16F876 programminne

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är just dessa problem som gör att jag har börjat kolla ordentligt efter andra lösninger, jag har upptäckt Freescale processorena (== Motorola H8) som till råga på allt är en hel del billigare än PIC och minst lika bra, jag har dock inte hunnit implementera något än med dom. Programmeringen är enkel och det finns en gratis (upp till 16K färdig kod, sen licens) C(++?) kompiler (codewarrier) att hämta så det finns mycket fördelar.

Allmänt tycker jag att PIC16 är bra till enklare grejor men blir det en aning avancerat straffer PIC ut sig på grund av minnesbanker, enbart 8 stacklevels osv. och att börja med PIC18 ids jag inte.
Senast redigerad av Icecap 15 april 2005, 07:38:33, redigerad totalt 1 gång.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Någon 16bitar µD vore inte fel att behärska.

nåja.

Här är en bra länk om någon annan får problem med samma sak som jag:

http://www.piclist.com/techref/microchi ... ller_fixes
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag använder en 16-bitars till väldig mycket: MB90F583B. Kostar en hundring, denna versionen har 128K flash programminne, 6Kbyte RAM, kan adressera 16Mbyte, har 5 UART, 3 timers, 10 bit AD, mux 10-till-1, DA 8 bit 2 st. och lite annat roligt. C kompilern är gratis och den har fungerat troget på många projekter.

Men det finns såklart många andra bra processorer.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Är den från frescale?

På den sidan jag lade in i mitt förra inlägg så rekomenderas det;

"
1 - Individual modules aren't allowed to cross page boundaries. I make sure this happens automatically by creating a separate linker section for each page. There are occasional exceptions which so far have all been large data module (tables, etc.).
"

Någon som förstår hur man göra det?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den processor jag nämnde är från Fujitsu.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Vet någon om AVR har några liknande problem som pic när programmet
överstiger en viss mängd av program-minnet, eller något annat sånt där jättejobbigt?
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

hmm..
Skriver man program som som är större än 2K så är
16cxx , 16fxx, 16f87x totalt värdelösa.

Det är 18-familje som gäller har jag upptäckt, men Elfa har enbart
gamla picar i sitt sortiment, det blir bojkott av elfa vid köp av pic'ar härefter.
köper nog härifrån istället; http://buy.microchip.com
Man ska undvika att ha Elfa som referens när det gäller val av familj.

Ska ta och skicka ett argt mail till elfa, deras picutbud är ju skandal.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Håller med..

Inlägg av bengt-re »

18 serien borde finnas att köpa för den har en fördel som jag gillar skarpt bortsätt ifrån minnesbankerna och det är att den är SNABBARE ! Man kan alldrig få nog av snabbhet... ;) och snabba 8-bitare kan göra mycket om än inte allt som 16bitars kan. Dessutom så ligger 18 serien bra till i pris. ELFA borde ta in RF-pic serien också, om inte annat så att man kan testa lite.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Minnesbankerna är ju ingeting i jämförelse med att programminnet är uppdelat
i olika sidor, skönt att 18-fimiljen inte har sådant skit.

Har börjat titta på PIC18F2331, pinkompatibel med 16F87x .

Priset är det enda orosmoment ännu.
Det står först i dollar 5.2 = 36.4 Kr, sedan står det i eur
som blir typ 20kr dyrare, märkligt. Sedan undrar man om det någon moms (finns sånt i USA? ;-)) , frakt och slutligen om man får betala tull.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

jag har beställt ifrån usa

Inlägg av bengt-re »

Och det är inte så farligt. Fraken däremot är lite jobbig.. Blir ofta en 400 spänn eller så i frakt... Men de flesta leverar utan knot. Lustigt med priser. Har en bekant som byggde en svävare och det var billigare att beställa en motor till den ifrån Usa och betala 3000 spänn i frakt... Många eurpoeiska och speciellt svenska imortörer tar äckligt med betalt... Tror att man skulle kunna leva bara på att frakta hem saker till sverige i container och sälja med liten vinst... SÅn satans prisskillnad ofta
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

400 kr!
jaha då tänker du på om beställer hem lite tyngre grejor, som bly eller något sånt ;-) Några stackars PIC'ar Väger knappast mer än fraktsedeln.
Speciellt Elfa har ju mycket pålägg, åt andra sidan har dom mycket bra service..

Har en känsla av att i slutändan det blir billigare att beställa direkt från microchip än elfa.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

jo, sant

Inlägg av bengt-re »

Bäst är om man kan gå ihop ett gäng och beställa en hel hög, för frakten stiger inte eller bara lite om du beställer 3 kretsar ist för 150 st... OFta så envisas amerikanska bolag att skicka med UPS eller så. De är bra, men lite onödigt dyra om maninte har superbråttom
Skriv svar