Fräsverktyg till MK2/MT2

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Fräsverktyg till MK2/MT2

Inlägg av Eson »

Tjenna.

Tänkte att det måste vara en del som har fräsar (Optimus, Jula?) med Morse krona/taper #2.
Jag har problem att hitta MK2 verktyg i Sverige. Jag har sett lite på smaskin.se och Automatic Production, men är det allt?

Jag är ute främst efter ett ursvarvningsverktyg/arborr (eng. Boring head). Men undrar om det går att planfräsa med en sån och hur är kvalitéen på de Kina byggda som Automatic Production säljer?
Överallt i världen använder de Flycutters men det verkar inte existera i Sverige.
Riktiga planfräsar är såklart bättre men jag vill kunna göra större hål än min största borr; 12mm.
Jag har tänkt på rundmatningsbord också men det hjälper inte mig att planfräsa. Hur är rundmatningsbord vs. en arborr i håltoleranser?

Om man ändå hade en styrd fräs. Men jag måste köpa fräsverktyg för att bygga mig en. ;)
Användarvisningsbild
jihe

Re: Fräsverktyg till MK2/MT2

Inlägg av jihe »

Beställ från England. Arc Euro Trade och Chronos har inga problem att leverera till Sverige.

Annars börjar OTD Tools bygga upp sitt sortiment lite. Hoppas de fortsätter i den stilen, det är risigt med leverantörer av kinesgrejer i Sverige.
H.O

Inlägg av H.O »

Det går bra att planfräsa med ett ursvarvningshuvud, det blir ju i princip samma sak som en "flycutter". Ett 50mm huvud med bommen stickandes ut 25mm på sidan så har du en diameter på 100mm. Det blir naturligtvis inte lika stabilt och inte samma averkning som med en planfräs men det fungerar och man kan få riktigt fin yta. Det ställer så klart krav på att spindeln är vinkelrät mot bordet men det gäller ju oavsett vertyg.

För nogranna och runda hål är det ett ursvarvningshuvud som gäller, till och med när du HAR en styrd fräs.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det går enkelt att tillverka ett svingstål.
Bara att svetsa fast lämpligt svarvstål på en MK2 hylsa.
Fördel med svingstål jämfört med planfräs, är det är inte lika vibrationsbenäget.
Jag kör själv med stora svingstål om arbetsstycket är skrangligt och det vill vibrera.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Några svenska företag har jag inte koll på.
Jag har handlat av CTC tools via ebay och med tanke på priset tycker jag att kvaliteten är godkänd.
ex. drygt 600kr inkl frakt för "50MM BORING HEAD SET MT2 M10 SHANK MILLING LATHE".
Jag har aldrig behövt betala tull.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Ja det är bra mycket billigare i utlandet. Jag menar, varför tar de nästan 3ggr pengarna i Sverige?
Matthew

Inlägg av Matthew »

säter skrev:Det går enkelt att tillverka ett svingstål.
Bara att svetsa fast lämpligt svarvstål på en MK2 hylsa.
Fördel med svingstål jämfört med planfräs, är det är inte lika vibrationsbenäget.
Jag kör själv med stora svingstål om arbetsstycket är skrangligt och det vill vibrera.

Svingstål, nån som har en bild ?

//M
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det finns många olika fly cutters, slå en bildsök i Google på fly cutter
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Så här ser ett hemgjort ut som jag använder.

Bild
Skriv svar