Gå en kurs eller läsa en bok på egen hand?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Gå en kurs eller läsa en bok på egen hand?

Inlägg av 4kTRB »

Det blir kanske så att de större skolorna tar med andra saker i kurserna då eleverna läser
mycket mer som kräver mer komplicerade grundkunskaper än vad som är nödvändigt
för de kortare programmen på mindre skolor. Den skola där jag läste distansen tillhör en
av de mindre även om de är hårt specialicerade på spelprogrammering. Och en lärare jag
hade hade utbildat sig i Uppsala.

Det bästa med presentationen av kurser på högskolorna är att de ofta har med vilken litteratur
de använder så det är en bra källa när man ska leta böcker för ev. självstudier.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Brukar också kolla vad vissa kurser använder för böcker när jag letar i ett visst ämne. Man vet aldrig om man får för sig att läsa kursen senare om ämnet var intressant och då har man redan kommit halvägs om har läst lite. Mest gillar jag när man hittar klassiska böcker i ämnet som har hängt med i många år.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

rysshack.se skrev: Vissa ämnen har dock goda introduktionskurser, och böcker som man kan läsa själv.
Är man intresserad kan man givetvis lära sig själv då.
Skall man jobba med det, så är ju nackdelen att man kanske kan ämnet,
men man kan inte visa upp något papper på att man kan det.
studera.nu
När det gäller ett jobb så kan alltid arbetsgivaren ställa frågor om min kompetens.
Det med att jag måste ha på papper vad jag kan verkar nästan som ett måste om jag
ska ha behörighet till en mer avancerad kurs. Jag kan ju vara hur bra som helst på en nivå
motsvarande en mellankurs där jag helt läst på egen hand men eftersom jag saknar poäng
blir jag inte antagen på en fördjupningskurs.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ibland kräver en kurs att du har läst ett visst antal poäng matematik, vilket kan vara mycket skäligt för att i huvudtaget kunna tillgodose sig kursens material.

Har just råkat ut för en kurs där jag har förtok fördåliga förkunskaper. Ändå har jag tagit de rekommenderade kurserna innan, men skulle nog behövt högsta betyg i matematiken för att kunna läsa nuvarande kurs smärtfritt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

psynoise skrev:Skillnaden är enorm när det gäller nivå och krav för godkänt där allt är mycket lägre på de distanskurser jag har läst.
Även om det är ovanligt så började jag en gång för en hel del år sedan på en distanskurs på 10p som var så krävande att de flesta hoppade av. Vi var nog en 40-50st från början men kanske 15 som slutförde. Många slutade efter första samlingen när vi fått reda på vilken litteratur som vi var tvungen att läsa in. Det var inte speciellt svårt men arbetsinsatsen motsvarade inte nyttan av kursen.

Man ska inte behöva stöta på sådana skillnader och extremfall oavsett om det är distans eller inte. Normalt sett är det nog inte sådana skillnader. Idag är det nog som du säger hellre enkla poäng som gäller. Skolorna ska ju tjäna in pengar också.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

psynoise skrev:Ibland kräver en kurs att du har läst ett visst antal poäng matematik, vilket kan vara mycket skäligt för att i huvudtaget kunna tillgodose sig kursens material.

Har just råkat ut för en kurs där jag har förtok fördåliga förkunskaper. Ändå har jag tagit de rekommenderade kurserna innan, men skulle nog behövt högsta betyg i matematiken för att kunna läsa nuvarande kurs smärtfritt.
Matematik är A och O för nästan alla natur och tekniska kurser.
Algoritmer och Datastrukturer jag läste innehöll inte mycket matte
på högre nivå. Det gick att klara sig på gymnasiematte.
Förkunskapskraven till kursen var diskret matematik.

Därmed inte sagt att uppgifterna var enkla. Logaritmer och Ordo var det som
kursen krävde matematiska kunskaper om. Men utan att ha läst annan
matte så hade det blivit mycket svårare att klara uppgifterna.
Att ha läst matematik ger träning i att tänka på en helt annan nivå.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

psynoise, Jag har fixat att läsa in programspråk teoretiskt ;), vad är det för
kurs som i princip kräver MVG i matte?

Fördel med att läsa inom högskole/universitetssystemet är:
* Du får papper på kunskaperna.
* Studiemedelsberättigande.
* Kurskamrater man kan bolla tankar med.
* Läraren visar vad som är av essens. Dock ska den pedagogiska kompetensen på högskola/universitet INTE överdrivas.. :razz:

Annars, den som har hjärnan och fokus. Klarar enormt mycket med litteratur på egen hand.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

vad är det för kurs som i princip kräver MVG i matte?

Elektromagnetiskafält (el-fält), en ganska ökänd kurs på Chalmers för sin svårighetsgrad. Blev överrumplad redan på första föreläsningen med divergens och rotation som jag inte har full koll på trots att jag har läst flervariabelanalys.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

psynoise, Jag har fixat att läsa in programspråk teoretiskt

Klarar man att komma ihåg allt väsentligt är det helt klart roligaste vägen att gå, gillar själv inte alls att lösa en massa ointressanta uppgifter som man ibland tvingas på. Bäst av allt vore om man kunde ligga och slöläsa i sängen, dock funkar det ganska ineffektivt för mig.
Nerre

Inlägg av Nerre »

För min del beror det helt på hur pass mycket grundkunskaper jag har och vad det finns för litteratur att läsa.

Många böcker som finns är ren skit.

Jag hittade på en loppis nåt som beskrevs som en av de bästa nybörjarböckerna i bridge, och eftersom jag spelar lite poker tänkte jag att det kunde vara kul att lära sig bridge. Jag har läst boken från pärm till pärm 4 gånger och fattar fortfarande inte hur man spelar... Boken handlar i stort sett bara om hur man värderar sin "starthand", men ingenting om själva spelet. Och kapitel ett tar han upp en massa termer som inte förklaras förrän senare i boken.

När jag lärde mig bokbindning så var det utifrån böcker och Internet, men det tog flera böckers läsande och eget sammanställande för att komma fram till vettigaste metoden för mig, eftersom det finns så många olika varianter.

Så det är alltså svårt att säga generellt.
Skriv svar