Tacksam för svar på enkel (?) FET-fråga.
Aha... du kommer alltså att ha 2 batteripack á 72V... i det läge vore en H-brygga rätt grej då det skulle medge att man bara hade 1 batteripaket. Å andra sidan skulle det paket ändå ha lika mycket energi som de 2 separata för samma energiinnehåll.
Hur som helst ska transistorerna tåla MINST dubbla batterispänningen och gärna en del mer bara för att vara säker.
Hur som helst ska transistorerna tåla MINST dubbla batterispänningen och gärna en del mer bara för att vara säker.
Axel Borg:
Noterade att alla spolar är parallellkopplade. Det är i princip inte fel, men ställer höga krav på symmetri. Om de är olika, eller om magneterna sitter lite fel eller är olika starka, får man 'kortslutna varv' och sämre verkningsgrad.
Det är lättare att bygga med spolarna i serie, så länge inte tråden blir för tjock.
I elflygmotorer lindar man ofta med parallellkopplade trådar, men de bör läggas med eftertanke, lite tvinnade. Bäst är litztråd, dvs flätade trådar, men jag tror inte det är så vanligt förekommande.
Sedan är konsten att fästa magneterna så att rotorn tål högt varvtal. Man får vara försiktig med metall nära spolarna, eftersom ledande material suger energi. Lite bättre blir situationen om man har fler faser. (faser, inte poler!).
Krångligare att linda, men bättre.
Hur som helst, lycka till!
Noterade att alla spolar är parallellkopplade. Det är i princip inte fel, men ställer höga krav på symmetri. Om de är olika, eller om magneterna sitter lite fel eller är olika starka, får man 'kortslutna varv' och sämre verkningsgrad.
Det är lättare att bygga med spolarna i serie, så länge inte tråden blir för tjock.
I elflygmotorer lindar man ofta med parallellkopplade trådar, men de bör läggas med eftertanke, lite tvinnade. Bäst är litztråd, dvs flätade trådar, men jag tror inte det är så vanligt förekommande.
Sedan är konsten att fästa magneterna så att rotorn tål högt varvtal. Man får vara försiktig med metall nära spolarna, eftersom ledande material suger energi. Lite bättre blir situationen om man har fler faser. (faser, inte poler!).
Krångligare att linda, men bättre.
Hur som helst, lycka till!
Hej!
En H brygga vore i så fall toppen!
Visst, batteripaketet blir lika stort, men det är så mycket smidigare att bara behöva: Ladda, Övervaka, Mäta etc ett batteripaket i stället för två.
Det är i praktiken mycket svårt att lyckas göra spolarna exakt lika, jag hoppas väl lite grann på att den ökade temperaturen i en något kortare spole skall öka dess från början något lägre ressistans. Kanske väl optimistiskt....?
Verkningsgraden ligger mellan 70-80% och alla enkla sätt att förbättra den på är såklart intressant.
Men för bövelen, har just knåpat ihop en bild på det löjligt enkla koplingsschemat å så finns det ingen funktion för att ladda upp biler?!
Gahh.
Jag lägger upp bilden på DIY-electric motors-tråden på endless-sphere-forumet som någon så vänligt länkat till tidigare i denna tråd.
Edit: här är tråden:
http://www.endless-sphere.com/forums/vi ... a&start=15
En H brygga vore i så fall toppen!
Visst, batteripaketet blir lika stort, men det är så mycket smidigare att bara behöva: Ladda, Övervaka, Mäta etc ett batteripaket i stället för två.
Det är i praktiken mycket svårt att lyckas göra spolarna exakt lika, jag hoppas väl lite grann på att den ökade temperaturen i en något kortare spole skall öka dess från början något lägre ressistans. Kanske väl optimistiskt....?
Verkningsgraden ligger mellan 70-80% och alla enkla sätt att förbättra den på är såklart intressant.
Men för bövelen, har just knåpat ihop en bild på det löjligt enkla koplingsschemat å så finns det ingen funktion för att ladda upp biler?!
Gahh.
Jag lägger upp bilden på DIY-electric motors-tråden på endless-sphere-forumet som någon så vänligt länkat till tidigare i denna tråd.
Edit: här är tråden:
http://www.endless-sphere.com/forums/vi ... a&start=15
SvenW skrev:Vid lågt varvtal ger en konventionell järn-motor högre effekt per vikt.
Se t.ex.
http://www.plettenberg-motoren.com/
Kolla t.ex. deras värsting, 15kW effekt per endast 1900 g vikt!
Var ser du skillnaden?Henry skrev:Skillnaden är väl också har jag för mig att med järn i det hela så får man mer moment vid lägre varv än med en järnlös.
Mer effekt = mer moment. Om det är vid samma varvtal.
En järnmotor ger i och för sig högre effekt även vid högt varvtal, men järnet blir varmt.
Elflygmotorer är små och har bra luftkylning och klarar förvånansvärt hög fart, så skillnaden är kanske mest teoretisk.
För järnlösa motorer finns ingen gräns för hur högt varvtalet kan bli, annat än mekaniskt.
Teoretisk kan man bygga t.ex. en motor på 100kW som väger mindre än ett kg. Då får man bygga med extrema material, sätta motorn i vakuum och ha en effektiv kylning. Men det går!
Små motorer som skall ha hög verkningsgrad skall helst vara järnlösa.
Elflygmotorer är små och har bra luftkylning och klarar förvånansvärt hög fart, så skillnaden är kanske mest teoretisk.
För järnlösa motorer finns ingen gräns för hur högt varvtalet kan bli, annat än mekaniskt.
Teoretisk kan man bygga t.ex. en motor på 100kW som väger mindre än ett kg. Då får man bygga med extrema material, sätta motorn i vakuum och ha en effektiv kylning. Men det går!
Små motorer som skall ha hög verkningsgrad skall helst vara järnlösa.
Re: Tacksam för svar på enkel (?) FET-fråga.
Hej under bar tråd som jag missat, hitta när jag letade efter någon som använder MOsfet till BLDC motorer, håller på att räkna på drivning 42Vdc ca 1kW som skulle passa perfekt till detta , jag har ingen motor idag så nu måste jag bara bygga en, men som allt annat, vill jag givetvis använda 3 fas motor och då undrar jag vilken trådtjocklek och hur många varv, tittar på att använda diam 25 magneter 18st, vilket ger att använda 6 spolar per fas, total diameter på motorn blir ca 150 mm.
Om jag skall sikta på 1 kw 42V 3 fas motor vilken trådtjocklek skall jag använda hur många varv diametern på spolen ca 30 mm höjd 12mm tjocklek?(beror på antal varv).
Några ideer.... hur man räknar ut hur många varv
Om jag skall sikta på 1 kw 42V 3 fas motor vilken trådtjocklek skall jag använda hur många varv diametern på spolen ca 30 mm höjd 12mm tjocklek?(beror på antal varv).
Några ideer.... hur man räknar ut hur många varv