Ytterligare en nybörjare som vill bygga CNC-fräs
Ytterligare en nybörjare som vill bygga CNC-fräs
Jag har funderat på att bygga en CNC-fräs ett tag nu, utan att ha en aning om vad eller hur jag ska börja. Internet är dock uppenbarligen fylld av personer precis som mig som ställer samma frågor på en massa olika ställen, så jag tänkte till att börja med försöka hitta en färdig lösning. Jag letade runt lite grann, och hittade följande modell:
http://www.instructables.com/id/How-to- ... aply-and-/
Är det någon som har mer koll än vad jag har som kan uttala sig om huruvida det är en vettig modell rent konstruktionsmässigt?
Jag vill egentligen prova på lite olika typer av arbeten, men primärt har jag två intresseområden:
* 3D-prototyping från exempelvis Google Sketchup i frigolit eller plast. Jag tänker att man modellerar och fräser en fram- och en baksida som man sedan limmar ihop för användartestning och sånt.
* Figurspelsterräng, också detta i frigolit eller något lämpligare mjukt material. Optimalt skulle jag vilja jobba på 2'x2' för detta, men man måste ju börja någonstans, och om det känns kul och blir bra får jag väl konstruera en större variant med de kunskaper jag förhoppningsvis tillskansar mig under det första bygget.
Jag vill gärna expandera och prova på att göra saker i MDF och liknande material, men jag ser inte att jag egentligen har någon anledning att jobba i metall som det ser ut just nu.
Alla synpunkter, kommentarer och tips är varmt välkomna!
http://www.instructables.com/id/How-to- ... aply-and-/
Är det någon som har mer koll än vad jag har som kan uttala sig om huruvida det är en vettig modell rent konstruktionsmässigt?
Jag vill egentligen prova på lite olika typer av arbeten, men primärt har jag två intresseområden:
* 3D-prototyping från exempelvis Google Sketchup i frigolit eller plast. Jag tänker att man modellerar och fräser en fram- och en baksida som man sedan limmar ihop för användartestning och sånt.
* Figurspelsterräng, också detta i frigolit eller något lämpligare mjukt material. Optimalt skulle jag vilja jobba på 2'x2' för detta, men man måste ju börja någonstans, och om det känns kul och blir bra får jag väl konstruera en större variant med de kunskaper jag förhoppningsvis tillskansar mig under det första bygget.
Jag vill gärna expandera och prova på att göra saker i MDF och liknande material, men jag ser inte att jag egentligen har någon anledning att jobba i metall som det ser ut just nu.
Alla synpunkter, kommentarer och tips är varmt välkomna!
Re: Ytterligare en nybörjare som vill bygga CNC-fräs
För de materialen du satsar först på så duger den säkert bra, men tänk på att den "bara" är treaxlig, känns som att man skulle vilja ha en fyraxlig minst för att göra terräng eller prototyper. Men med lite fantasi så löser man det nog ändå. Kolla runt på alla olika lösningar här på forumet, från min som är byggd av skrot till de som specialbeställer alla delar efter sina egna ritningar. Sen misstänker jag att POS snart lägger ut fler byggsatser av sin POSY-fräs, nu när hans SUDA är uppe och snurrar.
Jag har tittat runt en del, och lär väl göra än mer av den varan, men problemet för mig är att det blir att jämföra äpplen och päron ganska snabbt... För att inte tala om att man behöver ta en massa designbeslut som jag inte känner mig kompetent att ta. Fördelen med att följa en reproducerbar modell på det viset är att alla sådana beslut redan är tagna, liksom. Jag hoppas definitivt att lära mig tillräckligt mycket för att improvisera eller förbättra designer på sikt, men det är svårt att börja i den änden, känns det som.
Jag har fått uppfattningen att det blir svårt (eller iallafall dyrt) med programvara om man går upp till 4 axlar istället för att stanna vid tre. Har jag missuppfattat det hela då? Jag skulle definitivt hellre köra på fyra axlar än tre, men om det inte finns några smidiga sätt att överföra modellen från mitt 3D-program till fräsen blir det liksom ingenting alls av det... Jag är orolig för att det ska vara för svårt att ta fram kod som levererar ett slutresultat som motsvarar mina förväntningar, liksom.
Jag har fått uppfattningen att det blir svårt (eller iallafall dyrt) med programvara om man går upp till 4 axlar istället för att stanna vid tre. Har jag missuppfattat det hela då? Jag skulle definitivt hellre köra på fyra axlar än tre, men om det inte finns några smidiga sätt att överföra modellen från mitt 3D-program till fräsen blir det liksom ingenting alls av det... Jag är orolig för att det ska vara för svårt att ta fram kod som levererar ett slutresultat som motsvarar mina förväntningar, liksom.
-
Kul att du också "ramlat dit"! 
För det första så tycker jag att du direkt skall sluta tänka på 4 axlar, det blir både svårt att styra och att bygga. Inte för att skrämma dig, men jag köpte själv en färdig 3 axlig bordsfräs och har med hjälp av vänligt folk här på forumet lyckats bygga ihop styrenheten, och jag har fortfarande problem som jag inte får bukt med. Jag har hållit på med det i ca 1.5 år, så det finns att bita i! Hmmm, fast för "alla" andra verkar det gå ganska smidigt att komma igång och få prylar ur sina maskiner...
Prismässig så behöver de inte bli otroligt dyrt, lägg upp en budget på ca 10 000 så tror jag inte det blir några större problem om du letar delar på nätet, och inte räknar med någon supermaskin. Höjer du ribban kan det så klart bli precis hur dyrt som helst.
Från nu och en ganska lång tid framåt, så tror inte jag att 3 axlar kommer vara den begränsande faktorn för dig.
Lycka till! Du har definitivt hittat till rätt forum!
/Fredrik

För det första så tycker jag att du direkt skall sluta tänka på 4 axlar, det blir både svårt att styra och att bygga. Inte för att skrämma dig, men jag köpte själv en färdig 3 axlig bordsfräs och har med hjälp av vänligt folk här på forumet lyckats bygga ihop styrenheten, och jag har fortfarande problem som jag inte får bukt med. Jag har hållit på med det i ca 1.5 år, så det finns att bita i! Hmmm, fast för "alla" andra verkar det gå ganska smidigt att komma igång och få prylar ur sina maskiner...

