skumt fel, Mach3 och Artcam, eller hårdvara...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sweFredrik

skumt fel, Mach3 och Artcam, eller hårdvara...

Inlägg av sweFredrik »

Tjena. (edit: fixat bilder och tagit bort film som inte vill spela...)

Nu var det länge sedan jag skrev något nu. Mycket beroende på att tiden varit knapp och felen på styrningen av fräsen många, då sinar lusten snabbt.

Jag kämpar på att få bukt med det märkliga uppförandet på fräsen, att den ex tappar kontakt med smoothstepper osv. Jag har kommit över en laptop som jag kör med istället nu + att jag har stoppat in smoothsteppern i en metall låda för att utesluta att störningarna kommer in den vägen.

Funktionsmässigt tycker jag det har blivit mycket bättre, tappar inte länge kontakten med SS viket är bra, men det är så klart inte nog med det. Hoppas ni orkar läsa igenom denna utläggning och ge mig lite tankar och ideer för mina börjar ta slut.

Jag har lekt lite i arcam 2008 och gjort en relief efter ett foto:
Bild

jag har testat med en billig kulfräs på 3 mm från Dremel och alla försök hittills har gått åt skogen. I alla försök så har den grävt ner sig i Z och till slut brutit av skaftet. Sista körning, så drog jag kraftigt ner "plunge rate" till 25 mm/min för att jag har en klen Z axel motor och kanske tappar den steg (tycker det borde bli åt andra hållet dock). Jag började också denna gång att köra ett "rough pass" med 4mm pinne för att få bort extra material så inte det skulle vara problemet att den in orkade köra bort allt. Den biten gick fint!

För att verkligen testa nu så gjorde jag Artcam en 2 pass körning med kulfräsen, med 45 graders vinkel (raster i x och y kallas det i artcam). Så här ser det ut efter ca 1/3 av första passet. Noter att det är streck som är små höjdskillnader neråt i materialet. På djupaste stället är den nere i -3 mm, vilket är total höjden för modellen.
Bild

Så här långt ser allt ok ut, förrutom de 2 "småfelen i Z"

När den sedan kört ända upp i höger hörn så går den direkt till nedre högra hörnet. Koden ser ut som så här:
Bild

efter att den gått några minuter kollar jag till den igen, och ser detta:
Bild

det ser också ut som om den bara står och tuggar fram och tillbaka, vilket får mig att tro att det kan vara för att kulfräsen har blivit slö, så jag avbryter.

Jag tar och testar att 0:a axlarna mot samma punkt som jag använde vid verktygsbytet och får då följande resultat:
Bild

Bild

Z har alltså vandrat 4.65 mm, av någon anledning som jag verkligen inte förstår.

Sista bilden är på slut "resultatet". Jag kan ju fatta att Z drar sig av någon anledning, men borde ju då hända under hela körningen på ca 40 minuter. som jag markerat så fint i bilden så är det ju inga spår av att den skulle tappat 4.65 mm i slutet av första körningen, men däremot direkt i början på 2:a körningen.
Bild

Det var en lång historia med mycket bilder, men "more is better" heter det väl :)

Mina teorier:

*Någon form av störning (men då jag kör långa körningar "i luften" och sedan nollar axlarna så funkar det)

*Att verktyget är dåligt, så den inte lyckas fräsa bort materialet och att den då står och tappar steg (men då skulle ju inte X och y hittat nollan efter dagens körning)

* att det är något vajsing med med motorn till Z, eller att den är för klen, tror 0.25 Nm, mot 0,5 Nm på x och Y). Men om den hade överbelastats och därmed tappat steg, så borde väl fräsen hamnat motsvarande bit upp i luften istället ?

Det var en lång historia med mycket bilder, men "more is better" heter det väl :) Själva reliefen är inte så bra då det är för mycket smådetaljer som inte syns. kanske en gravyr-stickel i en metall bit skulle gör den mera rättvis?

/Fredrik
Senast redigerad av sweFredrik 9 november 2009, 14:05:35, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: skumt fel, Mach3 och Artcam, eller hårdvara...

Inlägg av tecno »

Uteslut Artcam till att börja med och se om felen försvinner, har du följt och läst om allt runtom med SS samt gjort senaste uppdateringen?
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

nja, allt har jag inte läst. Men jag snackade mycket med dem för ca 1 år sedan när jag jagade de första felen. Jag har den senaste uppdateringen. Vad tror du om z-motor teorin då? I g-coden så gör den inget annat än går till safe z = 5 och sen ner till start för körning av pass 2 med en start på z=-3, och då kan det väl inte vara Artcam? Men jag skall såklart köra lite andra tester ifrån ProEngineer istället.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

din film funkar inte

hade du visst skrivet redan.

Du får ladda upp den på youtube eller nåt. Funkar inte att göra som du gjort.
H.O

Inlägg av H.O »

Senaste SS-plugin släptes för någon dag sen bara, har du den? Är du säker på att det inte bara är verktyget som vandrar ut ur spännhylsan? Skippa CAM-genererad kod om du inte själv kan kontrollera att koden gör det du vill, det är väl iofs rätt osannolikt att en bugg i ArtCAM skulle åstadkomma detta men i alla fall.

