Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid

Inlägg av Nerre »

Det handlar ju som sagt var om att folk för det mesta vill ha en bil som går att använda till allt de kan tänkas vilja använda den till.

Om man ändå måste hyra bil fyra veckor på semestern så försvinner till en stor del de ekonomiska motiven till att välja elbil.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Eller så har man helt enkelt en "nödmotor" som enbart driver en generator som gör att man kan köra när batterierna tar slut.

Tyvärr en extra kostnad och en massa vikt men..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Varför bygga en 100% bil när man kan få en 95% så mycket billigare? Jag hoppas och tror också att folk snabbt kommer anpassa sig efter bilens räckvidd.

Hur man än gör så är det ju våldsamt mycket mer energi i en bränsletank än vad man (med dagens teknologi) kan få in i ett batteri med samma storlek även tom. dubbla storleken.

Glenn:Hybrid är ju det allra bästa men då måste man ju även som du säger släpa på dödvikt, bättre då att detta är tillval för långkörare. Se även min första spekulation i inlägget jag tror även detta blir samma sak.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Man kanske kan göra nåt slags "plug-in" modulgenerator som tillval? Kanske t.o.m. att de vore standardiserade och finns att hyra på macken?

Angående värmeisolering, borde det inte gå att flocka eller spraya existerande paneler med isolerskum? Iofs kanske det vore bättre att tänka om hela bilkonstruktionen än att anpassa nuvarande bilmodeller till eldrift. Kanske kan man bygga självbärande plastkarosser med skumkärna? Krocksäkerheten måste givetvis vara ok också, knivigt...

/Andreas
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Om man kunde tillverka ett batteri där laddningarna lagras i elektrolyten ist. för i plattorna så skulle man kunna tanka i nyladdad elektrolyt.

Finns det någon teoretisk gräns för hur hög energitäthet man kan ha i en kondensator?
Jag tänker på de "Ultrakondensatorer" som diskuterades för något år sedan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om energin lagras i elektrolyten så är det väl en bränslecell och inget batteri? :-)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Metanol och DME som vätekällor är förmodligen närmast att använda som hanterbar bränsle till bränsleceller för vanligt folk. Men verkningsgraden är fortfarande låg och frågan är om om man kan lyckas reformera metanolen/DME så att energin som är bundet mot kolatomen kan generera ytterligare vätgas med någon katalysator och på så sätt öka verkningsgraden av bränslet.

Det som är största problemet med bränsleceller i långtidsperspektiv är att bränslet måste vara superrent för att det som reagerar av vätet inte skall förgiftas av främmande kemikalier i bränslet då detta hela tiden anrikas i reaktionsplattorna och kan inte forslas bort på vettigt sätt på samma sätt som det görs i en förbränningsmotor med avgaserna.

Tittar man på det olika teknikerna att förgasa biomassor så är förbänningsprocessen och reningen av avgaser som är det stora huvudvärket innan processgasen går vidare för syntetisering till önskad flytande produkt(metanol, DME, FT-diesel etc.). Det är bara att titta på en gengasaggregat - största delen utöver bränslemagasinet och brännaren/förgasaren är ju kylning och rening till tillräcklig kvalitet för att en förbränningsmotor inte skall storkna, och är fortfarande en väldigt smutsig gas som sugs in i motorn rent kemiskt. Tittar man på bioförgasningsanläggningar så ser det ut som ett raffinaderi med stora cykloner och burkar överallt då det till största volymen av anläggningen går till just rening av bildade gaserna så att det kan gå till efterkommande processer utan att förgifta dessa eller att dessa sätts igen av olika avlagringar...

