Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Då blir det dyra mil.
Och alla ute i byarna blir tvugna att köpa elgrill.
Och alla ute i byarna blir tvugna att köpa elgrill.
Typ miniracing?baron3d skrev:I min vision där finns det strömskenor i räckena på motorvägen.
Man kör intill, kopplar på och bilen får ström samt sitter fast.
Därefter kopplar man bara på autopiloten, lutar sig tillbaka och vilar i väntan på att vara framme.
Autopilot....radiobilar¨som på Gröna Lund = kaos...

I och för sig....luta dig tillbaka och knäpp upp ett par kalla öl och koppla på dvd;n.
Atombatterier användes på 70-talet i pace makers men det känns inte stabilt att skala upp dessa till fordonsstorlek, all världens terrorister kommer att hamstra batterier i jakt på plutonium 
Men det kanske finns bättre bränslen idag.

Men det kanske finns bättre bränslen idag.
Det forskas ju mycket inom detta området, att vätgas ska göras med dagen el är inte hållbart då det skulle bli "smutsig" vätgas om det kommer från kärnkraft eller fosilt bränsle, vilket stor del gör. Tror mer på bioteknisk lösning för vätgas produktion, dvs solljus och algodlingar.Men frågan är om det är värt förlusterna man får, då man använder el för att göra vätgas, för att sedan göra det till el igen........
sen verkar det komma lösningar på vätgasen flyktighet, http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 575056.ece , om det blir någon hållbar lösning återstår att se.
Angående elbilar:
Vätgas som energilagring känns inte rätt då det kostar väldigt mycket energi att tillverka den.
Verkningsgraden blir dålig mao.
Batterimackar är också tveksamt, om man ska ha batteribytes-mackar över hela landet.
För det första kan man försöka räkna hem den enorma kapitalinverstering som måste göras
i batterier, det blir mer batterilager än en mack. Dessutom måste alla batterier standardiseras
om det ska bli vettigt antal varianter av batterier måste både kapsling och kemi standardiseras.
Det betyder att batteriutvecklingen kommer att avstanna!
En del pratar om att ha snabbladdare på mackarna så man kan ladda sitt batteri på 10 minuter.
Om vi räknar med 15 kWh batteri så kräver det en 90 kW laddare, för 400V batterisystem ger det 225A.
Det handlar om ett mindre ställverk. Dessutom ska batteriet klara att laddas så snabbt. Men värst
är nog att dra fram elnät som klarar av detta. Och vi ska inte prata av anslutningskablaget.
Så det mest rimliga borde vara att man kör på batteri i städer, åka och hämta barnen på skolan, till affären för
att handla och till jobbet. Då kan man ladda den hemma över natten, på jobbet, och en kortare stund när man är
inne och handlar.
För att förflytta sig mellan städer så är det rimligt att alla större förbindande motorvägar förses med elskena
där man hakar på och laddar upp batteri och förbrukar el direkt från elledning.
Sedan när man kommer fram till den andra staden så har man fullt batteri så det räcker för att åka runt där.
Så jag tror starkt på rena elbilar i framtiden, där man laddar hemma, på jobbet och när tillfälle ges när man stannar kortare stunder. Sedan använder man elavtagare på stora motorvägar.
Men tills dess att det finns elavtagare så är någon elbil med diselgenerator på konstant varvtal som kan hängas på rätt rimligt..
Vätgas som energilagring känns inte rätt då det kostar väldigt mycket energi att tillverka den.
Verkningsgraden blir dålig mao.
Batterimackar är också tveksamt, om man ska ha batteribytes-mackar över hela landet.
För det första kan man försöka räkna hem den enorma kapitalinverstering som måste göras
i batterier, det blir mer batterilager än en mack. Dessutom måste alla batterier standardiseras
om det ska bli vettigt antal varianter av batterier måste både kapsling och kemi standardiseras.
Det betyder att batteriutvecklingen kommer att avstanna!
En del pratar om att ha snabbladdare på mackarna så man kan ladda sitt batteri på 10 minuter.
Om vi räknar med 15 kWh batteri så kräver det en 90 kW laddare, för 400V batterisystem ger det 225A.
Det handlar om ett mindre ställverk. Dessutom ska batteriet klara att laddas så snabbt. Men värst
är nog att dra fram elnät som klarar av detta. Och vi ska inte prata av anslutningskablaget.
