skumt fel, Mach3 och Artcam, eller hårdvara...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sweFredrik

Re: skumt fel, Mach3 och Artcam, eller hårdvara...

Inlägg av sweFredrik »

Har nu testat H.O´s lilla program och kör Z upp och ner 500 ggr. Jag började med att nolla Z genom att lägga ett papper på bordet, sakta köra ner tills jag inte längre kunde röra pappersbiten. Därefter körde jag upp 10 för att sedan nolla igen och ha lite säkerhetsmarginal. Efter 500 rep så körde jag ner mot -10 och pappret nöp då på 9,89 nånting... Lyckat test!

Gött, det var verkyget som hade glidit ner tänkter man då så klart.

Gjorde en ny beredning i artcam, denna gången 30x30 mm och i alu för att se om detaljerna framträdde bättre.

Först ett rough pass med en 2 mm pinne. Strålande tider!
Bild

Hade ingen annan fullradiefräs, så det fick bli min nya fina gravyr stickel. Samma upplägg i artcam med x-y raster 45 grader. ser jäkligt bra ut till en början, men sen....

Bild

Började även denna gång nere i vänstra hörnet och jobbar sig upp mot övre högra. På mitten ungefär börjar det gå jäkligt illa, och jag stoppar efter första passet. Enligt Mach3 så ligger den hela tiden som djupast på -1, vilket verkar rimligt. Men som man ser är det aning djupare, och efter nollning visar displayen för Z på + 3.5 mm!

Denna gången drog jag ett litet steck på verktyget under spännhylsan, och "tyvärr" var det på samma ställe som sist, så verktyget har inte rört sig.

Jag har nog minst dubbelt antal rader kod på samma sträcka som innan, och det börjar skita sig på mitten, innan först i slutet. Kan det vara ett fel som är proportionellt mot antal rader kod?

Jag har inte kört Z testet med spindeln igång, kanske kan den ge störningar till Z axeln?

Jag har nu uppdaterat till senaste SS-drivern.

Vid detta laget borde man väl kunna utesluta G-koden, då mach tror att den är på rätt värde men axeln har vandrat?
H.O

Inlägg av H.O »

Kör ditt CAM-genererade program i luften, utan spindeln igång, händer det fortfarande? Koppla loss (eller stäng av) X & Y motorn och kör det igen, fortfarande samma? Har du ökat direction prechange?

EDIT: Det är inte axelkoppligen mellan motor och skruv som slirar?
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Tack för ditt snabba svar H.O!

Har nu kört först en gång i luften som vanligt, utan spindel. Sedan samma körning men med x och y bortkopplade. Jag fick mycket nära exakt samma resultat i z-fel på båda körningarna. Jag skall plocka bort kapslingen för motorn och kolla upp kopplingen imorgon, men när det blir samm resultat båda gångerna så låter det inte så sannolikt.

den där direction prechange har jag inte lyckats hitta ännu, så den är oförändrad.

/Fredrik
H.O

Inlägg av H.O »

Njä, då är det antagligen inte kopplingen men det är lika bra att kolla. Direction Prechange hittar du i Config -> Motortuning, nere till höger. Men jag är inte 100 på att den inställningen gäller för Smotthstepper eller om SS har den någon annan stans - enkelt att testa i alla fall.

Lycka till!
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

kollat kopplingen men den är det inte. undrar om jag fortfarande har störningar som påverkar z axeln. jag hade det innan jag satte dit små kondingar på ingångarna(som du tippsade om h.o!) då slutade det att blinka när man kollade diagnostiken i mach3.

En tanke, finns det något sätt att logga alla insignaler i mach3, eller helst bara utvalda som ex z-axelns. Då skulle jag kunna köra ett längre repeteringstest med x och Y och sen se om Z under denna tiden fått någon signal. Går detta?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Du menar väl utsignaler? I så fall finns det ju parallellportsprogram som loggar upp till 8 kanaler och då kan du logga step/dir på alla tre.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur nu ett sånt program fungerar tillsammans med Mach3 vete katten, någon som provat?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Spelar ingen roll, du kör det på en separat PC.
H.O

Inlägg av H.O »

Har du ökat Direction Prechange ännu?

