Funderingar kring robot "öra"..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hean01

Funderingar kring robot "öra"..

Inlägg av hean01 »

Hej , min första dag på detta forumet :), hur som helst så sitter jag och funderar på en ljudsensor
för att använda i min robot, bestående av 4 mikrofoner, vara vardera riktad åt varsit .. "väderstreck".
För att få ut vektorn för en ljudkälla så tänker jag använda 2 analoga komparator varav "nord" & "syd"
mikrofonen går in i första komparator och "öst" & "väst" i den andra...
Utifrån denna krest har jag 2 analoga signaler som jag kan få ut vektorn ifrån, hur som helst, detta
känns lite fel då det finns ju mycket störnings ljud etc i omgivningen så de 2 analoga utsignalerna
kommer ju att flacka näst inpå hur som helst, det jag skulle vilja åstadkomma är någon typ av medelvärde
under en viss tid för att göra signalen lite mer stabil.
Dock så är jag är helt novis när det gäller analog elektronik men jag antar en RC koppling kan åstadkomma
detta åt mig, och om så är fallet var lämpar sig det att placera dessa buffringar? ska de ligga på mik utgångarna eller utgångarna från komparatorerna...

/H
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Funderingar kring robot "öra"..

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

först, Vad ska du lyssna på ?

annars, mic, förstärkare,(frekvensfilter), aktiv likriktare, medelverdesfilter, = signalnivå
hean01

Inlägg av hean01 »

Hej o tack..

Tanken är att få ut 2 saker från "örat", en vektor som indikerar relativ riktning till den högstljudande ljudkälla, samt en mixad signal från de fyra mikrofonerna för att ta in signalen för voice recognition/command processing.

Önskar att jag var lite mer insatt i elektronik och förstod flödet i det du skriver :), tror att jag förstår och tolkar det som:

Antar att du anger frekvensfiltret i syfte att eventuellt filtrera bort ljud som jag inte vill lyssna på..

Med likriktaren (helvåg? + ripple kondesator för buffring utjämning?) så får jag ut en utjämnad positiv signalnivå och kan trimma denna utjämning med ripple kondensatorn.. ?

hmm ju mer jag skriver och funderar tror jag att jag förstår och är på rätt spår :), så med mina ord :) ...

För att få ut riktningen för en dimension så tar jag in ovanstående utjämnad signalnivå från 2 mikrofoner riktade i motsatt riktining till varandra in i komparatorn och ut från denna får jag ett värde som beskriver signalnivån i en dimension, har jag två av denna så kan jag ta ut riktningen för ljudkällan i 2 dimensioner..

Utagen för den mixade signalen gör jag bara med en "passiv averager" krets...

Rätta mig om jag har fel elelr tänker på fel sätt... :)

/H
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja, den förslagna metoden kanske fungerar med EN tydlig och ca 20dB kraftigare ljudkälla än allt störningsljud (brus, egna motorer mm).
I annat fall så är det till att ta in ljudet i alla mikrofonerna, samt korrelera för att få fram ankomstidsskillnaderna eventuellt stötta algoritmen med amplitudinformationen. Sedan så gäller det att utvärdera resultatet...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

likriktningen måste nog vara aktiv likriktare med två op

men som sades, det är inte lätt att mäta ljud, att överträffa våra egna öron och hjärna går knappt,
att ens komma i närheten är knappt att tänka på

skilnaden jag fråge efter var om ljudet är speciellt på något sätt, bästa hadde varit typ sonarljud, en kraftig ping i specifikt frekvens om hög volym, då kan man anpassa elektroniken efter det

att exempelvis försöka lokalisera ett modellflygplan utomhus kan man kanske göra, filtrera frekvenserna hårt och veta att det är ett konteruerligt ljud hjälper

men prova, det är det man lär sig på
Skriv svar