Lämpligt kondensator värde

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
davrex

Lämpligt kondensator värde

Inlägg av davrex »

Sitter här och bygger mig en liten fläktkontroller.
Där jag PWM en vanlig pc fläkt 3pins, och som jag fatta det så blir det lite snällare mot fläkten om man sätter en kondensator(C1) till den.
Och själva problemet hur stor bör den vara? har just nu satt en 100µF vilket verkar fylla sitt syfte då den inte tjuter som den gjorde innan när jag körde den på låga varv.
Men 100µF är bara ett värde jag hade liggande så nu undrar jag vilket värde som är mest lämpligt.
Q1 är just nu en IRF630. men kommer bytas ut mot en BSP17 om det gör någon skillnad.

Bild

Tack på förhand.
xxargs

Re: Lämpligt kondensator värde

Inlägg av xxargs »

I mina ögon så är kondingen i kopplingen inge bra alls som det nu är utfört - hade du kontakt istället för en trissa så hade den blivit bränd ganska fort var gång den sluter med nuvarande kondingvärden på 100 µF. Med trissan så blir det värme och om påslaget är snabbt så kanske stötströmmen när kondensatorn laddar ur sig över trissan är över transistorns specar och kan gå sönder.

Dessutom kommer trissan att alltid tömma kondingen till 0 när PWM är till och är kondingen stor så kommer motorn att vara nästa jordad och gå med full fart även om din PWM är stängd 3/4-del av tiden.

Någon form av avstörning bör du ändock ha då motorn troligen är induktiv (med fläktmotorer vet man aldrig då dessa ofta har aktiv elektronik i sig) och kan ge induktionsknäppar om strömmen bryts kvickt med trissan.

Enklaste varianten är som man gör med reläer med frihjulsdiod över motorn. Nästa steg är sk. snubber-kretsar (sök på google) där värdena är avpassade mot motorn induktans med lämplig kondensator och motstånd i serie med kondensatorn (motståndet är till för att begränsa strömmen och dämpa ut ringningar - på samma sätt som en stödämpare till bilens fjädring så att bilen inte gungar).

om du vill jämna ut strömmen så att motorn får jämnare ström (och slutar att låta akustiskt av PWM-pulserna) så krävs det mer prylar och mer tanke rent dimensionsmässigt och använd PWM-frekvens då vi pratar om passiv filtrering med både induktans och kapacitans mm..

---

Schemat ser ut att vara ritat i någon program - har du ingen spice-simulator kopplat till den ? - ersätt motor med en induktans på någon mH med kanske 1-2 Ohm i serie och börja simulera - då ser du att strömstötarna genom trissan blir ganska elaka med din nuvarande design och komponentvärden.

---

att arbeta med simulator är ofta mycket lärorikt och även mer erfarna konstruktörer kan hitta tankegrodor som inte är uppenbara när man ritar på sitt schema.

själv har jag sedan många år kört med MicroCap och ditt schema är så litet att den mycket väl går att köra i många demo-versioner av olika kommersiella simuleringsprogramvaror. Att jag använde microcap en gång i tiden beror på att dess demoversioner var den generösaste av de olika demoversionerna när det gällde antalet komponenter i simuleringen samt att jag inte trivdes med miljön för Pspice (eller orcad numera) - vet inte hur det är idag.

vid sådana här enkla kopplingar så kommer man väldigt lång med dom flesta demo/studentersioner av spice-simulatorer och vill man köra större system så kan man titta på den 'riktiga' SPICE i linuxvärlden (spice 3F5 eller ngspice, men då har man inte skalen och schemahanteringen på samma sätt och kräver en viss inkörningstid innan allt är igång och uppsatt)
davrex

Inlägg av davrex »

Tack för bra svar nu måste jag bara reda ut vad du skriver med :)

just denna försökte jag simulera i multisim, när jag nu byter ut motorn mot en induktans på 2mH och ett motstånd på 1Ohm så vill inte äns kretsen simulera det. Men den vill det där i mot om jag tar bort kondensatorn. så har lite svårt att simulera det problemet.

