Eagle-fråga: Hur kolla upp grid på komponent?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Eagle-fråga: Hur kolla upp grid på komponent?
Rätta mig om jag har fel men komponenten 'låser' ju inte på grid, dvs att vita krysset ligger inte där den ska. Nu jobbar inte jag med Eagle men man sätter väl ut en placeringspunkt (i rätt grid) i komponenten så när du ska placera den så söker den sig till grid och låser sig där.
- mr.olle.norell
Jo så har jag också förstått det, att när man skapar en eagle-komponent så väljer man en viss grid. (Som passar med måtten på komponentens ben) Komponentens footprint ligger då på denna grid.
Med eagles standardgrid så hamnar komponentens footprint på grid, men det övriga stämmer inte så bra
Ändrar jag till den grid jag tror är rätt (0.067") så blir det övriga bra, men komponentens footprint hamnar utanför grid
Klurigt det här
Med eagles standardgrid så hamnar komponentens footprint på grid, men det övriga stämmer inte så bra

Ändrar jag till den grid jag tror är rätt (0.067") så blir det övriga bra, men komponentens footprint hamnar utanför grid

Klurigt det här

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hur du än gör så kommer nåt att vara off, 0.067" är ju inte delbart med 0.0254"
Menar att komponenten ska skapas med placeringspunkten så den går i standard gridden så då hamnar den rätt i förhålland etill andra komponenter placerade i std grid. Att du sen har annan delning på paddarna är ju vad du får leva med.
Sen att inte Eagle kanske inte klarar av att växlas mellan olika grid vid tex routing vet jag inget om.
Menar att komponenten ska skapas med placeringspunkten så den går i standard gridden så då hamnar den rätt i förhålland etill andra komponenter placerade i std grid. Att du sen har annan delning på paddarna är ju vad du får leva med.
Sen att inte Eagle kanske inte klarar av att växlas mellan olika grid vid tex routing vet jag inget om.
För att sätta komponenten på grid välj move och håll ctrl intryckt smatidigt som du klickar på och flyttar komponenten.
Dock kommer det ju inte att stämma i grid precis som tecno säger.
Dock kommer det ju inte att stämma i grid precis som tecno säger.
När du routar så använd en grid som är mycket mindre än komponent-ben-pitchen så löser sig nog det problemet.
Jag brukar t.ex. routa med grid på 5 mil om ledaren ska vara 10 mil och 3 mil om ledaren ska vara 6 mil. Då är det enkelt att få till avståndet mellan ledare ganska bra samtidigt som det är flexibelt att routa.
Jag brukar t.ex. routa med grid på 5 mil om ledaren ska vara 10 mil och 3 mil om ledaren ska vara 6 mil. Då är det enkelt att få till avståndet mellan ledare ganska bra samtidigt som det är flexibelt att routa.
- mr.olle.norell
Tack grabbar! Nu har jag flyttat komponenterna så de ligger på grid med ctrl-knappen och det funkar rätt bra
Så nu är jag nöjd!

Så nu är jag nöjd!
- mr.olle.norell
Måste säga att knepet med ctrl + move var riktigt bra!
Det löser en del huvudvärk ibland 
En annan sak. Till strömförsörjning brukar jag använda dessa saker som finns i eagles bibliotek: (Alltså den som heter V+ i bilden.)
Sätter man en sådan på psu och på sin förbrukare så länkas de samman utan att man måste dra trassliga ledare i schemat.

Nu undrar jag hur man fixar sådana för andra saker än matningsspänning eller jord? Känns dumt att använda någon sorts matningsspänningssymbol för det
Säg att man har några pinnar som ska till samma punkt.
Då skulle det bli snyggt i schemat med något liknande. Gärna om man kan döpa den till något med

En annan sak. Till strömförsörjning brukar jag använda dessa saker som finns i eagles bibliotek: (Alltså den som heter V+ i bilden.)
Sätter man en sådan på psu och på sin förbrukare så länkas de samman utan att man måste dra trassliga ledare i schemat.

Nu undrar jag hur man fixar sådana för andra saker än matningsspänning eller jord? Känns dumt att använda någon sorts matningsspänningssymbol för det

Säg att man har några pinnar som ska till samma punkt.
Då skulle det bli snyggt i schemat med något liknande. Gärna om man kan döpa den till något med

- Gildebrand
Det finns ju en funktion som heter Label. Då blir alla punkter som har en Label med samma namn anslutna till varandra.
- mr.olle.norell
Label fixade biffen!
Label xref körde jag, och så döpte jag ledarna så de fick samma namn. Med label xref så får man en liten figur då, så man förstår att de sitter ihop.
Tack för tipset!

Tack för tipset!