NST till teslaspole

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arro9108

NST till teslaspole

Inlägg av arro9108 »

Hej allihopa!

Jag har en liten fråga här angående en NST jag använder i ett skolprojekt för att bygga en teslaspole (jag har flera frågor till senare men vi börjar med den här)

Min NST ser ut såhär:

Bild Bild
Bild Bild
Bild Bild

och min fråga är följande: hur bör jag koppla en tredelad kopparsladd för att inte... paja, något? :P

Tack så mycket! återkommer med mer :)
Spazze

Re: NST till teslaspole

Inlägg av Spazze »

Ta en ny bild där etiketten är i fokus.

Antar att den där trafon har en enkel sekundärspole där ena sidan sitter ihop med skyddsjord. Det känns vettigt att använda en jordad nätkabel om det är det du menar.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Jag har en av samma märke, men 4kV-50mA. Vad jag ser så är anslutningarna märkta likadant: Jordtecken, N, och PRI.
Vill inte låta tvär, men kan du inte lista ut det så kanske du ska läsa på lite innan du börjar leka med högspänning.
arro9108

Inlägg av arro9108 »

Tack!

jag är väl medveten om riskerna med mitt projekt och jag läser på konstant. anledningen till att jag lägger upp allmänna frågor är dels för att försäkra mig om att mina antaganden är korrekta och eftersom jag hoppas det finns folk med bra tips eller ideer som kan hjälpa mig på vägen.

eftersom vi är igång kan jag kanske ställa en annan fråga:
den sekundära spolen, hur ska den vara kopplad? ska den ha en strömtillförsel eller ska den endast vara jordad? jag har inte riktigt klurat ut hur den sekundära spolen ska bli laddat via den primära, någon som kan förklara detta för mig?

ps: när jag väl kopplar och använder ström kommer jag förmodligen ha med mig en utbildad lärare som stöd. :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Dom 3 anslutningarna du har på ena sidan, där har du antagligen jord till vänster ser det ut som, på mitt anslutningen ska nollan vara kopplad och på den högra ska fasen vara kopplad. sekundärspolen är antagligen kopplad med ena änden till porslinstornet, och den andra änden till jord, alltså till skalet runt själva trafon. så om du vill ge dej på och koppla in den så kan du klippa av en vanlig strömkabel till en dator t.e.x. och koppla enligt följande:

blå kabel till PRIM på trafon
brun kabel till N på trafon
gul/grön till jord på trafon

på sekundärsidan kan du koppla en kabel som du sätter fast på en isolerande pinne av något slag så du inte får en stöt, sen kan du "dra" kabeländen mot höljet på trafon, då ska du få en ljusbåge om trafon är hel.

Lycka till och var MYCKET! försiktig!
arro9108

Inlägg av arro9108 »

Tack igen :)

jag har lyckats koppla NST:n och nu förstår jag varför det endast fanns ETT uttag, man skulle ansluta till skalet, det var problemet.

nu kvarstår dock frågan om sammanhanget mellan primär och sekundär spole.

Hoppas någon har koll på det!

tack på förhand!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

primären och sekundären är två skiljda spolar som sitter på en järnstav inne i trafon.

Bild
paint skills :D
arro9108

Inlägg av arro9108 »

Snygg bild :P

jag menar inte i NST:n utan i själva teslaspolen:

Bild

Paint pro :D

Hur hänger det ihop? är det ngt magnetiskt fält som gör allt eller?
arro9108

Inlägg av arro9108 »

Bild

Större bild :P den lilla saken till vänster "NST" måste kopplas, vad jag förstår ska den först till "sparkgap" "MMC" och sedan till primära spolen för att sedan gå tillbaka till NST:n och dess skal
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

http://www.bibliotecapleyades.net/image ... a17_02.gif
så ska det kopplas. primär spolen är det platta längst ner på spolen och sekundären är "röret" med all tråd på.
arro9108

Inlägg av arro9108 »

vänta nu lite, vad är det som händer i de där "gapen" mellan transformatorn kretsen och spolen? de där ställena där snurrade trådar möter varandra?

vad jag förstår ska allt anslutas i en enda krets genom primära spolen medan den sekundära och tertiära är avskiljt. dessutom har jag sett den där bilden förut, google bilder ftw :P

kretsen som jag förstår är: NST - Spark gap - MMC - primär spole - NST och Sekundär - tertiär i magnetfältet av primär spole... är jag ute och cyklar då eller? xD
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det ska vara NST- gnistgap (behöver inte vara roterande)-seriekondensatorer-primär (dom varven som man gör med kopparrör eller liknande i botten av spolen)-sekundär(en massa tråd på ett rör)-"dounut" för att lagra energin.
arro9108

Inlägg av arro9108 »

ok, så det SKA vara en elektrisk koppling mellan primär och sekundär - tertiär? det är liksom hela frågan :P

och sedan leder man tillbaka till NST? eller?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

titta en gång till på schemat jag länkade. :wink: "high voltage transformer" är i ditt fall en NST
primär och sekundär i schemat är själva tesla spolen.
arro9108

Inlägg av arro9108 »

ah ok :) och en sista sak, enligt schemat ska MMC (HV capacitor) vara på vägen TILLBAKA från spolen, jag har fått för mig att den ska vara TILL spolen :/

vad är rätt och varför?
Skriv svar