Felsökning av skruvdragare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Felsökning av skruvdragare

Inlägg av bos »

Svärfar gav mig sin skruvdragare med felbeskrivningen "funkar inte" och en önskan om att jag skulle laga alternativt hitta vad som är fel.

Bilder:

Bild

Bild

(H och V i bilden är Höger respektive Vänster, r och s är Röd respektive Svart kabel)

Jag lödde loss switchen från själva motorn och ohm-mätte över kablarna. Jag har aldrig pillat på en skruvdragare tidigare så jag skulle behöva lite hjälp med felsökningen, för mätsiffrorna gör mig inte det minsta klok:

Kod: Markera allt

Switch ej intryckt, läge 1 Ω       Switch intryckt, läge 1  Ω
================================       ==============================
Hr-Vr: 0.5       Hs-Vs: 0              Hr-Vr: 0         Hs-Vs: 1.5M
Hr-Vs: 1.2       Hs-Vr: 0              Hr-Vs: 1.2       Hs-Vr: 0

Switch ej intryckt, läge 2 Ω       Switch intryckt, läge 2  Ω
================================       ==============================
Hr-Vr: 1.3       Hs-Vs: 0              Hr-Vr: 1.6         Hs-Vs: 1.9
Hr-Vs: 1.5       Hs-Vr: 0              Hr-Vs: 0           Hs-Vr: 1.5M

Motorlindning Ω
===================
25.5
("Switch" i tabellen syftar på den man trycker för att starta dragaren. "Läge 1" respektive "Läge 2" syftar på den mindre switchen som anger "snurra höger" samt "snurra vänster" på skruvdragaren)

Siffrorna blir jag inte klok på, för varför det inte blir 0 på samtliga mätvärden när switchen inte är intryckt går mig helt förbi. Vidare så är batteriet fulladdat (18.1V uppmätt, står 18.3V på etiketten) och batteriladdaren verkar fungera (ger 22V ut olastad).

Skruvdragaren vägrar att köra igång när switchen trycks in.

Är det någon som kan ge en kvalificerad gissning om vad som är fel, om det exempelvis är motorn som är kass eller om det är switchen? Siffrorna säger mig som sagt ingenting, men jag har kanske utfört fel felsökningsmetod.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Felsökning av skruvdragare

Inlägg av Glenn »

löd loss motorn och koppla den direkt till batteriet, funkar den så är det regleringen det är fel på, funkar den inte är det motorn som är trasig :)

Jag tror knappast du kan mäta som du gör, den där hastighetsregleringen är med stor sannolikhet nån PWM-historia, den kräver alltså spänning från batteriet för att funka, och sen choppar den upp strömmen till motorn med PWM.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är elektronik i reglerenheten och man kan inte mäta hur som helst och om skruvdragaren är lite äldre och har använts ofta så kan grejer i den lägga av elelr slitas ut. Motorn brukar hålla rätt bra men visst som sagt kolla upp den ändå på föreslaget vis för allt kan hända.

Om du verkligen vill laga den och motorn är helt ok så måste du öppna upp reglerenheten och när du gör det får du hålla koll på alla smådelar i den för det kan innehålla en del i vissa typer. Ta sedan några närbilder på komponenterna och lägg upp så får vi se vad man kanske kan komma fram till.
Eugene

Inlägg av Eugene »

Hej, jag får nog räknas till amatör när det gäller el och elektronik, men nyfiken har jag alltid varit.
:)
Jag har också några skruvdragare liggande med samma problem.
En ELU, en DeWalt och en NoName. Samtliga 12V. ELU:n fungerar ibland, stendöd ibland,
DeWalt:en helt orkeslös ibland och efter ett par sekunder går den för fullt igen.
Nya som gamla batterier, samma problem ändå.

Jag pratade med en kompis på en elfirma och han förklarade att det är nästan alltid
den delen som spökar eller går sönder helt.

Han förklarade också att man ska INTE använda avtryckaren för att välja varvtal,
förutom just i startögonblicket när skruven eller borren söker fäste.
Och därefter så snabbt som möjligt trycka in knappen helt.

Varvtalet bestämmer man med växellådan och inget annat om kretsen i avtryckaren ska hålla sa han.
Ju fler växlar, desto större användningsområde.

De går ju att köpa som reservdel men de är ju inte gratis heller.
Men lättast vore ju att koppla förbi kretsen inuti direkt istället, då har man ju även kvar höger/vänstergång.

Kanske det fins någon här på forumet som har någon bra idé hur man i så fall gör,
kanske det går att byta ut någon komponent istället så den håller i evigheter?

:roll:
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Glenn skrev:löd loss motorn och koppla den direkt till batteriet, funkar den så är det regleringen det är fel på, funkar den inte är det motorn som är trasig :)
Sagt och gjort, jag kopplade batteriet direkt till motorn men det hände noll och ingenting. Med andra ord blir det soptunnan för den här gamla trotjänaren, vilket är lite synd.

Tack för tipsen iallafall, de kommer nog till användning nästa gång.
Skriv svar