Sitter och knåpar med en komparator av modell LM311. Ska göra en avkänning av ett batteri på tolv volt och vill att komparatorn ska växla status vid nio volt. Jag har gjort som min bild visar och vad jag har kommit fram till borde det vara fem volt över 15k-motståndet när spänningen är nio volt. Denna avläsning går in på ben två som bilden visar. Spänningarna på bilden är VCC som är batterispänningen,dvs en sjunkande spänning från då typ 12 volt ner till önskvärt nio volt. In på ben tre har jag en stabiliserad fem volt som ska bli via en 7805. Det är nu kopplat med ett variabelt spänningsaggregat till VCC och VCCINT är ett stabilt spänningsagg på fem volt. Jag har kopplat upp detta på en testbräda och när spänningen sjunker över spänningsdelaren, slår dioden om först vid 7.3 volt! Varför?! Med denna enkla koppling ser jag inte varför det ska bli fel. Kan detta ha med att jag har kopplat på bräda med lösa trådar? Detta borde väl bara påverka oscillationen vid omslaget?
Om jag byter plats på trådarna på ben två och tre, borde jag vad jag antagit, få en tvärtom-reaktion, dvs att dioden släcks i stället för tänds vid sjunkande spänning. Har jag fel? Om jag nu byter plats på dom, funkar ingenting alls...
Jag förstår helt enkelt inte varför den slår över vid 7.3 volt på aggregatet och inte på nio volt som jag räknat med?
Du måste ha en högre matningsspänning än den du ska mäta. Lika väl så kan du inte ha referensspänningen lika som matningsspänningen.
Jag skulle använda en justerbar referens (zener) för referensspänningen. Varför inte ha referensen på 2,5V t.ex och räkna om spänningsdelaren så att du får den spänningen vid 9V i batteriet.
Fast det har du ju redan löst i och med att du har delat ner spänningen. Dela ner din referens med på samma sätt, förslagsvis till 2,5 V som Mindmapper föreslog (alltså spänningsdelare med två lika stora motstånd från din redan reglerade 5 V).
Ja, Mindmapp hjälpte mig i rätt riktning där och jag förstår vad han menar. Så tänkte göra precis så att dela den stabiliserade femvolten på hälften och förändra den andra spänningsdelaren så att den mäter rätt i förhållande. Så tycker jag väl att det borde funka, precis som Jonas säger. Men nu måste jag ta och styra till lite mat, går ju inte att pyssla på tom mage!
Jag har nu ändrat lite och får det att fungera bra. Lysdioden tänds vid nio volt ganska precis och tänds igen vid 9.6 volt. Andra gången jag använder en komparator och jag inser nu att förra gången var det bara tur att jag lyckades. =) Såå, är det något som är direkt knas eller något man skulle kunna förbättra här? Har räknat med att utgången från kretsen ska gå in på ett ben på en PIC för att veta när batterispänningen sjunkit under nio volt. Verkar det vettigt då eller något jag missat?
Tack igen för hjälpen som fick mig att komma vidare igår!
Pinne 5 och 6 brukar läggas till pinne 8 när ingen offsetbalansering
används eller ingen strobe är aktuell.
Om pinne 6 skulle få låg nivå så blir utgången off.
Ibland har jag också sett en resistor på 10ohm i serie med kondensatorn
mellan + och - ingångarna. Dämpar en aning mer.
Om du vill kan du placera en liten kondensator från pinne 2 till jord.
Då funkar den i kombination med resistorerna som ett effektivt
lågpassfilter. Pinne 2 ska i din koppling ha en fast spänning så det
påverkar inte snabbheten i omslaget.
Varför inte använda komparatormodulen i pic:en, då har du både en komparator och en spänningsreferens. Schmitt trigger kan du implementera genom ändra i spänningsreferens:en.
Eller använda en ADC om du har en sådan.
Då behöver du bara spänningsdelaren och kondensatorn.
Edit: Det hade varit intressant att veta vilken pic du använder.
Kopplingen skulle bara vara en spänningsdelare och en kondensator ansluten mellan in på pic:en och gnd.
Spänningsdelaren måste anpassas så nivåerna blir lämpliga, interna komparatorreferensen sätter sina fasta nivåer och sedan får man anpassa spänningsdelaren.
Programvaran i pseudokod
*ställa in spänningsreferensen
*ställa in komparatormodulen
*sätt battery = normal
sedan går det lösa på två sätt, pollning eller interrupt
*kolla komparator interrupt flag
*är vi i 9.0v läget så höj värdet på spänningsreferensen till 9.6v => sätt battery = low bat
*eller är vi i 9.6v läget så sänk värdet på spänningsreferensen till 9.0v => sätt battery = normal
Det attraktiva är att du slipper massa kringkomponenter om han nu redan ska använda en pic som har komparatormodul.
Jag har kikat på det alternativet. Men då jag hade ett par gamla LM311 låg, tänkte jag att jag skulle använda den. Jag har tänkt använda 16F628 och vet att det finns komparator i den. Men inte jobbat med det och jag ville ha igång projektet snabbt. Nu till en början kommer jag inte ha någon pic alls har jag bestämt mig för. Jag ska ha det till ett larm i källarförrådet där jag hade tänkt att ha en mobil som kunde skicka SMS om någon går in, men nu har jag ingen telifon så då får det vänta. Har en siren som jag kommer använda så länge bara. Så då blir det så fint med en LM311, men nog har jag varit inne på PIC-varianten av det.
Det låter som en utmärk anledninga att köra LM311, man vet ju ej förutsättningarna när en person väljer ena eller andra lösningen.
Alltid bra att ge tips hur man kan lösa ett problem på alterantiva sätt.
Man kan ju alltid titta på andra lösningar när det finns tid och förutsättningar