Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Då ska det finnas bemannade mackar utmed vägarna på samma sätt
som i dag. Men där jobbar personalen med att ha fulladdade ackar
att byta ut. Alltså man åker in och "tankar" precis som nu.
Standardackar blir bästa lösningen. Sen kan de sälja godis och annat
också såklart.
som i dag. Men där jobbar personalen med att ha fulladdade ackar
att byta ut. Alltså man åker in och "tankar" precis som nu.
Standardackar blir bästa lösningen. Sen kan de sälja godis och annat
också såklart.
- rysshack.se
- EF Sponsor
- Inlägg: 1296
- Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
- Ort: Stockholm
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Slappare för de flesta att bara plugga i laddaren när man kommer hem från jobbet, och sedan köra. Det är inte så många som kör speciellt långt, så ackbyte är nog onödigt för de allra flesta.
Jag skulle hellre se att det fanns induktiva laddplattor i motorbanan, och induktiv laddare i bilen.......
Då slapp man ju tanka överhuvudtaget.
Har läst några artiklar i ny teknik(papperstidningen) om utveckling av små atombatterier, med en energidensitet som verkar minst sagt grym.
Några större atombatterier under huven, och en redig induktionsmotor vore mumma.
Inte många bensinbilar som skulle hänga med då =) Lysande tider!!!!!!
Jag skulle hellre se att det fanns induktiva laddplattor i motorbanan, och induktiv laddare i bilen.......
Då slapp man ju tanka överhuvudtaget.
Har läst några artiklar i ny teknik(papperstidningen) om utveckling av små atombatterier, med en energidensitet som verkar minst sagt grym.
Några större atombatterier under huven, och en redig induktionsmotor vore mumma.
Inte många bensinbilar som skulle hänga med då =) Lysande tider!!!!!!
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Jag åkte i en buss när jag var utomlands. Den var typ spårvagn men med vanliga hjul på och energin togs
från luftledningar. Ibland var det avbrott på luftledningarna, i en del korsningar, men då hade bussen
så pass hög fart att den bara rullade in under den nya.
Kanske vore nåt?
från luftledningar. Ibland var det avbrott på luftledningarna, i en del korsningar, men då hade bussen
så pass hög fart att den bara rullade in under den nya.
Kanske vore nåt?
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
lite jobbigt med ledningar överallt dock.
- rysshack.se
- EF Sponsor
- Inlägg: 1296
- Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
- Ort: Stockholm
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
När du talar om luftledningar, antar jag att du menar elledningar som hänger ovanför gatorna, och inte pneumatiska.....
Det kanske skulle bli bökigt för var bil att ha en antenn som nådde upp... för att sedan komma ut på en väg utan ledningar...
Många tekniska lösningar fungerar ju, men en del är bökigare än andra.
Just de bussar du jag tror talar om, har jag sett i en hel del öststatsländer, och de är billiga i drift.
För bussar, i städer där infrastrukturen redan finns är det riktigt bra lösning!
Det kanske skulle bli bökigt för var bil att ha en antenn som nådde upp... för att sedan komma ut på en väg utan ledningar...
Många tekniska lösningar fungerar ju, men en del är bökigare än andra.
Just de bussar du jag tror talar om, har jag sett i en hel del öststatsländer, och de är billiga i drift.
För bussar, i städer där infrastrukturen redan finns är det riktigt bra lösning!
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Alltså en trådbuss? De finns att beskåda i "L-A" som skåningarna säger.
Jag tror att det innebär en för stor vikt att sätta den sortens avtagare och relaterad kraftelektronik i varje bil. Jag antar att man måste hålla spänningen uppe om inte ledningen ska bli utsliten av uppvärmningen. Och det är ju lite tråkigt om alla lastbilarna stannar för ett strömavbrott vilket innebär att ingen kan komma fram.
Jag tror att det innebär en för stor vikt att sätta den sortens avtagare och relaterad kraftelektronik i varje bil. Jag antar att man måste hålla spänningen uppe om inte ledningen ska bli utsliten av uppvärmningen. Och det är ju lite tråkigt om alla lastbilarna stannar för ett strömavbrott vilket innebär att ingen kan komma fram.
