Hej alla!
nu håller jag på med mitt första byggprojekt som jag köpte delar till redan i dec 2000
efter ritningen på "fm sändare 1" på avlyssning.nu har jag köpt delar på elfa.
Nu har jag inget kretskort så jag pular ihop en modellera/kråkbo variant tills jag kokar ihop något etsningskit till framtida projekt.
Hmm vad tror ni kommer det funka? hehe jag har inte ens några isolerade sladdar. Använder ståltråd mellan olika delar i kretskortet. Tänkte köpa plastlim-pistol och smälta ett par deciliter ovanpå högen om och när det funkar för att få det lite tåligare.
hoppas bilden visar er vilken misär detta verkligen är... tror ni skräpet kommer funka?
Det måste finnas billiga sätt att slänga ihop något förutom att spika.. eller?
Kan man inte limma komponenterna upp och ner på en bräda och sedan löda ihop?
Finns det inget kråkbo-CAD?
Förresten om jag får fråga i förbigående.. Hur kollar man transistorer i sin multimeter? jag har nån slags sockel. kan ta kort om det behövs.
Jag tror att den kommer att funka, men den kommer nog att sända ut på diverse roliga frekvenser... Jag byggde något liknande för länge sedan. Visserligen på kretskort, men med fruktansvärt fula lödningar och den funkade ganska ok.
Japp de var väll bland de första byggen man gjorde när man var liten & min hade en räckvidd på knappt 1km, men som sagt så sände den på en massvis olika frekvenser samtidigt så den var inte populär bland grannarna .
Lycka till...
Hmm.. Det låter inte så roligt att sabba massa musikupplevelser... Kanske finns det något bra sätt att reglera sändarstyrkan? kanske en potentiometer någonstans i kretsen? Då kan jag ju testa "hur lite" det krävs för att sända till min egen radio.
Nåja först måste jag få ut någon effekt alls. Skriver ikväll... Spännande va? eller kanske inte men jag tycker det är kul...
Om det funkar ska bygga en apparatlåda till den i modellera.
en 2-18pF trimkondensator(A-B)
och en kond mik element(1-3)
Jag skulle behöva identifiera polerna på dessa två, finns det någon som kan svara? jag hittar inte infon på elfas hemsida. Förresten varför har en mic 3 poler? Hmmm.
en 2-18pF trimkondensator(A-B)
och en kond mik element(1-3)
Jag skulle behöva identifiera polerna på dessa två, finns det någon som kan svara? jag hittar inte infon på elfas hemsida. Förresten varför har en mic 3 poler? Hmmm...