Våglängdstransparens för vanligt glas?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
blueint
Kontakt:

Våglängdstransparens för vanligt glas?

Inlägg av blueint »

Vilka våglängder är glas transparent för?, för vanligt icke-kvarts glas brukar UV blockeras. Men är nyfiken på ett våglängd vs dämpningsdiagram för vanligt glas ;)
Tänkte att man kunde använda ett prisma för att mäta upp den optiska frekvens som okända lysdioder skickar ut.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Våglängdstransparens för vanligt glas?

Inlägg av Meduza »

Är väl en eller två personer på forumet som har mätinstrument som kan ge just sådana kurvor? :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Pyrex är transparent till ca 280 nm, medan vanligt fönsterglas nog börjar absorbera en bit över 300.
Jag mätte upp en skiva glas (jag vet inte exakt vilket slags, men det liknar vanligt fönsterglas): ≈90%T vid 370 nm, 50% vid 330 nm, och 10% vid 320 nm.

Edit: Pyrex blockerar 265 nm, så mycket är i alla fall säkert.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur är det åt det andra hållet, dvs åt längre våglängder?

Pyrex som ingår i en del ugnsformar verkar ju som en kandidat till ev kretskortsexponeringar ;)
Iofs kanske en 5 mm glasskiva inte dämpar så mycket.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Skicka lite skärvor till mig eller HCB så får vi väl testa!
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Får man kapa tråden och fråga om vanligt fönsterglas duger för lite hemmalab av solvärme?
Eller bromsas de varma goa strålarna (vilken våglängd man nu vill ha?) för mycket så man ska leta efter mer genomsläppligt material?

Glaset i fråga är vanligt "bonnaglas" från gamla fönster. Inget fancy direkt.

Frågan behöver bara besvaras kort med:
A = Nej. Det bromsar för mycket.
B = Ja. Det bromsar nästan inget alls.
C = Kanske, bromsar lite, men aldrig så mycket så det går att räkna hem nyköpspris mot skrotpris.

Kunskapen om glas och våglängder verkar ju besittas här!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nja tänkte mest "vanligt" glas från fönsterrutor o.dyl. Sådant borde finnas i omgivningen. ;) Eller rentav testat redan.

Tanken är att eventuellt köpa ett prisma och låta en detektor glida på den uppdelade sidan så att man kan åstdakomma en spektrumkurva. Vad som är lämplig detektor är en annan femma då även dessa har sin egen känslighetskurva.

FormerMazda, Din fråga är lite oklar "hemmalab av solvärme". Men hcb besvarade nog din fråga om du läser ordentligt "Jag mätte upp en skiva glas (jag vet inte exakt vilket slags, men det liknar vanligt fönsterglas): ≈90%T vid 370 nm".
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Skrivet i forumet: "Jag mätte upp en skiva glas (jag vet inte exakt vilket slags, men det liknar vanligt fönsterglas): ≈90%T vid 370 nm".
Uppfattat av FormerMazda: ""Jag mätte upp en skiva glas (jag vet inte exakt vilket slags, men det liknar vanligt fönsterglas): jardi jardi jarda = v.v. översätt!". :D
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

FormerMazda: Den glasskivan jag hittade blockerar det mesta av UV-området (<400 nm våglängd, se t.ex. här.). Transmittansen (%T) är definierad som kvoten mellan intensiteten för det ljus som passerat provet (glaset) och intensiteten för det infallande ljuset. Hos den skiva jag hittade föll genomsläppligheten brant under 370 nm, d.v.s. den skulle fungera bra för att exponera kretskort genom, men inte så bra för att ha mellan en steriliseringslampa (265 nm) och det som skall steriliseras.

Vad tänker på du när du säger "hemmalab av solvärme"? Vanligt glas genomsläppligheten för IR har jag inte i huvudet, men en hel del kommer (uppenbarligen) igenom. Dock finns det en rad absorptionstoppar, men jag tror inte att det påverkar just solvärmeaspekten så mycket.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Vill inte kapa denna tråden fullständigt, men om TS har fått sitt svar så kanske denna ytterligare info om genomsläpp vara till nytta för andra.

För att utveckla "hemmalabb med solvärme", så är det inget mer exotiskt än att jag köpt absorbenter för solvärme och behöver nu bygga in dom i lådor och täcka med glas.
Absorbenterna är enkelt beskriver svarta aluminiumplåtar med typ svetsade kopparrör på baksidan. Svarta sidan ska belysas av solen och värmer då vätskan i rören.
Så genomsläpp av IR är önskvärt antar jag eftersom det är det som värmer?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Såvitt jag förstått så instrålar energi på kort våglängd som omvandlas till en längre våglängd pga comptonspridning. Dom långa våglängderna klarar inte att lämna utrymmet.

Dom mest effektiva solfångarna använder vakuumpumpade glasrör som släpper in elektromagnetisk strålning som absorberas i princip helt av ytskiktet på rören. Men inte har någon värmekonduktiv väg ut pga vakuum. Svart är bra, men en viss specialnyans av grått är bäst.

Har väl fortfarande inte helt klarhet i transparens för riktigt långa våglängder dvs ~1800 nm.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Välj en färg som är svart d.v.s absorberande inom så brett spektrum som möjligt.

Vissa färger är väldigt ljusa i ir området trots att dom är svarta i det synliga.

Med ett svart higpass filter på en svartvit ccd kamera utan lowpassfilter kan man kolla.

Testa ,speciellt svrata kläder brukar se helvita ut mellan 800 och 1200 nm
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

blueint: Nja, det som effektivt omvandlar ljus till värmeenergi är absorption och därpå följande dissipation av energin som vibrationer och rörelse. Beträffande färgen på solfångarna är helt svart bäst, men som du och flera andra påpekat är "synligt svart" inte nödvändigtvis lika med _helt_ svart.

Om jag kommer ihåg och har tid i morgon skall jag ta upp ett spektrum på glas eller kvarts i nära-IR-området och lägga ut här. Påminn mig annars!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

För min del får du gärna ta på kvartsglas.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

hcb, Hur funkar din mätutrustning?

"Vanligt" glas från UV till långt IR (~1800 nm) vore intressant. Liksom pyrex.

mawik.se - Skolmateriel prismor
Skriv svar