Nu var det länge sedan jag skrev något nu. Mycket beroende på att tiden varit knapp och felen på styrningen av fräsen många, då sinar lusten snabbt.
Jag kämpar på att få bukt med det märkliga uppförandet på fräsen, att den ex tappar kontakt med smoothstepper osv. Jag har kommit över en laptop som jag kör med istället nu + att jag har stoppat in smoothsteppern i en metall låda för att utesluta att störningarna kommer in den vägen.
Funktionsmässigt tycker jag det har blivit mycket bättre, tappar inte länge kontakten med SS viket är bra, men det är så klart inte nog med det. Hoppas ni orkar läsa igenom denna utläggning och ge mig lite tankar och ideer för mina börjar ta slut.
Jag har lekt lite i arcam 2008 och gjort en relief efter ett foto:

jag har testat med en billig kulfräs på 3 mm från Dremel och alla försök hittills har gått åt skogen. I alla försök så har den grävt ner sig i Z och till slut brutit av skaftet. Sista körning, så drog jag kraftigt ner "plunge rate" till 25 mm/min för att jag har en klen Z axel motor och kanske tappar den steg (tycker det borde bli åt andra hållet dock). Jag började också denna gång att köra ett "rough pass" med 4mm pinne för att få bort extra material så inte det skulle vara problemet att den in orkade köra bort allt. Den biten gick fint!
För att verkligen testa nu så gjorde jag Artcam en 2 pass körning med kulfräsen, med 45 graders vinkel (raster i x och y kallas det i artcam). Så här ser det ut efter ca 1/3 av första passet. Noter att det är streck som är små höjdskillnader neråt i materialet. På djupaste stället är den nere i -3 mm, vilket är total höjden för modellen.
Så här långt ser allt ok ut, förrutom de 2 "småfelen i Z"
När den sedan kört ända upp i höger hörn så går den direkt till nedre högra hörnet. Koden ser ut som så här:
efter att den gått några minuter kollar jag till den igen, och ser detta:
det ser också ut som om den bara står och tuggar fram och tillbaka, vilket får mig att tro att det kan vara för att kulfräsen har blivit slö, så jag avbryter.
Jag tar och testar att 0:a axlarna mot samma punkt som jag använde vid verktygsbytet och får då följande resultat:

Z har alltså vandrat 4.65 mm, av någon anledning som jag verkligen inte förstår.
Sista bilden är på slut "resultatet". Jag kan ju fatta att Z drar sig av någon anledning, men borde ju då hända under hela körningen på ca 40 minuter. som jag markerat så fint i bilden så är det ju inga spår av att den skulle tappat 4.65 mm i slutet av första körningen, men däremot direkt i början på 2:a körningen.
Det var en lång historia med mycket bilder, men "more is better" heter det väl

Mina teorier:
*Någon form av störning (men då jag kör långa körningar "i luften" och sedan nollar axlarna så funkar det)
*Att verktyget är dåligt, så den inte lyckas fräsa bort materialet och att den då står och tappar steg (men då skulle ju inte X och y hittat nollan efter dagens körning)
* att det är något vajsing med med motorn till Z, eller att den är för klen, tror 0.25 Nm, mot 0,5 Nm på x och Y). Men om den hade överbelastats och därmed tappat steg, så borde väl fräsen hamnat motsvarande bit upp i luften istället ?
Det var en lång historia med mycket bilder, men "more is better" heter det väl

/Fredrik