Det handlar om aska som smälter och klumpar ihop sig, om tjära och tjärvatten som korkar igen systemet och kladdar igen katalysatorer, det handlar om amoniak, akalisalter (där tempen måste gå under 400 grader C innan de fälls ut) och klor-joner etc. som får saker att korridera och allt detta måste bort till 99.9999% innan det duger som mat till bränsleceller. Förbränningsmotorer är inte på långa vägar lika kräsna på bränslets kemikaliska renhet då ytorna är begränsade inne i motorn och man har motoroljan som tvättar hela tiden av de föroreningar som inte följer med avgaserna ut. En bränslecelll består av en packe sinterceller och där blir föroreningarna kvar inne i sintret på samma sätt som ett filter och den delen som täcka av förorening blir inaktiv del av bränslecellen och om den inte skall inaktiveras till mer än 20% efter 10000 mil och kanske 3-5 ton genomsilad bränsle så måste bränslet vara extremt ren...
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid [ändrad]

Inlägg av rysshack.se »

T0ny skrev:Om man kunde tillverka ett batteri där laddningarna lagras i elektrolyten ist. för i plattorna så skulle man kunna tanka i nyladdad elektrolyt.

Finns det någon teoretisk gräns för hur hög energitäthet man kan ha i en kondensator?
Jag tänker på de "Ultrakondensatorer" som diskuterades för något år sedan.
Vet inte om superkondensator och ultrakondensator är samma......
Det var något kondensatorföretag som gick ut och lovade mycket för något år sedan, det blev mycket skriverier kring dem, men det visade sig vara bluff.

Det finns superkondensatorer nu, som sitter i några bussar.
Bussarna kör över en induktiv laddplatta vid hållplatserna, och kondensatorerna laddas.....
Fördelen med superkondensatorerna är att du kan ladda dem med höga strömmar, och även ta ut mycket höga strömmar.

Tyvärr är energitätheten låg i superkondensatorerna.

Var inne på att köpa en superkondensator till en elcykel jag tänkt bygga, men kondensatorn var dyr. över 20 000 kr.
Tanken var att lagra bromsenergin i kondensatorn......
Tyvär har jag slarvat bort länken till företaget med superkondensatorerna....... Men du lär hitta en hel del om du söker runt lite på nätet.
lhogberg

Inlägg av lhogberg »

4kTRB skrev:Då ska det finnas bemannade mackar utmed vägarna på samma sätt
som i dag. Men där jobbar personalen med att ha fulladdade ackar
att byta ut....
Skummade igenom tråden, och såg ingen som nämnt att du inte är den första som kommit på idén.
Kolla detta t.ex. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 560360.ece
"När Better Place grundare Shai Agassi visade upp en prototyp av tekniken för New York Times nyligen tog bytet (ut med det gamla batteriet, in med ett nytt) 45 sekunder. "
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ett lite mer avancerat alternativ än mitt förslag.
Men varför inte börja med bemannade stationer och efterhand gå över till
automatiserat. Då lär man sig de problem som finns och allt kommer fungera
mycket smidigare.
Användarvisningsbild
treton

Inlägg av treton »

Ett problem med att byta ut hela batterier är att batterier är individer. Har du ett nytt batteri kommer du få ett mycket sämre när du åker och byter. Du kan tappa en hel del i räckvidd då... :(
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Intel påstår att de skall kunna bygga batteripack som tillåter bilarna ha en räckvidd av 80 mil.
Ifall jag inte läste fel i ny teknik utvecklar de celler med litium syre.
Det är ju slappt med att slippa macken!
Bara plugga in bilen när man kommer hem, så får den stå och ladda under natten.
Tror att de flesta inte skulle vara speciellt intresserade av att fara på någon mack.
De flesta kör inte mer än några mil per dag.........
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

eller så har man helt enkelt en "nödmotor" som enbart driver en generator som gör att man kan köra när batterierna tar slut.

Tyvärr en extra kostnad och en massa vikt men..
Mmmm tex.
Renault Kangoo RE tror desvärre den har slutat produceras nu sedan nåt år tillbaka
lhogberg

Inlägg av lhogberg »

personligen tror jag mer på snabbladdning, finns sedan nio år tillbaka snabbladdningsstationer i Stockholm. Går att ladda nästan fullt på en halvtimme: http://www.sweva.org/notiser/nyhet_forsta_snabbladd.htm
Den här bilen gör det tydligen på 15-20 minuter på dessa stationer: http://www.blocket.se/stockholm/Citroen ... ?ca=10&w=3
Nerre

Inlägg av Nerre »

Snabbladdning kommer inte att funka i det långa loppet. Och det är inte på grund av batterierna utan på grund av den ström som krävs.
Skriv svar