ny medlem nytt cnc projekt ,fortsättningen
Re: ny medlem nytt cnc projekt :P
Jag har ju byggt en ungefär likadan fräs som du bygger och jag ville också ha ett fint bord men inte betala massa slantar för det.
Du kanske kan göra nått liknande som jag gjorde med hjälp av lite containerfynd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&start=38
Du kanske kan göra nått liknande som jag gjorde med hjälp av lite containerfynd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&start=38
inte hänt så mycket på projektet bara lite små pyssel
hittade ett gammalt hiper nätagg som brunnit för en massa år sen tur man inte slänger något i onödan
slaktade lite kabelstrumpor och kontakter från det ,detta vart resultatet

sen köpte jag ett 150kr moderkort ,processor ,minne från tradera och det fungerade tom
så började bygga på moderkorts plåt, fick ta på mig tänkar mössan

detta blev resultatet efter mycket slit och ännu mer slipande

ska justera höjden så det passar i skåpet sen håller jag på att spana efter externt grafik kort som ska dit
allt för nu
hittade ett gammalt hiper nätagg som brunnit för en massa år sen tur man inte slänger något i onödan

slaktade lite kabelstrumpor och kontakter från det ,detta vart resultatet

sen köpte jag ett 150kr moderkort ,processor ,minne från tradera och det fungerade tom
så började bygga på moderkorts plåt, fick ta på mig tänkar mössan

detta blev resultatet efter mycket slit och ännu mer slipande

ska justera höjden så det passar i skåpet sen håller jag på att spana efter externt grafik kort som ska dit
allt för nu
pysslat lite mer nu
monterade fast skåpet på ramen

bild på insidan av skåpet

är nöjd att jag inte snålade ut och köpte det billigare mindre skåpet , det synns även hur jag tänkt mig luft flödet
2 hål vid frekvensomriktaren där luften ska sugas in och gå genom denna sen 2 fläktar (80mm) vid moderkortet en ovan och en under .
har vänt på fläkten i atx agget så den suger istället för att blåsa samt satt en 120mm fläkt som kyler stegmotor drivarna.
vart fint med kontakterna på stegmotorerna

men verkar som att distansbultarna jag köpte av X-IL är för långa får se när jag köpt axelkopplingarna
sen har jag monterat alla lägesgivare och silikonat på dom så kontakt ändarna är skyddade mot ev spån och dylikt
missöden som hänt upptäckte att moderkortskablarna från atx agget var 3cm för korta och när jag skulle förlänga så dog min lödpenna
irriterande
monterade fast skåpet på ramen

bild på insidan av skåpet

är nöjd att jag inte snålade ut och köpte det billigare mindre skåpet , det synns även hur jag tänkt mig luft flödet
2 hål vid frekvensomriktaren där luften ska sugas in och gå genom denna sen 2 fläktar (80mm) vid moderkortet en ovan och en under .
har vänt på fläkten i atx agget så den suger istället för att blåsa samt satt en 120mm fläkt som kyler stegmotor drivarna.
vart fint med kontakterna på stegmotorerna

