C eller Assembler på AVR
Re: C eller Assembler på AVR
Värt att notera är ju att det finns flera språk, BASIC tex, och hur mycket det än svider i C-kramarna så kan ju ett basicprogram ge EXAKT lika bra eller BÄTTRE kod som ett skrivet i C.
Allt beror på hur bra kompilatorn är. I både C och basic använder man ju dessutom inlineasm om man vill/behöver.
Hur man än vrider och vänder på det finns det egentligen två alternativ, antingen skriver man asm direkt, eller så använder man en kompilator, och använder man kompilator så spelar det egentligen ingen roll vad man skriver koden i, om kompilatorn gör ett bra jobb.
(Sen finns det säkert interpreterande varianter också, men det är ju en helt annan sak..)
Allt beror på hur bra kompilatorn är. I både C och basic använder man ju dessutom inlineasm om man vill/behöver.
Hur man än vrider och vänder på det finns det egentligen två alternativ, antingen skriver man asm direkt, eller så använder man en kompilator, och använder man kompilator så spelar det egentligen ingen roll vad man skriver koden i, om kompilatorn gör ett bra jobb.
(Sen finns det säkert interpreterande varianter också, men det är ju en helt annan sak..)
Eller också skriver man sin egen kompilator om man inte tycker
det finns en tillräckligt bra.
det finns en tillräckligt bra.
Det finns tydligen.
Ada ska vara bra om man vill skriva trådprogram.
Ada ska vara bra om man vill skriva trådprogram.
Men innan man har fått ihop de där biblioteken så går det ju långsamt...4kTRB skrev:Programmerar man mycket i assembler så bygger man upp hela bibliotek
med användbara funktioner med tiden. Då går det betydligt snabbare
sedan att skriva större program.
Sen är jag inte så säker på att stora assemblerprogram blir mer kompakta än C-program.
När jag började leka med AVR så skrev jag först ett kort program i assembler. Sen försökte jag skriva samma i C, men för att få samma assemblerkod från kompilatorn som jag hade skrivit själv så fick jag faktiskt slå ifrån en del optimering.
Man gör naturligtvis samma sak även i C (eller vilket annat språk som helst). Men med ett enormt bibliotek redan från start.4kTRB skrev:Programmerar man mycket i assembler så bygger man upp hela bibliotek
med användbara funktioner med tiden. Då går det betydligt snabbare
sedan att skriva större program.
- Schnegelwerfer
Om du bara ämnar att hacka projekt på hobbynivå spelar det inte så stor roll, men planerar du att arbeta inom området så har du mer nytta av att lära dig C.
Att lära sig assembly har en viss pedagogisk nytta, men det är ganska bortkastat i arbetslivet om du inte har oturen att få få underhålla kod skriven av någon gammal "assemblergubbe" (ja, det är uteslutande äldre män som vurmar för assembly)
Att lära sig assembly har en viss pedagogisk nytta, men det är ganska bortkastat i arbetslivet om du inte har oturen att få få underhålla kod skriven av någon gammal "assemblergubbe" (ja, det är uteslutande äldre män som vurmar för assembly)
Det ska man väl INTE vara så säker på iofs, jag känner flera personer som jobbar med embedded och kodar just asm.
Kodar som sagt både asm och c. Sedan är det inte så stor skillnad mellan olika asm heller, i alla fall de jag har testat (x86, avr och arm cortex-m3). Största skillnaden mellan avr och cortex-m3 är att instruktionerna är mycket trevligare på cortex-m3 än avr. Jag började med c och blev sedan nyfiken hur asm fungerade.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Så känner man sig så gammal också om du säger så Schnegelwerfer ...
Utsidan är 40 men ser ut som 17...
Swech
Utsidan är 40 men ser ut som 17...
Swech