Har fixat med det där dockhuset till lilltjejen i söndags. Morsan och flickvän bytte golv och tapetserade om medans jag grejade med det elektriska. Mor hade tydligen köpt dockhuset på nån auktion och fick ett helt flyttlass med grejjor till det. Bland annat lampor och en öppenspis. Efter som dessa saker tydligen ville bli matade med 3 volt och jag inte hade nån transformator så vart det till att byta ut alla glödlampor mot diod och ett motstånd. Till den öppnaspisen så satt jag ihop en liten krets som gör att dioden lyser oregelbundet, lyser starkt och svagt till synes lite slumpmässigt. Resultatet när ved bitarna kom på plats vart verkligen levande.
Hann inte klart denna helg så fortsättning följer när tillfälle ges.

Kul bild med morsans hand, ser gigantisk ut.

Satte in detta hempul i den lilla öppnaspisen. Kortet består av en 4093:a några kondingar och ett par motstånd.
Det är 2 oscillerande kretsar en som svänger lite fortare än den andra, signalen från bägge matas sedan via motstånd ut på till samma punkt där dioden finns. Om signalen kommer från bägge utgångarna samtidigt så lyser dioden starkt, och när den långsamma oscillatorn är låg så får den snabba oscillatorn dioden att blinka svagt. Enkelt ....

Den öppna spisen på plats, ny tapetserat och golvläggaren har gjort sitt.