Men sedan säger du att enklaste variabeln är.... som jag nu fatta dig att sätta ett motstånd före kondensorn i serie?

Sedan syftet med att PWM ner fläkten ju så jag vill ju inte då få ljud för att jag pwm:ar den istället.
och på något sätta lyckas min krets göra det nu för stunden i alla fall. Och om jag fatta dig rätt så är det största problemet just nu att kondensatorn kommer slitas ut?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att fläkten låter när du PWM'ar beror på att du använder för låg frekvens.

Och jag håller helt med i att kopplingen är synnerligt fel och ineffektiv. Det du vill uppnå är en spänningsreglering, till fläktar med inbyggd elektronik är PWM dåligt, till "släpkolsmotorer" är det synnerligt effektivt. Nästan alla moderna PC-fläktar (och definitivt dom med tacho-utgång) har inbyggt elektronik varför deras hastighet ska styras vid att ändra matningsspänningen.

Där kan PWM vara effektiv men det kräver en rätt koppling och det innebär INTE ett motstånd!

I essens ska du bygga en reglerbar switch-mode step-down omvandlare, dessa finns det en massa olika varianter av, 73-278-51 er ett exempel.
davrex

Inlägg av davrex »

men hur gör alla köp bara fläktkontroller då... dom måste väll ändå pwm?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har aldrig handlat såna men dom jag har sett bild på där man kan se elektroniken är det oftast linjära regulatorer så: inte PWM efter vad jag har sett.

Att man sedan kan bygga en DC-regulator som reglerar via PWM... tja, kolla kretsen jag skrev in, den är just en sådan.
davrex

Inlägg av davrex »

Den du då kolla på var den automatiskt på något sätt elelr var det bara manuell?
Sedan den där kretsen är inget alternativ alldeles för dyr :( Då känns det mer värt att sitta med min nuvarnde krets även om den nu är idiotisk men den håller i alla fall fläkten tyst :)

eller hur funkar detta med snubber-kretsar skulle det kunna vara en enkel lösning till mitt problem?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ett billigare alternativ är som tidigare sagt linjärspänningsregulator, LM317 är en justerbar klassiker, ELFA art.nr 73-120-77.
davrex

Inlägg av davrex »

jo men skulle jag då pwm till den då jag vill ha det digitalt?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tack för bra svar nu måste jag bara reda ut vad du skriver med

Kanske lite enklare ord, annars bra skrivet ovan tycker jag:

När ström går igenom motorn laddas spänningen över kondensatorn upp (se kapacitans). Desto mer spänningen stiger över kondensatorn desto mer sjunker den över motorn (se Kirchhoff spänningslag). Tillslut är hela matningspänningen över kondensatorn och och ingen ström går igenom motorn mer. När du sedan kortsluter kondensatorn via transistorn urladdas kondensatorn och spänningen över den blir noll. Nu har vi spänningsfall över motorn igen och en ström flyter igenom som laddar upp kondensatorn.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

jo men skulle jag då pwm till den då jag vill ha det digitalt?

Vem har sagt att PWM är digitalt, se definitionen för digital så förstår du att PWM inte måste vara digitalt. Skilj mellan amplitudsdiskret och tidsdiskret signal, där en digital signal har båda egenskaperna.
davrex

Inlägg av davrex »

jo det är jag med på. men inte varför det är negativt i mina härom låter det bara att man rundar av fyrkants våg
davrex

Inlägg av davrex »

psynoise skrev:jo men skulle jag då pwm till den då jag vill ha det digitalt?

Vem har sagt att PWM är digitalt, se definitionen för digital så förstår du att PWM inte måste vara digitalt. Skilj mellan amplitudsdiskret och tidsdiskret signal, där en digital signal har båda egenskaperna.
kanske det men jag vill kunna styra fläkten digitalt. det var det jag mena
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vart kommer styrsignalen ifrån?
davrex

Inlägg av davrex »

en atmega8
Skriv svar