteierna gör på samma sätt.
http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=1751
Det pallar effektuttaget vilket inte mobilbatteierna gör på samma sätt.
Okej. Jag får kika på det..Jag kan inte så mycket så därför frågar jag en del! Men vad ska man ha en drivare till? Räcker det inte med batteri eller har jag missuppfattat nån viktigt detal?:P
Jo jag täntke bygga en egen ficklampa därför att det är kul att bygga och jag vill ha en billig,jag hade ju tänkt att använda mobilbatterier eller nåt liknande eftersom att det är trevligt när man kan använda saker som inte kostar något,som man itne behöver köpa. Men jag kanske får hitta en annan lösning istället för mobil batterier.
Jo jag täntke bygga en egen ficklampa därför att det är kul att bygga och jag vill ha en billig,jag hade ju tänkt att använda mobilbatterier eller nåt liknande eftersom att det är trevligt när man kan använda saker som inte kostar något,som man itne behöver köpa. Men jag kanske får hitta en annan lösning istället för mobil batterier.
Du tjänar nog inte dirket pengar på att bygga dig en egen.
Vad för mobilbatterier är det du har och hur många?
Hur har du tänkt att ladda dem?
Har du någon lite större maglite över?
Vad för mobilbatterier är det du har och hur många?
Hur har du tänkt att ladda dem?
Har du någon lite större maglite över?
Att bygga ficklampor är en stor hobby, det är inget udda! Kolla på CPF, Candle Power Forums (nere för tillfället dock) där det nästan enbart avhandlas sådant!
Varför bygger man saker som går att köpa i allmänhet? För att det är roligt, för att lära sig saker, för att få det precis som man vill, för att spara pengar för att få funktioner som inte finns i kommersiella produkter? Många olika anledningar!
Jag håller på att bygga en RGB-ficklampa till min son. Den har en liten PIC-processor, en 1W RGB-led och en pot där man ska kunna ställa från vit till svep mellan färgerna till autofadande beroende på hur man vrider.
Varför bygger man saker som går att köpa i allmänhet? För att det är roligt, för att lära sig saker, för att få det precis som man vill, för att spara pengar för att få funktioner som inte finns i kommersiella produkter? Många olika anledningar!
Jag håller på att bygga en RGB-ficklampa till min son. Den har en liten PIC-processor, en 1W RGB-led och en pot där man ska kunna ställa från vit till svep mellan färgerna till autofadande beroende på hur man vrider.
hehe bra svar! Och ytterligare en sak jag tycker är kul är det med att kunna använda saker som ingen behöver längre,alltså bygga gratis.
(Mobil batterier går att ladda i en mobil och aluminium höljet kan jag svarva själv)
Okej tack för tippset,det ska jag kolla in:) Men en snabb fråga bara, om man ska ha någon sorts power led på kanske 10w, räcker det då att ha batterier som klarar av att driva den,eller behövs det nån mer manick!?
förutom att kyla den med något slags aluminium hölje då:)
(Mobil batterier går att ladda i en mobil och aluminium höljet kan jag svarva själv)
Okej tack för tippset,det ska jag kolla in:) Men en snabb fråga bara, om man ska ha någon sorts power led på kanske 10w, räcker det då att ha batterier som klarar av att driva den,eller behövs det nån mer manick!?
-
har ni något tips på någon billig ficklampa i färdigt hölje där man kan byta ut powerleden mot en med högre verkningsgrad, typ en av de mera moderna.
kan tänka mig att i billiga ficklampor är det billiga dioder nämligen och om ficklampan kostar 150 sek i affären kan man inte stoppa i en dyr Cree eller Seouldiod.
kan tänka mig att i billiga ficklampor är det billiga dioder nämligen och om ficklampan kostar 150 sek i affären kan man inte stoppa i en dyr Cree eller Seouldiod.
Man brukar använda någon form av strömbegränsning och oftast när man bygger lampor brukar man använda någon form av switchad dioddrivare. Vissa har en boost-converter som tar upp spänningen om man använder batterier med låg spänning (få batterier).Simson skrev:hehe bra svar! Och ytterligare en sak jag tycker är kul är det med att kunna använda saker som ingen behöver längre,alltså bygga gratis.
Kolla på CPF så lär ni er allt!
Ficklampor att bygga om och även kit för ficklampor finns billigt och med gratis frakt på dealextreme.com men det är lite si och så med kvaliteten ibland. Fast superbilligt!
Jag ber om ursäkt om jag svamlar men detta är inte riktigt mitt område, jag sysslar mest med laser men har kikat lite på lampor ett par ggr.
dar303 - Jag vet varför folk bygger saker själva hellre än köper, det jag undrade var ju vad som var Simsons anledning, lättare att ge bra svar då 
Iaf så är SSC p7 att föredra, den där andra har ingen bra verkningsgrad alls.
Mobilbatterienra är nog inte så bra på stora strömuttag men använder du många borde det inte vara några problem. kan 10st vara lagom kanske?
P7'n vill du hellst inte driva över 3A, då har de ofta ett spänningsfall på ca 3.5V, är olika för olika leds.
Lättast är att driva den med en buck regulator direkt från batterierna som är kopplade paralellt. Har du batterierna seriellt borde det inte vara några problem med har du dem paralellt skulle problem kunna uppstå.
Jag vet inte riktigt hur skyddskretsarna är designade i mobilbatterier. Har de skydd mot för stora strömmar? skydd mot över laddning? skydd mot urladdning?

Iaf så är SSC p7 att föredra, den där andra har ingen bra verkningsgrad alls.
Mobilbatterienra är nog inte så bra på stora strömuttag men använder du många borde det inte vara några problem. kan 10st vara lagom kanske?
P7'n vill du hellst inte driva över 3A, då har de ofta ett spänningsfall på ca 3.5V, är olika för olika leds.
Lättast är att driva den med en buck regulator direkt från batterierna som är kopplade paralellt. Har du batterierna seriellt borde det inte vara några problem med har du dem paralellt skulle problem kunna uppstå.
Jag vet inte riktigt hur skyddskretsarna är designade i mobilbatterier. Har de skydd mot för stora strömmar? skydd mot över laddning? skydd mot urladdning?