Mobilt Varmluftsaggregat 30

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Mobilt Varmluftsaggregat 30

Inlägg av DjAlbert »

Ja, är det någon här som vet nånting om dessa aggregat ?
Har prövat att ringa Försvarets materialverk, dom hänvisade till Överskottsbolaget som inte visste nånting om dessa.
Har pratat med Abb (fd Asea, idén efter efter en typskylt som INTE hörde till nån specifik komponent) som berättade för mig att tillverkaren som då hette Svenska fläktfabriken idag heter Fläktwoods. Pratade med fläktwoods med halvbra resultat, en gubbe skulle ringa tillbaka om han mot all förmodan hittade nånting alls om detta aggregat.

Men så nu vänder jag mig till er all vetande allsmäktiga elektrogurus. Är det nån av er som vet nått om aggregatet, eller har arbetet på nått företag som har haft att göra med det, eller arbetat inom försvaret, eller på annat sätt haft kontakt med det. Eller är det nån som t.o.m råkar ha ett i garaget som kan hjälpa mig, eller faktiskt råkar ha några dokument till ett.

Mitt aggregat har fått sladdarna till Varm/Av/Kall omkopplaren kapade och skarvade med resultatet heldött. Varken trafon eller någon kontaktor är skadad, så det är nån tråd som har hamnat fel i omkopplaren, men vågar ej testa att flytta om ifall det skulle bli kortslutning så trafon eller kontaktor skadas.

Så om det finns nån som kan hjälpa mig med någon sorts information så skulle jag bli mäkta glad. Bara så lite som några bilder inuti en o modifierad omkopplare på ett aggregat skulle hjälpa. Eftersom en bit av varje originalkabel finns kvar behöver jag bara veta vilken färg som ska ligga på vilket nummer i omkopplaren s.a.s

Tacksam för minsta lilla i detta fall faktiskt då det ligger i stort intresse att få liv i det igen. Om man säger som så, så är farmardiesel billigt och el dyrt, väldigt dyrt i detta fall, så detta agg värmer garaget billigt som f*n...
Användarvisningsbild
electronix

Re: Mobilt Varmluftsaggregat 30

Inlägg av electronix »

Kan du lägga upp några bilder? Skulle underlätta.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Jag kan inte hjälpa dig, men måste nämna att det var lite roligt att se vad Google hade att erbjuda. Mest relevant var samma fråga ställd av samma användare på ett par andra forum. :-)

Bilder vore roligt även om jag inte tror mig kunna bidra till en lösning. Kanske kan det vara liknande aggregat som de som används för att värma sjukvårdstältet på Hultsfredsfestivalen, det är bra fart på dem när de fungerar och har diesel så att det räcker.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är väl bara att göra en seriös "reverse enginering" på det och dokumentera det hela.
Sedan är det ju bara att fundera på hur det hela borde fungera och sedan att koppla så.

Det torde ju inte finnas så många delsystem.
Bränslepump
Tändsystem
Flamvakt
Fläkt för förbräningsluft
Fläkt för värmarluft
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

electronix: Aggregatet står ~8 mil från mig, och åker inte dit varje dag i veckan s.a.s så bilder tänkte jag kasta upp när jag är där nästa gång.

jadler: Som sagt bilder kommer. Jo jag jag har lagt ut frågan på två andra forum, med blandat resultat. Hoppas på att någon dyker upp som kanske sitter på nån ritning lr ett elschema i bästa fall.

limpan4all: Jo jag har gjort en snabb forskning i det hela och kommit en liten bit på vägen. Fläktmotorn driver fläkten till värmeluft och bränslepumpen, sitter i varsin ände av motorn. Tändsystemet är helt enkelt en stor trafo och två elektroder inne i brännkammaren. Det jag dock ej kommit fram till än är vad som mer sitter i brännkammaren, om det är en flamvakt eller en en liten fläkt för brännarluft, för det går Fas Nolla och Jord in i brännkammaren som Inte är styrd av nått mer än Till/Från knappen. Men är ej säker som sagt för jag TROR att brännarluften kommer via kanal från värmekammaren, dock ej säker där.
Skriv svar