transistorfundering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
senmathal

transistorfundering

Inlägg av senmathal »

Hej!

Jag är helt ny här på forumet och mina kunskaper i elektronik är högst begränsade. Trots det kan jag inte låt bli att försöka laga ett och annat.

Det jag nu har gett mig på en är en s.k glödstiftdrivare eller glowdriver till modellmorer. En mojäng som tar ner strömmen från ett 12 v batteri till de 1,5 - 2 v. som glödstiftet kräver. Den har dessutom en funktion som känner av om motorn/stiftet är surt och reglerar strömmen därefter. En beskrivning finns på följande länk. http://www.sverige.net/nc/TransfunkGd2.pdf

Nu har manicken dock lagt av och jag har mätt upp en transistor som vad jag förstår är paj. Det jag nu funderar över är att transistorn som sitter i heter BUZ 11 medan ritningen säger att det ska vara BUZ 71. Glöddrivaren har fungerat perfekt i många år med BUZ11. Nu verkar det dock som ingen av dessa två transistorer går att få tag i längre. Finns det tips på vad jag kan sätta dit i stället?

Kan nämna att jag möjligen tycker att strömmen till stiftet har varit en aning för hög på lägsta läget. Om detta kan ha med typen av transistor att göra. Strömmen till stiftet är steglöst inställbart och jag måste alltid ha det på lägsta läget.

Tacksam för tips och råd då glöddrivaren är min bäste vän i mitt modellflygande.

/Mats
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: transistorfundering

Inlägg av TomasL »

Är du samma senmathal som på Akuten? Välkommen hit.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

IRF540N borde fungera i stället för BUZ11 (N-Kanal MOSFet, 30A/50V 0,044ohm)
IRF530N istället för BUZ71 ( 14A/ 50V/ 0.100 Ohm/ N-Channel Power MOSFET)

Bägge finns hos ELFA, 71-149-29 och 71-149-52
senmathal

Inlägg av senmathal »

TomasL skrev:Är du samma senmathal som på Akuten? Välkommen hit.

:D :D Jo det är jag... kör med samma användarnamn på alla forum. Men här är jag helt rudis, är bättre på gamla BX:ar :)

Tack för ditt svar! Jag beställer en av varje och testar. Ser att den ena verkar tåligare om man kan tolka siffrorna så. Det är ju också den som motsvara den som sitter där.

/Mats
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Lycka till, (vad tvungen att lägga till ett "L" här).
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Behöver du BUZ11 har jag några liggande ,hojta till om du behöver , så kan det fixas
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Trevlig läsning!
Jag byggde en 2V blyacks laddare från Transfunk på 80-talet
och startade alltid med batteri. Fireball kommer jag ihåg att stiften hette.

Sedan byggde jag deras 4-kanalare från ritning utan byggsatsen.
Den ligger fortfarande i en skokartong ihopbyggd, fungerande men utan spakar.
Mottagaren byggde jag efter en Termik-Johan-konstruktion som var beskriven i Allt om Hobby.

BHIAB har både BUZ11 och BUZ71

http://www.bhiab.se
senmathal

Inlägg av senmathal »

Då fungerar glöddrivaren igen :) :) Efter att ha beställt ersättningstransistor enligt Tomas förslag. Jag beställde två olika och satte dit den som stämmer bäst med ritningen och det verkar fungera perfekt.

Som jag nämnde tidigare glöder stiftet nästan en aning för mycket i lägsta läget. Är det möjligen någon som utifrån ritningen, i länken i mitt första inlägg, kan tipsa om hur jag kan få ner strömmen en aning. Det finns ett motstånd som ska tåla väldigt hög effekt där jag satt ditt ett ställbart motstånd. Kan det vara där felet finns? Nu har dock glöddrivaren fungerat alldeles utmärkt som den är och torde väl göra det även i fortsättningen också.

Jag har faktiskt de väsentligaste komponenterna till en likadan glöddrivare liggande så jag är lite sugen på att pilla ihop en till. Den jag använder är lite klumpigt byggd och ännu klumpigare förpackad. Vore roligt att ha en i en liten låda som det är tänkt från början. Tyvärr har två ben på en IC-krets gått av men det kanske går att lite försiktigt löda fast nya på de stumpar som sticker ut.

Stort tack för hjälp och tips
Mats
Norpan

Inlägg av Norpan »

Du har nog råd att köpa nya kretsar, en av varje av de två kostar knappt 10:- plus moms hos ELFA.
Ditt justerbara motstånd kan mycket väl vara anledningen till överströmmen i det lägsta läget, prova med 2*0.39Ohm som det står i ritningen om det gör nån skillnad, motstånden hamnar på lite över en tia på samma ställe.
senmathal

Inlägg av senmathal »

Problemet är att jag hittar bara den ena kretsen hos Elfa om det nu inte finns någon ersättare för den. Hade jag tänkt på det hade jag skickat efter nya motstånd när jag ändå beställde transistorn.

/Mats
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

uA741=LM741 73-268-24
4001= CD4001 73-470-40

Nästan allt du hittar med xx741yy är en 741a, samma gäller 4001an
senmathal

Inlägg av senmathal »

Vad roligt att ni vill ta er tid med en fullständig novis och nybörjare på detta område. Känner mig som en som frågar efter hjälp att byta hjul på ett bilforum :D

Men roligt är det när man lyckas få något att fungera. När jag gick på högstadiet i mitten av 70-talet hade jag radioteknik som tillval och byggde spionsändare och ljusorglar men elektronik är ju något helt annat idag.

Hur som helst ska jag nog beställa lite komponenter och löda ihop en ny glöddrivare i lite mindre format. Den gamla manicken har vad jag förstått finesser som de man kan köpa för 300 kr inte har. Sedan är det ju nöjet att bygga något själv också.

/Mats
Skriv svar