Det finns inget inbyggt i Mach3 för att logga några signaler på det sättet du menar. Om du menar att du ska köra ett långt program med enbart X- och Y för att sedan se ifall Z- har snappat upp några steg-pulser i form av störningar så är det väl bara att sätta upp en mätklocka på axeln och se om den ändrat sig. Eller på annat sätt mäta den faktiska positionen på Z, med skjutmått eller vad som helst.

Men personligen tror jag inte på störningar eftersom ingången på G203V är optoisolerad och det krävs flera mA för att trigga den, men visst allt är möjligt...

Har du något break-out-kort mellan Smoothsteppern och dina G203'or? Om du har det kan du väl testa att koppla förbi det. Jjag var tvungen att modifiera mitt C11 från CNC4PC för att det skulle fungera riktigt med Smoothsteppern.

Det konstiga här är att testet med 500 Z-rörelser inte visade något problem.....
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

NU har jag spenderat senaste kvällarna på att göra ett omfattande test på alla kombinationer jag kunnat tänka mig. Jag listar loggen för alla här, men de mest intressanta är markerat med fet stil....

Break out board C11G från CNC4PC ihop med SmoothStepper och 3xGecko 203V

Testerna har gjorts genom att nolla axlarna, köra bort 10 mm, nolla igen( för att inte riskera att köra krash)
och sedan köra axlarna från 0 till 2.0 och repetera 900 ggr. Därefter köra tillbaka mot första nollan,
resultatet bör då sluta på 10 om allt stämmer.

Test 1 x och y, Dir Precharge = 0, för att se om Z rör sig pga störningar från X och Y.
Z värde=-10, fel=0

Test2 x,y,z körs Dir Precharge = 0
Z värde=-8.3 fel=1.7

Test 3 x,y,z Dir Precharge på =5
Z värde=-9,41 fel=0.6

Test 4 x,y,z Dir Precharge på =2
Z värde=-7.82, fel=2.2

Test 5 x,y,z Dir Precharge på =4
Z värde=-8.8, fel=1.2

Test 6 x,y,z Dir Precharge på =5
Z värde=-8.8, fel=1.2 (OBS! Inte samma som test 3!)

Test 7 x,y,z Dir Precharge på =5 Smoothstepper settings på z, 4 Mhz till 1 MHZ)
Z värde=-8.3, fel=1.7

Test 8 endast x och z i programmet ,Dir Precharge på =5
Z värde=-8.8, fel=1.2

Test 9 y och z i programmet ,Dir Precharge på =5
Z värde=-8.6, fel=1.4

Test 10 x,y,z i programmet, men x och y urkopplade ,Dir Precharge på =5
Z värde=-8.6, fel=1.4

Test 11 x,y,z i programmet, men x urkopplade ,Dir Precharge på =5
Z värde=-8.6, fel=1.4

Test 12 x,y,z i programmet, men y urkopplade ,Dir Precharge på =5
Z värde=-8.6, fel=1.4

Test 13, x,y,z men drivsteg för X och Y ej strömsatta, Dir Precharge på =5
Z värde=-8.8, fel=1.2

Test 14, x,y,z men drivsteg för X och Y ej strömsatta, Dir Precharge på =5
Z värde=-8.8, fel=1.2

Test 15, Endast z i programmet men drivsteg för X och Y ej strömsatta, Dir Precharge på =5
Z värde=-8.8, fel=1.2

Test 16, x,y,z , alla drivsteg strömsatta, Dir Precharge på =5 , testar att 0:a alla axlar efter test
X värde=10, fel=0
Y värde=10, fel=0
Z värde=-8.8, fel=1.2

Test 17 x,y,z , alla drivsteg strömsatta, Dir Precharge på =0 , testar att 0:a alla axlar efter test
skiftar motor kablar mellan X och Z, X=Z och Z=X axel
test 17.1 test 17.2
X (z) värde=10, fel=0 X (z) värde=10, fel=0
Y värde=10, fel=0 Y värde=10, fel=0
Z(x) värde=10, fel=0 Z(x) värde=10, fel=0

