Ladda Li-Ion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Ladda Li-Ion

Inlägg av bachler »

Hej,

Jag har konverterat ett av mina batterier till min Nikon D1 kamera från Ni-MH till Li-ION.
Vanligtvis sitter det 6st Ni-MH celler i kapslingen.
Jag knäckte upp den och byggde iordning så den nu tar 2st Li-Ion celler från ett slaktat laptop batteri.

Frågan är, eftersom jag inte har haft möjlighet att sampla eller beställa en MAX1551 (simpel Li-Ion laddkontrollkrets)
Hur laddar jag en Li-Ion cell med enkla medel, på något simpelt sätt.. Jag har baskomponenter att tillgå.

Det rör sig om att ladda 2st celler, en åt gången.

Tanken är att jag på sikt ska bygga en laddare för 2st celler med 2xMAX1551, några lysdioder, en likriktarbrygga, en 7805, kondingar osv.. Om någon har en bättre idé så är jag öppen för föslag.

edit: bild
Bild

Tacksam för förslag.
Senast redigerad av bachler 15 november 2009, 00:15:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
xraid

Re: Ladda Li-Ion

Inlägg av xraid »

Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

Ok, jag hajjar inte riktigt det skemat, klipper den när laddströmmen sjunker?
Vad gör shuntregulatorn?
Jag har ingen sådan hemma. Möjligen en zenerdiod men jag är inte säker på om det går att ersätta den med en sådan?
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

det står där :

so, this is a CC/CV circuit, this means in CC mode, it generates 1.3A, and when the voltage reaches CV voltage, it decreases current.

how does it work?
it sets a current limit with the lm317, and 1 resistor, and the voltage limit with the tl431, and 2 resistors.
the 1k resistor is needed to let the tl431 decrease the lm317 current, and to provide the neccesary current to the tl431.

tl431 är tricket i den . . . 5;- på elfa 73-137-03
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

aha!

jag missade vart du läste detdärnågonstans jag kanske är för trött men jag hittar bara bilden. :P

aa, jag får köra på detdär tills jag hittat på några MAX1551

tackar!
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

xraid:
Intressant koppling. Tack.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

Jag gjorde ett snabbt kretskort och etsade, byggde ihop och det verkar funka bra.
Jag kom också över en mascot laddare för 1 li-ion cell som jag köpte billigt.
Men kul att bygga ändå just for the heck of it. Rekomenderas.
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Varför kan du inte sampla hos maxim ? jag vet inget företag som är snällare med samples än dom.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

Jo, jag har såklart samplat från maxim också. men jag väntar fortfarande på paketet.
Och om man sätter max1551ans 280mA (eller 100mA om man kör via usb) mot 1.3A känns det betydligt snabbare att ladda med det sistnämda,
och efter vad jag förstått så ska det inte vara något problem för cellerna att klara den laddströmmen.

någon som har något bra förslag på hur man skulle kunna göra den ovan nämda kretsen (inte max1551) smartare?
jag tänkte om man skulle kanske kunna hänga på en avr som samplar katoden på shuntregulatorn och därigenom räknar ut hur många % det är kvar till full laddning och kanske räknar ut hur lång tid det återstår.

en fråga för någon som kanske är mera insatt än jagsjälv, är det en bra krets att ladda med tillochbörjamed?
eller borde man försöka ge sig på någon "bättre" lösning?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Själv har jag använt mig av laddkretsar från Microchip dock enbart SMD men vissa klarar av 1.2A och lite mer utan någon extern mosfet och MCP73873 är ett av många exmpel på detta. Många av dessa typer kan man ställa in vilken ström man vill inom ett visst område mha en resistor och det finns även de som tom är i sot-23 storlek men förstås inte lika hög ström dock runt en halv Amp som max för någon jag testat en gång.

Många om inte tom alla har indikation på när de laddat klart genom att en lysdiod tänds eller som på någon blinkar eller att en utång går hög eller låg. Är batteriet inkopplat hela tiden så när späningen går under en viss nivå så startas laddcykeln om igen automatiskt.
Skriv svar