Någon som är bra på 1-wire och PIC16F690

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tormat

Någon som är bra på 1-wire och PIC16F690

Inlägg av tormat »

Hej jag håller på med ett litet projekt där jag skall läsa in Maxim krets med 1-wire interface. Jag har själv skrivet mycket assembler men det är ca. 15-20 år sedan jag gjorde ett ganska omfattande hobbyprojekt med en TMS9995 16 bitars microprocessor (H/W + S/W), så jag är lite ringrostig, och har dåligt med tid nu för tiden, och kan inte riktigt förlika mig med 8 bitars datahantering (även om det inte krävs mer i mitt nuvarande projekt).

Jag har skrivet fungerande kod för PIC:en som resetar och läser av Maximkretsen på 1-wireinterfacet kopplat till en 16F690 (ett PIC-KIT2 Starter Kit). Allt fungerar som det skall. Maxim/Dallas hade på sin sida Macros och subrutiner som jag i princip bara "klistrade ihop" och körde i MPLAB IDE:n. PIC:en agerar detta fall MASTER om man skall använda Maximterminologin och Maximkretsen är SLAVE på 1-wire bussen.

Vad jag nu vill göra är att skapa en "spegelvänd kopia av koden" för att med en annan 16f690 simulera Maximkretsen (slaven). Det hela är egentligen mycket enkelt, men mitt problem är att jag behöver denna emulator snart och hinner inte med det själv, eftersom jag har barn… och reser mycket.

Jag vet inte om man får göra så här? Men det hade varit värt en del för mig att få hjälp. Den som känner sig manad får gärna kontakta mig.

/TCM
blueint
Kontakt:

Re: Någon som är bra på 1-wire och PIC16F690

Inlägg av blueint »

Vill du ha jobb utfört mot betalning?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag har ju iofs kod (fungerande) för en slav på 1-wire dock är detta för 18F2221 men det kanske kvittar?

Det är "fulkod" men den fungerar nästan 100% stabilt och det enda problemet är egentligen att den ibland inte hinner med att detektera resettpulsen (som ju egentligen kan komma närsomhelst). Men den borde ju vara en superbra utgångspunkt att börja med tycker jag :idea:

Det går på intern oscillator så det enda man behöver är själva PIC:en och dess vanliga kringkomponenter.

Den räknar även ut CRC så om man har denna kontroll så får man 100% funktionalitet.

Kolla på denna bild: (uppdateras vid varje uppdatering av sidan)
Bild

Pumparnas värde (1 eller 0) samt shuntens procentuella värde är uträknat via denna slav ;) Tyvärr saknas ju då lite felhanteringskod så ibland slår värdet runt bakvägen så den visar 127,5 detta är inget fel utan beror på att shuntens analoga avläsare inte är 100% injusterad samt att koden inte är helt färdig (om den nu någonsin blir det).

Frågan är ju vad du ska ha det hela till? Är det kommersiellt eller vad?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Såg i en annan 1-wire tråd att du pratade om din egna slav. Så sökte reda på denna gamla tråd. Det är alltså en PIC som mjukvaruemulerar en 18*20 sensor om jag fattat rätt. Vilket språk är "fulkoden" skriven i?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

ristomemo:Assembler.
Skriv svar