men verkar som att distansbultarna jag köpte av X-IL är för långa får se när jag köpt axelkopplingarna
sen har jag monterat alla lägesgivare och silikonat på dom så kontakt ändarna är skyddade mot ev spån och dylikt
missöden som hänt upptäckte att moderkortskablarna från atx agget var 3cm för korta och när jag skulle förlänga så dog min lödpenna
irriterande
Aargh, klickade på första bilden och upp kom nån j-a "online malware scanning" och innan jag vet ordet av poppar mitt antivirus program upp med en varning om Trojan.Malscript!html. Ta det försiktigt!!
Snyggt jobbat förövrigt!
Snyggt jobbat förövrigt!
Hur är glappet i linjärlagrerna? Är det kännbart? Vet du hur mycket det är?
-> H.O hmm filena ligger på imageshack borde inte vara någon malware där
-> Larsson90 jag kan inte känna av något glapp har iofs inga referenser hur det ska vara men brutit ganska hårt utan att få det och flexa
-> Larsson90 jag kan inte känna av något glapp har iofs inga referenser hur det ska vara men brutit ganska hårt utan att få det och flexa
För er som inte kan jätte mycket om datorer och programmering kan man inte få virus genom att bara gå in på en hemsida för det enda som skickas till din läsare är HTML, CSS, XML, JavaScript och inget av detta kan skada din dator (javascripten kan dock göra dig irriterad). Man måste alltså ladda ner något på hemsidan för att något illa ska kunna ske, exempelvis en .exe.
Det hände när jag klickade på tum-nageln, ImageShack kom upp sen en så där fejkad System Scan dialog-ruta varpå mitt antivirus program säger att en fil i Temporary Internet Files är infekterad med Trojan.Malscript!html. Så här står det på Symantec sida om just Trojan.Malscript!html
Anyway, ska inte dra iväg från ezz's fina maskinebygge med det här, ville bara tala om att det hände så andra kanske inte råkar ut för samma sak.
Av den beskrivningen att dömma låter det som att datorn visst kan bli infekterad (vilket den blev) utan JAG väljer att ladda ner någon .exe eller liknande.Trojan.Malscript!html is a generic detection for HTML files infected with a java script that redirects the browser to a malicious Web site that may exploit the browser or download other malicious threats.
Anyway, ska inte dra iväg från ezz's fina maskinebygge med det här, ville bara tala om att det hände så andra kanske inte råkar ut för samma sak.
Du får kapa av dem några millimeter kanske? Tror inte jag såg några kortare M5 när jag var och handlade sist.ezz skrev: men verkar som att distansbultarna jag köpte av X-IL är för långa får se när jag köpt axelkopplingarna
Snyggt bygge!
Stämmer inte i praktiken. IE (och säkert andra browsers också) har haft rätt många buggar som gör det möjligt att injicera skadlig kod utan att man behöver göra något annat än att besöka sidan. Jag har råkat ut för det själv - den gången var det klantigt gjort med en kommandoprompt som dök upp ett kort tag när jag surfade in på sidan, vilket gjorde det lätt att upptäcka. Var lite jobb att bli av med skiten, dock...Larsson90 skrev:För er som inte kan jätte mycket om datorer och programmering kan man inte få virus genom att bara gå in på en hemsida för det enda som skickas till din läsare är HTML, CSS, XML, JavaScript och inget av detta kan skada din dator (javascripten kan dock göra dig irriterad). Man måste alltså ladda ner något på hemsidan för att något illa ska kunna ske, exempelvis en .exe.
Ursäkta OT-inlägget, men det kändes lite viktigt att tala om hur det ligger till med tanke på det kategoriska inlägget ovan. Trist om någon skulle få nåt virus pga det.
Håller med föregående skrivare! Lura inte i folk att de alltid är säkra!!! Hjälper inte bara med att ha den senaste och säkrasteLarsson90 skrev:För er som inte kan jätte mycket om datorer och programmering kan man inte få virus genom att bara gå
in på en hemsida för det enda som skickas till din läsare är HTML, CSS, XML, JavaScript och inget av detta kan skada din
dator (javascripten kan dock göra dig irriterad). Man måste alltså ladda ner något på hemsidan för att något illa ska kunna
ske, exempelvis en .exe.
webbläsaren när det är plugin-programmen som står för säkerhetshålen...
Läs http://www.idg.se/2.1085/1.258339/inter ... ar-mebroot
Inga problem med bilderna här (Tur att man inte kör windows...)
Jag blir lite avundsjuk på skåpet. Ungefär 100ggr snyggare än mitt råttbo.
Det skall bli spännande att se slutresultatet.
Jag blir lite avundsjuk på skåpet. Ungefär 100ggr snyggare än mitt råttbo.
Det skall bli spännande att se slutresultatet.
Re: ny medlem nytt cnc projekt ,fortsättningen
ok har inte gjort så mycket på fräsen dom senaste månaderna fräst ett par gravyrer osv
men nu har jag rivit ner en del och updaterat med mera lagringar på y och z axeln för att få det lite styvare fick en del vibrationer när jag började plana bordet
har även köpt en indexerings bar HM fräs som borde klara jobbet bättre än dom hss fräsar jag provade
men innan jag planar ska jag bygga ställning och bulta fast den i golvet just nu står den och balanserar på ett bord känns inte så stabilt
updaterar med bilder efter nästa garage sväng
men nu har jag rivit ner en del och updaterat med mera lagringar på y och z axeln för att få det lite styvare fick en del vibrationer när jag började plana bordet
har även köpt en indexerings bar HM fräs som borde klara jobbet bättre än dom hss fräsar jag provade
men innan jag planar ska jag bygga ställning och bulta fast den i golvet just nu står den och balanserar på ett bord känns inte så stabilt
updaterar med bilder efter nästa garage sväng