NST till teslaspole
- Electricguy
Re: NST till teslaspole
tillbaka från spolen? det spelar väl ingen roll när det är en växelströms krets?
vänta nu lite... behöver det inte vara en sluten krets? räcker det med att man kopplar till NST men inte tillbaka? jag har inte 100% koll hur växelström fungerar men jag trodde att man alltid var tvungen att koppla tillbaka ihop 
http://en.wikipedia.org/wiki/Alternating_current
Edit1: Kan du inte leta reda på en sida som beskriver Teslaspolens funktion grundligt och gå igenom den med en kunnig lärare? Risken finns ju att läraren inte låter dig genomföra skolprojektet med den sortens frågor som du ställer här iofs :/
Edit2: Vid närmare eftertanke borde du kanske inte genomföra det här projektet då du inte ens har grundläggande kunskaper i ellära.
Edit1: Kan du inte leta reda på en sida som beskriver Teslaspolens funktion grundligt och gå igenom den med en kunnig lärare? Risken finns ju att läraren inte låter dig genomföra skolprojektet med den sortens frågor som du ställer här iofs :/
Edit2: Vid närmare eftertanke borde du kanske inte genomföra det här projektet då du inte ens har grundläggande kunskaper i ellära.
Senast redigerad av Spazze 17 november 2009, 19:56:29, redigerad totalt 2 gånger.
Men snälla nån, läs på lite grann. Med de frågor du ställer så kan det ju bli vad som helst när du kopplar ihop grejerna.
På dina frågor verkar det som om du inte förstår hur en transformator fungerar ens...
På dina frågor verkar det som om du inte förstår hur en transformator fungerar ens...
alltså ni måste inte vara så negativa
jag är medveten om att mina kunskaper inte är så omfattande, men jag arbetar dels med en partner som kan mer än jag och dessutom har jag en fysiklärare som finns till hjälp.
läser på gör jag hela tiden men det är mycket som kan vara underligt formulerat ibland och forum är väldigt bra för att ställa frågor och fylla ut vissa delar man är osäker på.
och jag har koll på säkerheten, jag är inte dum, jag tar inga onödiga risker men jag måste börja någonstans.
dessutom har jag ingen aning om hur en transformator fungerar, men det är därför jag frågar, det viktigaste är att man inte skadar sig, och säkerheten har jag redan diskuterat med han som gav mig NST:n (nån kille på en neonskylts fabrik) samt läst på.
tycker ni mina frågor är barnsliga tvingar jag er inte att svara, men ni kan alltid ge mig en eller annan bra länk som kan hjälpa mig med det jag inte förstår, istället för att be mig läsa på
hoppas jag inte låter otrevlig för det är inte min mening, och tack för att ni engagerar er
läser på gör jag hela tiden men det är mycket som kan vara underligt formulerat ibland och forum är väldigt bra för att ställa frågor och fylla ut vissa delar man är osäker på.
och jag har koll på säkerheten, jag är inte dum, jag tar inga onödiga risker men jag måste börja någonstans.
dessutom har jag ingen aning om hur en transformator fungerar, men det är därför jag frågar, det viktigaste är att man inte skadar sig, och säkerheten har jag redan diskuterat med han som gav mig NST:n (nån kille på en neonskylts fabrik) samt läst på.
tycker ni mina frågor är barnsliga tvingar jag er inte att svara, men ni kan alltid ge mig en eller annan bra länk som kan hjälpa mig med det jag inte förstår, istället för att be mig läsa på
hoppas jag inte låter otrevlig för det är inte min mening, och tack för att ni engagerar er
- Electricguy

så ska du koppla. (blev extra nöjd med spolen)
och sen kan du ju kolla här:
där får du tips och liknande.
så kan du göra om du vill ha lite mer "effekt" ut.
perfekt för dej! 2 delar.
HAHA, ja fy vad fin den blev
ska nog rita någon snygg bild lite senare du kan få dregla över. jag ska kolla youtube filmerna och sedan återkommer jag väl om jag hittar något annat problem 
tack så jättemycket!
tack så jättemycket!
- Electricguy
Nu har jag kollat på filmerna, jättebra info 
känns inte som att jag har någon fråga just nu, måste börja koppla först så får vi se
Tack så jättemycket för hjälpen! ha det bra så kanske jag hör av mig igen!
känns inte som att jag har någon fråga just nu, måste börja koppla först så får vi se
Tack så jättemycket för hjälpen! ha det bra så kanske jag hör av mig igen!
- Electricguy