Har scholar.google.com damsugit alla svenska skolor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Har scholar.google.com damsugit alla svenska skolor?

Inlägg av mri »

Det är ju många här som studerat på universitet och högskolor i Sverige så det finns säkert nån som vet. Jag undrar hur pass http://scholar.google.com har damsugit skolornas publicerade elevarbeten, avhandlingar och dyligt, eller om skolorna har egna databaser man kan söka i?

Jag är på jakt efter texter på *svenska* som behandlar olika tekniska aspekter inom mobil telekommunikation. Det är främst texter som är 10 år eller äldre som intresserar. Norden var ju varit tidigt ute inom mobil telekom, så det borde ju finnas en del material. Det vore trevligt att kunna göra fritextsökning i olika arkiv, ifall nu inte allt redan är tillgängligt via google, men jag gissar att så inte är fallet.

Hoppas nån kan puffa mig i rätt riktning.
Nerre

Re: Har scholar.google.com damsugit alla svenska skolor?

Inlägg av Nerre »

Är man inskriven på universitet/högskola så har man tillgång till deras databaser (jag har rätt nyligen läst nån artikel om just att många studenter inte är medvetna om det utan sitter och tragglar med google och aldrig hittar nåt vettigt).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Finns inte många tekniska rapporter på svenska, ingen som vill lägga ner tid till en sådan liten målgrupp. Själv brukar jag söka via Inspec.org som är en samling av flera databaser bla IEEE. Tycker själv att Google Scholar inte alls är särskilt omfattande, t.ex Inspec är flera gånger större när det gäller tekniska artiklar iaf.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Glömde säga att du inte kommer åt texterna på Inspec om du inte är inloggad, har du tur hittar du ett bibliotek i närheten som erbjuder tjänsten. Tyvärr kostar väl dessa databasar duktigt med pengar och inte ens många stora företag har råd, har för mig att Chalmers betalar runt 18 miljoner kronor per år för sina databaser.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

http://roxen.lib.chalmers.se/bibl/exhibpdf/0309.pdf

Där har du några referenser, det mesta skrivs nog på engelska och mycket källmaterial äldre än 97/98 finns nog bara på papper.

Mölleryds skrift har jag velat läsa sedan den kom ut, har inte blivit av ännu! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ofta kommer man åt dessa databaser utan att vara inskriven också, om man kan acceptera att sitta i universitetets eller högskolans bibliotek.

Normalt sett kan vem som helst få lånekort och tillgång till datorerna där.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Ringde upp det lokala biblioteket och de har access till diverse databaser. Skall ta en tur dit, för scholar.google.com ger i princip inga träffar alls. Och det är väl nog som psynoise sa att det finns mycket lite material på svenska. Men, det är de där få guldkornen som jag skulle vilja åt. :-)
Skriv svar