Jag har en EQ som jag vill kunna koppla in på en av 4 ingångar (via reläer) på en mixer med 4 tryckknappar, dessutom skall en lysdiod indikera vilken kanal som är vald.
Någon som har ett förslag på enklast möjliga lösning ?
4-kanalig audio switch ?
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: 4-kanalig audio switch ?
En fyrställig vridomkopplare skulle ju göra jobbet lätt! då behöver du inga andra komponenter alls!
Men då var det ju det med knappar och lysdioder. Man borde klara det med en ULN-drivare och en liten PIC. Ett par avkopplingskondensatorer, lysdioder och resistorer till dessa. Sen använder man intern pullup i PIC:en till knapparna och gör knappavstudsningen i mjukvara. Då får man minimalt med komponenter. Enkelt kretsmässigt, men kräver lite kunskap i att koda PIC...
Men då var det ju det med knappar och lysdioder. Man borde klara det med en ULN-drivare och en liten PIC. Ett par avkopplingskondensatorer, lysdioder och resistorer till dessa. Sen använder man intern pullup i PIC:en till knapparna och gör knappavstudsningen i mjukvara. Då får man minimalt med komponenter. Enkelt kretsmässigt, men kräver lite kunskap i att koda PIC...
Vill göra det utan PIC med vanliga kretsar. Samt en vridomkopplare kan jag inte använda, om jag går från kanal 1 till kanal 4 så kommer kanal 2 och 3 kopplas in under tiden.
- jonnorberg
Det finns mekaniska strömställare som fanns på gamla hifi förstärkare förr. Där man trycker in vald kanal och den förra hoppar ur. Om de hittar en med flera switchar i så kan du koppla en lysdiod med i det hela.
Multi Station Switch
Multi Station Switch
Kom du fram till någon bra lösning?
Jag funderar själv på att göra någon billig audio-switch med FET-transistor. Dock har jag inte kollat på det än utan bara planerat att jag ska göra det
.
Jag funderar själv på att göra någon billig audio-switch med FET-transistor. Dock har jag inte kollat på det än utan bara planerat att jag ska göra det
Inte ännu. Har precis haft 2 veckors semester så jag har inte haft tid.