Så det mest rimliga borde vara att man kör på batteri i städer, åka och hämta barnen på skolan, till affären för
att handla och till jobbet. Då kan man ladda den hemma över natten, på jobbet, och en kortare stund när man är
inne och handlar.
För att förflytta sig mellan städer så är det rimligt att alla större förbindande motorvägar förses med elskena
där man hakar på och laddar upp batteri och förbrukar el direkt från elledning.
Sedan när man kommer fram till den andra staden så har man fullt batteri så det räcker för att åka runt där.
Så jag tror starkt på rena elbilar i framtiden, där man laddar hemma, på jobbet och när tillfälle ges när man stannar kortare stunder. Sedan använder man elavtagare på stora motorvägar.
Men tills dess att det finns elavtagare så är någon elbil med diselgenerator på konstant varvtal som kan hängas på rätt rimligt..
Jag har läst idéer om att ladda batterierna i bilen med en bränsledriven
motor tex om batteriet håller på att ta slut under färd. Och då kom jag
att tänka på Wankelmotorn som ju är både lätt och numera bränslesnål.
Lätta prylar är fördelaktigt i elbilssammanhang.
http://www.moller.com/rphist.htm
http://www.osengines.com/engines/osmg1401.html ... en sån drömde jag om när jag höll på aktivt med R/C
http://www.moller.com/rphist.htm
http://www.osengines.com/engines/osmg1401.html ... en sån drömde jag om när jag höll på aktivt med R/C
Man kan använda biltåg mellan städerna..
Metallhydrider för vätgaslagring är inge nytt - varenda NiMh-batteri arbetar på det sättet och där tillverkar man ju vätgasen på plats under laddningsfasen (med ganska stora förluster även här).duxducis skrev:
Sen verkar det komma lösningar på vätgasen flyktighet, http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 575056.ece , om det blir någon hållbar lösning återstår att se.
Man får komma ihåg att bränslen är energibärare, somliga är lätthanterliga men bygger på plundrade redan färdiga förråd som olja och naturgas, medan bränslen baserad på biomassa och elström är kostsamma att få fram och bökiga att hantera med mycket större volymer för en viss energimängd samt i många fall dyra förvaringssystem (vätgas, naturgas etc.) med omfattande och dyr säkerhetssystem då tex. vätgas är bokstavligen livsfarligt vid läcka även ute i fria luften (ger tryckvåg som kan döda folk om en förblandad gasmoln på bara 3 meter i diameter tänds på.) och vid läckage i tex garage och tunnelliknande utrymmen så kan det bli detonation när det tänds på och då är det adjöss med huset ovanpå källaren...
Det jobbiga och som man gärna blundar för, är när man skall själv tillverka sin energibärare istället för att stjäla energin ur oljekällor och kolgruvor och då är det en process där nästan alltid minst 50% av inmatad energi i systemet försvinner i processande till enegibäraren i sig + transportkostnaden (oavsett om det sker med kraftledningar eller via lastbil) - sedan spelar det inte så stor roll om vi pratar etanol, gengas eller vätgasframställande och laddande av batteri - det är lika illa hur man än gör det - energin måste tas ifrån någonstans och ser man till beloppen som faktiskt omsätts så kommer Sverige att bli närmast skövlat på trän ur långtidmässig perspektiv om all den energi som förbrukas skall ersättas med biomassor - och vi har ändå enormt mycket bättre förutsättningar än vad tex centraleuropa har i tillgång till biomassor tex.
Svergie har mångt och mycket lyckas ersätta stor del av fossila energin till fasta anläggningar från olja och kol på 60 - 70 talet till idag el-energi (med och utan värmepumpstekniker) och fjärrvärme till stor det baserad på avfall (som iofs innehåller en massa oljerelaterade produkter vilket egentligen skall anses som fossil bränsle) och biomassor.
och vår största huvudvärk är energin för fordonstransporter.
Tittar man på Europa så är situationen mycket värre då en stor del av energiförsörjningen fortfarande är baserat till stora delar av fossila bränslen även för fasta anläggningar dessutom är problemet kvar för transporterna
- Att man gått från mer energieffekiva tågtransporter på 60 - 70talet till lastbilar idag är till stor del en sysselättningspolitik (baserad på billig fossil energi) som binder en massa folk och dessutom ytterligare hjälpt av subventionerad infrastruktur i form av vägar där lastbilar pga. sin vikt borde betala 1000 gånger mer i vägskatt per km än personbil om man ser till vägstrukturslitaget då denna ökar med i stort sett faktor ^3 med vikten. Inom järnvägsindustrin är man mycket noga med att inte överlasta vagnarna av det skälet...
Nu har man in mot Stockolm börjat sätta upp 'on the fly' vägstationer som väger fordonen medans dom passerar samt kameror för att plåta registreringskyltarna - detta för att man just och jämt överlastar lastbilarna viktmässigt som bryter sönder asfalten och där bilisterna dubbdäck senare rensa bort de lossade bitarna och man får asfaltera om varannat år istället för var 5 - 10 år som det var tänkt från början.
Hrrm, snål jämfört med vad då, gamla wankelmotorer eller andra motortyper ?4kTRB skrev:Jag har läst idéer om att ladda batterierna i bilen med en bränsledriven
En wankel är väl knappast snål jämfört med exempelvis en modern diesel, snarare
tvärt om, till och med jämfört med ottomotorer är den väl törstig, om än inte lika
törstig som förr i tiden.
Sen har man ju till stor del fått bukt med deras enorma oljetörst och slitage också, men det är ju
fortfarande inte bättre än i otto och dieselmotorer.
Vikten är en fördel i förhållande energiförbrukningen.
Visst, men det får vara väldigt stor viktskillnad för att det ska uppväga om det ska vara något på hjul, det blir ju inte ens mätbar skillnad i förbrukning om jag kör själv eller om jag har fyra passagerare i bilen, och det är ju ändå typ typ 300Kg extra. (Nu snackar jag min gamla bensindrivna SAAB då)
- ghost_rider
såg ett klipp på tv för ett tag sedan ang vätgasen, obemmanade mackar som i stort sätt bara var en pump ovan mark, pumpen drevs mha solenergi ifrån solpaneler som agerade tak och under mark fanns det utrustning för att omvandla vatten till vätgas, samt tankar att lagra gasen i.
detta känder ju ifall väldigt smart, en station som gjorde det mesta själv. regnvatten omvandlades till vätgas mha solens energi, kalas! (om det nu hade funkat i verkligheten?)
annars kan man kasnke köra omkring med en spann alger i baksätet som man omvandlar till energi?
detta känder ju ifall väldigt smart, en station som gjorde det mesta själv. regnvatten omvandlades till vätgas mha solens energi, kalas! (om det nu hade funkat i verkligheten?)
annars kan man kasnke köra omkring med en spann alger i baksätet som man omvandlar till energi?

det kanske kan funka i soliga länder, men tevksamt här uppe i sverige med typ 3 soldagar per år 

Varför göra det så komplext?
Nu bor jag iof i Stockholm men kör sällan mer än 20-30mil i ett sträck (vilket verkar ganska rimligt för en elbil med litium celler) och då jag gör det skulle jag inte ha något emot att planera in ett 45minuters stopp för en bit mat och en laddning.
Behöver jag komma fram snabbare än så är tåg ett bra alternativ.
Sen att batterier just nu är svindyra är en annan femma.
MVH
Mattias
Nu bor jag iof i Stockholm men kör sällan mer än 20-30mil i ett sträck (vilket verkar ganska rimligt för en elbil med litium celler) och då jag gör det skulle jag inte ha något emot att planera in ett 45minuters stopp för en bit mat och en laddning.
Behöver jag komma fram snabbare än så är tåg ett bra alternativ.
Sen att batterier just nu är svindyra är en annan femma.
MVH
Mattias
Men varför inte bra göra en kompromiss, de som åker KORTA sträckor kör billiga blybatterier och de som åker längre får ha dyrare batterier. Själv skulle jag klara all min körning om jag kunde köra 20 mil och 95% om jag kom 10.
Det är dumt att använda/designa elbilen för just det den INTE är bra på dvs långa sträckor även om detta går bra med utbytbara ackar som är både enkelt och driftsäkert förrutom jul då då alla ska överallt.
Det är dumt att använda/designa elbilen för just det den INTE är bra på dvs långa sträckor även om detta går bra med utbytbara ackar som är både enkelt och driftsäkert förrutom jul då då alla ska överallt.