Test 18 x,y,z , alla drivsteg strömsatta, Dir Precharge på =0 , testar att 0:a alla axlar efter test
Tillbaka igen, all axlar normala
X värde=10, fel=0
Y värde=10, fel=0
Z värde=-8.5, fel=1.5

Test 19, skifta X och Z ger 0 fel på samtliga axlar. Skillnad mellan de två är olika strömbegränsningsmotstånd på
Gecko driven pga olika motorstrykor, samt olika motor tuning (men steps=500) är samma på alla axlar.
Test 20, Test med alla axlar men med motstånden skiftade, X får Z´s och Z får X´s
Z värde: -8.5, fel=1.5

Test 21 Skiftar nu Z och X motor kabeln igen, och byter pin setuppen i Mach, så X blir Z och Z blir X.
Z värde: -8.7, fel=1.3

Test 22, Skiftar till ordinarie inställningar igen och byter kablar mellan Z och Y

test 22.1 test 22.2
X värde=10, fel=0 X värde=10, fel=0
Y (Z)värde=-8.6, fel=1.4 Y (Z)värde=-8.6, fel=1.4
Z(Y) värde=10, fel=0 Z(Y) värde=10, fel=0

Test 23, Gör nu ett sista test med att åter växla Z och X, med Dir Precharge = 0 , men skiftade motstånd.

X (z) värde=10, fel=0
Y värde=10, fel=0
Z(x) värde=10, fel=0

Jag tror jag är något på spåret men tycker det är mycket underligt att inte test 17 -21 gav samma resultat! Behöver lite hjälp att tänka här, så all input är välkommen!

H.O, vilka ändringar har du gjort på ditt C11 kort (mitt heter C11G, är det skillnad)

/Fredrik
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Verkar det inte som att du tappar steg på Z helt enkelt? Testa att sänka acc och maxfart till nåt löjligt lågt och prova igen? De olika axlarna snurrar ju säkert olika tungt så då är det ju inte så konstigt att om du ger mer kräm till Z så klarar den av alla steg.
H.O

Inlägg av H.O »

Skillnaden på C11 och C11G är att pin 2-9 inte är opto-isolerade på C11G. Detta eftersom opto-kopplaren sitter i Gecko'n och det är onödigt att isolera två gånger (och det kan ställa tll problem).

Mitt är ett vanligt C11 och det var just opto-kopplarna som var problemet, de drevs alldeles för hårt och lastades alldeles för lite så pulserna blev förlängda/utsträckta. Detta är inget större problem med LPT-porten eftersom pulserna är så pass smala/korta men med SS som kör med 50% duty-cycle så kunde jag inte köra fortare än 17kHz (har jag för mig) innan pulserna ut från C11-kortet var så långa/utsträckta att det inte längre var några pulser utan bara en konstant hög nivå.

Eftersom Z axeln fungerar när du kör den med X-drivsteg och motstånden från Z-axelns drivsteg så är ju i princip det enda som skiljer värdena i motor-tuning. Så testa att ändra motor-tuning-värdena för Z till samma som för X, eller har du gjort det - jag tappade bort mig lite... 8)
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Jag har redan sänkt ner värdena kraftigt på Z, men jag kan testa lite till. Det märkliga är att när jag från början tunade motorerna lika, så stallade Z axeln och jag tappade steg, så därför drog jag ner dem.

Ok H.O, då fattar jag skillnaden, och nu minns jag att det var därför jag valde C11G, för att de var anpassade till Gecko.

Så två test återstår då, ett med samma tuning på x och z, och sedan ett där Z är nedraget till minimum.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

har nu testat att dra ner tuningen till ett minimum för Z, ingen skillnad. Testade även att sätta samma tuning som X-axeln, inte heller det någon skillnad.

Helt rådvill.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan du prova med en PC via PPORT
Skriv svar