Åtminstone delar av lösningen.. Jo, jag ser att ST säger att RC-länken inte behövs, men samtliga andra lösningar jag sett har den med. Har experimenterat litet med olika värden på tajmingen. STs exempel visar 22k/3,3n, det jag testat är:
R C Period Puls
22k 3,2n 50us 3,5us
11k 5,2n 52us 7,5us
Dessutom satte jag en liten ferritbead på en tråd som går till var sense-ingång. Seriemotståndet är 4k7 och kondingen nu 470p och kondingarna är flyttade så de sitter direkt på IC-benen.
Detta gjorde en viss skillnad. Den är knäpptyst i "ena läget" med har vissa svaga tendenser att gå ned på 10k då och då på andra. Skall förstätta på den inslagna banan och se. Nackdelen med att öka på pulsen är att strömmen stiga högre under denna tid så det exakta värdet beror på motorernas induktans.
Ringningen är annars enorm på sense-ingångarna. Skall testa öka Rs och se om en högre spänning över dessa kan maska en del. Då fettarna bryter så skapar kickbacken en puls på 120V över fettarna, 120V eftersom den clampas av fettarnas backdioder. Det är där mitt problem #2 ligger, att inte överhetta dessa.
Edit:
Klockan (överst) och spänningen över Rs (nere) då den har hoppat till halva frekvensen:
Och normalt: