PCB nybörjarhjälp
PCB nybörjarhjälp
Hej,
jag har än så länge varit lite gammalmodig och tillverkat mina kretsar med sladdar på baksidan, men nu har jag snappat upp intresset för PCB.
Jag har tänkt att ge mig in på ett första förstärkarbygge och vill därför slippa dessa sladdar på undersidan av kortet.
Självfallet har jag några frågor till er kunniga:
Vad används för "kretskortstyp"? Glasfiberlaminat?
Istället för att använda en UV-box kan jag stryka OH-pappret på kretskortet med ett strykjärn?
jag har än så länge varit lite gammalmodig och tillverkat mina kretsar med sladdar på baksidan, men nu har jag snappat upp intresset för PCB.
Jag har tänkt att ge mig in på ett första förstärkarbygge och vill därför slippa dessa sladdar på undersidan av kortet.
Självfallet har jag några frågor till er kunniga:
Vad används för "kretskortstyp"? Glasfiberlaminat?
Istället för att använda en UV-box kan jag stryka OH-pappret på kretskortet med ett strykjärn?
Re: PCB nybörjarhjälp
Kretskort (eller utan komponenter mönsterkort) heter det på svenska och wikin samt söktjänsten borde ge svar på dina frågor. Ämnet var uppe senast förra veckan!
Okej supertack,
jag får bara verifiera att jag förstått detta rätt:
etsa kan jag göra i följande steg:
1. Ta en kopparplatta
2. Skriva ut layouten på OH-film
3. Stryka över bläcket på kopparplattan
4. Lägga ner plattan i en blandning av saltsyra, väteperoxid och vatten (HCL, H2O2, H2O)
5. Tvätta med vatten och borra hål?
Om detta är det hela är det ju superbra, har både väteperoxid 17% och saltsyra 30% hemma!
jag får bara verifiera att jag förstått detta rätt:
etsa kan jag göra i följande steg:
1. Ta en kopparplatta
2. Skriva ut layouten på OH-film
3. Stryka över bläcket på kopparplattan
4. Lägga ner plattan i en blandning av saltsyra, väteperoxid och vatten (HCL, H2O2, H2O)
5. Tvätta med vatten och borra hål?
Om detta är det hela är det ju superbra, har både väteperoxid 17% och saltsyra 30% hemma!
Det finns många sätt, men det där blev lite rörigt.
2. Ska du använda "direct toner transfer" ska du inte använda OH-papper.
3. Inte bläck, toner.. du måste ha en laserskrivare.
4. Finns många olika etsvätskor.
Ska du däremot föra över din layout till ett kort med fotoresist så använder du lämpligen OH-papper (fast det går med annat vanligt papper också.)
2. Ska du använda "direct toner transfer" ska du inte använda OH-papper.
3. Inte bläck, toner.. du måste ha en laserskrivare.
4. Finns många olika etsvätskor.
Ska du däremot föra över din layout till ett kort med fotoresist så använder du lämpligen OH-papper (fast det går med annat vanligt papper också.)
Aha! Laserskrivare har jag! En Brother HL-2040 för att vara exakt. Om jag nu kör på "direct toner transfer" metoden kan jag använda vanlig A4 skrivarpapper då?
Du _kan_ (jag provade själv en gång och det gick bra, har exakt samma Brother-skrivare), men det är bättre att använda glättat papper för tonern lossar lättare då.
Glättat papper, alltså reklamblad, de lite glansiga tunna. Men akta, de kan fastna ganska lätt om de ligger snett.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =14&t=1725
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =14&t=1725
Hej igen,
var kan man få tag på glättat reklambladpapper? närmaste pappershandel?
var kan man få tag på glättat reklambladpapper? närmaste pappershandel?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Pappersinsamlingen, du har säker gamla tidningar - kataloger hemma som ska kastas - prova dig fram
Fotopapper för bläckstråle kan fungera. (i laserskrivare naturligtvis)
Ett annat ord för glättat är bestruket papper.
Ett annat ord för glättat är bestruket papper.
Sånt hittar du i din brevlåda, såvida du inte har en lapp med "Ingen reklam" uppsatt. IKEA-katalogen är ett exempel på glättat papper som funkar bra.asbus skrev:var kan man få tag på glättat reklambladpapper?
Vanliga reklamblad är ju redan tryckta, kommer inte trycket som finns under utskriften också lossna?
Nej, det trycket följer inte med pga att det inte är tryckta med en fastsmält toner utan med våta färger i tex offsetpress.
Ah!
Så när jag lägger ner kopparplattan i Väteperoxid lösningen kommer kopparen försvinna och bläcken/tonern bli ledande? Eller behövs det göras något mer?
Så när jag lägger ner kopparplattan i Väteperoxid lösningen kommer kopparen försvinna och bläcken/tonern bli ledande? Eller behövs det göras något mer?