Info om gängor på pneumatik?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
whynot

Re: Info om gängor på pneumatik?

Inlägg av whynot »

Är det i en styrd laserskärmaskin Du ska ha det med speglar och slider?
I så fall ska Du ha övertryck i bälgarna så det inte kommer in damm på speglarna för det bränner fast där, tror det är nitrogen man ska ha och det ska blåsa hela tiden lite grann även när Du inte använder den det kostar mindre än att byta speglar. Det tipset fick jag av han som skär allt åt oss.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är en styrd graver/skärmaskin. Dock så har jag funnit en så liten, lätt och oöm laser så jag behöver ingen optik förutom fokuslinsen, allt monteras på Z-axeln. Jag använder övertryck med luft för att blåsa bort rök från fokuslinsen. När den inte används har jag ett dammskydd på.

Tack för alla rörgängtips, jag hade den otroliga turen att hitta en tryckluftsanslutning 4mm med inbyggd nålventil för flödesreglering i skrotlådan...den hade dessutom M5-gänga så det löste sig fint!
sledneck

Inlägg av sledneck »

marmander skrev:Kan tänka mig att det funkar i acetalplast, mdf och dylikt, eller i riktigt dåligt bonnjärn där man inte kräver någon större kvalité på gängorna.
Nu är det ju inte materialvalet som bestämmer toleransen på gängan.
Lite på fötterna skulle inte skada :roll:
monoton

Inlägg av monoton »

Om du inte fixar rätt anslutningar kan jag kolla, jag har en liten buffert med såna pryls. Nålventilen du hittade skulle jag tro är en stryp/backventil, de är ofta vinklade och släpper förbi luften vid matning och stryper ställbart på returen. Används på bla pneucylindrar för att kontrollera gången och mjuka upp så man inte får så våldsamma rörelser.
Skriv svar