Prismässig så behöver de inte bli otroligt dyrt, lägg upp en budget på ca 10 000 så tror jag inte det blir några större problem om du letar delar på nätet, och inte räknar med någon supermaskin. Höjer du ribban kan det så klart bli precis hur dyrt som helst.
Från nu och en ganska lång tid framåt, så tror inte jag att 3 axlar kommer vara den begränsande faktorn för dig.
Lycka till! Du har definitivt hittat till rätt forum!
/Fredrik
Jag håller med om att 4- eller 5-axligt är en hel del över den här nivån, börja du med en 3-axlig.
För att skapa toolpaths för 4 och 5 axlar tror jag http://www.cnc-toolkit.com/ är det enda som jag skulle ha råd med... (gratis i stället för 10kkr+)
För att skapa toolpaths för 4 och 5 axlar tror jag http://www.cnc-toolkit.com/ är det enda som jag skulle ha råd med... (gratis i stället för 10kkr+)
- Gildebrand
Det där verkar ju vara något för mig också. Har tillgång till bandsåg och pelarborr och allt det dära, och skulle nog kunna få materialet nästan gratis genom att använda mig utav spillbitar.
Men jag hittar inte ritningen :/
Men jag hittar inte ritningen :/
Cadritningar finns några sidor fram, dock måste man vara medlem för att få tillgång till dem. Om det kostar eller inte vet jag ej.
Steg 5 innehåller ritningen, och man måste vara medlem, dock räcker det med gratismedlem för att tanka ner filerna. Själv tänkte jag nog försöka hitta någon här i trakten som kan tänka sig att fräsa till bitarna åt mig från dxf-filen, eftersom min tillgång till vettiga verktyg för sånt är högst begränsad. Men ni verkar ju vara en samling trevliga figurer här på forumet, så det ska väl inte vara en omöjlighet! Kul att känna att funderandet börjar övergå till någon form av konkretisering! 

Själv tänkte jag nog försöka hitta någon här i trakten som kan tänka sig att fräsa till bitarna åt mig från dxf-filen,
Innan Jojje hinner så kan jag tipsa dig om att skriva var du bor...
Innan Jojje hinner så kan jag tipsa dig om att skriva var du bor...

Hehe, tack för tipset! Jag skrev ett inlägg i Jobb/Tjänster-forumet med den infon, men nu finns det med i min profil också! 
EDIT: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=38362

EDIT: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=38362
Okej, problem nummer ett har uppenbarat sig: Materialet stipulerar 0.5" tjocklek på MDFen, vilket gör att designen i utförandet det är på instructables kommer att glappa. Detta problem löses på ett av följande två sätt:
1. Rita om ritningen utifrån 12mm MDF istället för 0.5"
2. Hitta en ritning för en alternativ design som är gjord för svenska mått.
Båda alternativen medför problem. Nummer 1: Jag har inte något program att rita om i, eller kompetensen att göra det. Med alternativ nummer 2 är problemet att jag inte har en ersättningsdesign att använda mig av.
Jag kan använda mig av Google Sketchup, men jag har aldrig använt ett utpräglat CAD-program. Är Sketchup en framkomlig väg? Finns det andra färdiga ritningar på designer jag kan använda istället? Någon som har några tips på hur jag kommer runt det första av vad som säkert kommer att vara flera problem på vägen?
1. Rita om ritningen utifrån 12mm MDF istället för 0.5"
2. Hitta en ritning för en alternativ design som är gjord för svenska mått.
Båda alternativen medför problem. Nummer 1: Jag har inte något program att rita om i, eller kompetensen att göra det. Med alternativ nummer 2 är problemet att jag inte har en ersättningsdesign att använda mig av.
Jag kan använda mig av Google Sketchup, men jag har aldrig använt ett utpräglat CAD-program. Är Sketchup en framkomlig väg? Finns det andra färdiga ritningar på designer jag kan använda istället? Någon som har några tips på hur jag kommer runt det första av vad som säkert kommer att vara flera problem på vägen?

Ska du rita om nått så tycker jag att du ska utgå från 16mm det är det vanligaste och finns hos alla bygghandlare och är säker billigare än 12mm pga att det är så vanligt. Stabilare blir det också.
Håller med. Jag använder 16mm MDF och 6mm HDF till nästan allt.
Hur är det med toleransen på MDF? Kan man tänka sig att det går att hitta 12.5mm där det står 12mm? Annars är det som sagt bara att rita om även om det innebär risker för att saker kolliderar när man frångår ett annars fungerande koncept.
Fördelen med att rita om är att jag lika gärna kan modifiera designen till 16 mm och utöka till en 2'x2' arbetsarea istället för den mindre när jag ändå håller på... Det är ju trots allt den storleken jag vill ha egentligen. Eller ställer det helt andra krav på designen?