Testa sedan att köra enbart Z-axeln upp och ner med t.ex:
M98 P1000 L500
M30
O1000
G0 Z5
G0 Z0
M99

Kontrollera därefter Z-noll igen, har den vandrat? Om den har det kanske du behöver öka inställningen för direction pre-change. Du skriver inte vad du har för drivare och jag kommer inte ihåg det från andra trådar...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Är du säker på att det inte bara är verktyget som vandrar ut ur spännhylsan?"

Det var min första tanke. Ganska vanligt fel vid fräsning i stål i allafall.
Speciellt om man har stort utligg på fräsen.
Prova att mäta utsticket före och efter, att nollpunkten i Z har flyttat sig.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Tack för svaren så här långt. Jag skall testa din kontroll kod H.O, och även "vandringen" ur spännhylsan. Det är ju inte helt osannolikt då skiftet mellan pass 1 och pass2 är ända gången som verktyget är i luften, så då kanske det har halkat ner.

H.O, då tar jag tillbaka, jag kör näst senaste uppdatering av SS då :) men jag har fibblat så mycket med kortet nu, samt fått ett utbyteskort att jag inte längre tror att felet finns där, eller har du märkt något skumt med ditt?

Gecko 203V kör jag på alla axlar.

/fredrik
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om det är störningar på USB så har ju Greg ett isolations kort på G, det har du väl läst?
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tror inte heller att det är ett fel på SS som orsakar det, jag tror inte det hjälper med den nya versionen av plugin'en men prova för all del! Jag tror inte heller att det beror på problem med USB kommunikationen, det brukar visa sig genom att datorn helt tappar kontakten med Smoothsteppern, i alla fall var det så för mig. Jag löste det genom att montera SS i datorchassit och dra en kort (15cm) USB kabel direkt från headern på moderkortet.

Kör mitt test och se vad som händer, testa att ändra på Direction Prechange och testa att köra med CV och med CV av, gör det någon skillnad? Har du möjlighet att testa med en dator som HAR LPT-port, får du samma resultat? Ta det lugnt och metodiskt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du har inte starkare motorer att testa med då? Om det inte är verktyget som glider ur/trycks in så verkar det ju uppenbarligen som att du tappar steg. Finns ju många här på forumet som har en del motorer liggande :vissla: .
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

H.O, låter ju som om vi har haft samma fel då med att den tappar kontakten med SS. Ruggigt störigt. skall kolla om jag kan sätta in det i dator lådan istället då, men jag tror inte det går då den är LITEN. Fattar inte riktigt vad du gjorde med din 15 cm kabel. men jag har provat de flesta uttagen på datorn + satt i ett extra PCI USB kort, ingen större lycka med det. PCn jag använder är lite speciell som jag skrivit innan, så den är väl trotts allt inte optimal för detta ändamålet,men man vill ju inte gärna ge sig ;)

jag har mina 3Nm motorer till mitt eget bygg men de passar inte. tänker ändå byta z-motorn för den begränsar mycket nu, och man får ta det mycket sakta när man kör ner verktyget, annars tappar den steg direkt. Bra förslag, man kanske inte behöver köpa nytt, lägger ut en köpannons när jag vet dimensionerna på motorn.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har NEMA 17,23 och 34 motorer liggandes.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Data och priser på 34:orna? En liten bild kanske 8)
H.O

Inlägg av H.O »

Fel och fel.... Det är ett problem som uppkommer när man inte kopplar in, skärmar och jordar grejerna ordentligt. I mitt fall såg det ut typ så här...Smoothstepper ligger längst till vänster på den grå skumgummibiten....

Bild

...och varje gång jag slog ifrån 130VDC aggregatet (dvs vid nödstop) så tappade SS kontakten med Mach3. Men efter att monterar den i datorchassit...

Bild

Bild

...så har det inte hänt en ända gång. Du ser min avkortade USB-kabel på den första bilden. En USB-B kontakt i ena änden och en hylslist i den andra, rakt ner i pin-headern på moderkortet.

MEN du (eller vi) är inte ensamma om detta problemet, det verkar vara mer regel än undantag att folk har problem med det här men det brukar lösa sig efter att dom antingen driver SS med ett externt 5V aggregat och/eller drar en ordentlig jord-lina från SS tillbaka till datorn.

Hur som helst så är det ju sannolikt inte DET som är problemet just nu.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

PeterH skrev:Data och priser på 34:orna? En liten bild kanske 8)
Data har jag inte, det är två st bipolära har jag för mig. Körde dem på mina drivkort (max 2A) nån gång, snurrade men var väldigt klena så jag antar att de kräver lite högre ström/spänning för att prestera. Sen har jag nog två st unipolära också, men dessa har lite krökt axel ut tyvärr, tror dock båda snurrar. De är minst 27 år gamla och kommer från amerikanska typsättarmaskiner tror jag det var.
Skriv svar