Prisvärd blyack?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Prisvärd blyack?

Inlägg av jadler »

Jag som bor i närområdet har fått en bunt rabattkuponger att använda i olika butiker i Farsta Centrum, bland annat en från Kjell & Co som ger 25 % rabatt på valfritt batteri i standardsortimentet. Jag har funderat på att köpa en blyack att ha som reservkraft till µC-projekt, övervakning i övrigt och ev larm. (Datorerna har jag en 1500VA UPS till, det får de vara nöjda med. Det är luftledningar till området där jag bor, så det är normalt med 2-3 strömavbrott per år, ibland upp till ett dygn.)

De har ett 12V 17Ah Panasonic LC-XD1217PG, underhållsfritt och kapslat, skall enligt datablad ha en beräknad livslängd på 10-12 år (trickle design life). Ordinarie pris 799 kr, jag borde få det för knappa 600 kr. Är det prisvärt eller finns det likvärdiga till bättre pris genom andra källor?

Om jag köper ett och det blir stående på hyllan några månader, kommer det att ta stryk av det, så att det är bättre att börja ladda och använda det omgående?

Några tips om vilken typ av laddare jag skall använda för att hålla det laddat och i trim? Bygga själv, kanske? Atmel har en del app notes just om batteriladdare. Min grundtanke är att det skall gå lite på samma sätt som en UPS, laddas från elnätet och mata de prylar som behöver 12V eller mindre. När jag lärt mig och känner mig säker på det kanske jag kunde lägga en switchad DC-DC-konverter med bra verkningsgrad närmast ack:en för att ge 5V och kanske även 3.3V till de prylar som föredrar det (istf att låta prylarna använda ev inbyggda lågeffektiva spänningsregulatorer).

Edit: Förlåt, ser i databladet att kapaciteten minskar med lagring, mindre vid lägre temperaturer. Stryk den frågan, eller snarare, jag omformulerar den till: Minskar kapaciteten mer om jag håller det laddat än vad den gör om jag låter det stå oanslutet?
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Re: Prisvärd blyack?

Inlägg av rysshack.se »

Det ser ut att vara ett fint batteri!
Nu vet jag inte vad du skall göra för projekt, men en microcontroller drar inte mycket ström, 17 amperetimmar är rätt mycket.

Jag skulle räknat på hur pass mycket systemet som max kan dra och räkna på hur mycket som krävs om strömmen är borta maximal tid.
danielr112

Re: Prisvärd blyack?

Inlägg av danielr112 »

jag hade inte köpt ett sådant batteri. Hade isåfall lagt 100kr p åbiltema åp ett mindre ack.

håller det bara 3 år så kan du ändå köpa ett antal extra. Har själv sådanna och de är 4-5 år gamla och fortsfarande bra kräm.
Skriv svar