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Atombatterier? Gissar att du menar något med nanoteknologi då, som för övrigt är lösningen på alla ilandsproblem enligt vissa forskarerysshack.se skrev:Har läst några artiklar i ny teknik(papperstidningen) om utveckling av små atombatterier, med en energidensitet som verkar minst sagt grym.

Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
trådbussar hade väl de flesta svenska större städer för ganska länge sen, men det övergavs..
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Gillar idén med bränsleceller i bilar, tanka din vätgas eller någon annan brännbar gas på några minuter och kör som vanligt.. slipper tung dö-vikt från batterier som annars behövs för "el bilar". (spana in honda's clarity .. )
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Men hur långt kommer man på en rimligt stor vätgastank, ser inte vikten i batterier som något större problem, dock är volymen ganska begränsad i en bil.
- rysshack.se
- EF Sponsor
- Inlägg: 1296
- Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
- Ort: Stockholm
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
I nätupplagan av ny teknik, verkar inte alla artiklar stå, har läst någon artikel om ett lite större batteri än det pyttebatteriet som det skrivs om när man söker i nätupplagan av tidningen.Atombatterier? Gissar att du menar något med nanoteknologi då, som för övrigt är lösningen på alla ilandsproblem enligt vissa forskare.
- rysshack.se
- EF Sponsor
- Inlägg: 1296
- Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
- Ort: Stockholm
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Man kommer rätt långt på vätgas i tanken, men det finns en hel del problem.....
Vätgas är flyktigt, och pyser ut genom tankväggarna, så man kan inte lagra det speciellt länge.
Dessutom så krävs tankutrustning som är under ett fruktansvärt högt tryck.
För exempelvis island, som verkar ha mer el än de kan förbruka från sina geotermiska kraftverk, så kan ju vätgasproduktion vara en rätt god ide.....
Men frågan är om det är värt förlusterna man får, då man använder el för att göra vätgas, för att sedan göra det till el igen........
Det är fruktansvärda förluster i att få vätgasen i det höga tryck som krävs.
Vätgas är flyktigt, och pyser ut genom tankväggarna, så man kan inte lagra det speciellt länge.
Dessutom så krävs tankutrustning som är under ett fruktansvärt högt tryck.
För exempelvis island, som verkar ha mer el än de kan förbruka från sina geotermiska kraftverk, så kan ju vätgasproduktion vara en rätt god ide.....
Men frågan är om det är värt förlusterna man får, då man använder el för att göra vätgas, för att sedan göra det till el igen........
Det är fruktansvärda förluster i att få vätgasen i det höga tryck som krävs.
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Nu kom jag att tänka på en film de visade på tv för ett tag sedan
om några som for runt sverige i en gengasbil. Dom besökte bekanta och
andra fantaster och tankade ved hos dom. Olika ved funkade olika bra.
http://www.vedbil.se/
om några som for runt sverige i en gengasbil. Dom besökte bekanta och
andra fantaster och tankade ved hos dom. Olika ved funkade olika bra.
http://www.vedbil.se/
Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
Fast gengas har en massa problem, det sliter väldigt hårt på motorn, det är mycket jobb med det, det är "svårstartat" och framförallt ganska ineffektivt.
Fast en kul sak med det är ju att varenda mack säljer grillkol, och man kan köra gengasbilar på grilkol tydligen
..infrastrukturen avklarad 
Fast en kul sak med det är ju att varenda mack säljer grillkol, och man kan köra gengasbilar på grilkol tydligen


Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid
I min vision där finns det strömskenor i räckena på motorvägen.
Man kör intill, kopplar på och bilen får ström samt sitter fast.
Därefter kopplar man bara på autopiloten, lutar sig tillbaka och vilar i väntan på att vara framme.
Man kör intill, kopplar på och bilen får ström samt sitter fast.
Därefter kopplar man bara på autopiloten, lutar sig tillbaka och vilar i väntan på att vara framme.