spännings aggregat.
spännings aggregat.
jag hade tänkt att bygga et spännings agregat så jag kan få ut olika spänningar och välja mellan ac och dc
tanken är att ta en dimmer med 230 på och senare sätta på en gretz efter. min fråga är då hur stor kondring ska man ha? spänningen kommer variera mellan 0-230.
finns de någon annat man kan använda sig av för att ändra spänningen än en dimmer. dom tål så lite ström.
tack på för hand
// ljungberg
tanken är att ta en dimmer med 230 på och senare sätta på en gretz efter. min fråga är då hur stor kondring ska man ha? spänningen kommer variera mellan 0-230.
finns de någon annat man kan använda sig av för att ändra spänningen än en dimmer. dom tål så lite ström.
tack på för hand
// ljungberg
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: spännings aggregat.

Om du ska ha variabel AC så kan du ju utgå ifrån en vridtransformator
ok men är inte dom väldigt dyra??? kollat på elfa billigaste börjar på 600kr
Det är i princip helt olika kretsar om du ska ha variabel AC och variabel DC.
Ska du dessutom har variabel frekvens på växelspänningen blir det ännu värre.
Vridtransformatorer FINNS med fulltrafo (men sparkopplad är inte att rekommendera). En sån för att kunna få variabel 50 Hz växelspänning är en relativt enkel lösning (du får då visserligen ingen strömbegränsning).
Ska du dessutom har variabel frekvens på växelspänningen blir det ännu värre.
Vridtransformatorer FINNS med fulltrafo (men sparkopplad är inte att rekommendera). En sån för att kunna få variabel 50 Hz växelspänning är en relativt enkel lösning (du får då visserligen ingen strömbegränsning).
Man bör tänka på att de allra flesta vridtrafos är sparlindade, en variabel fulltrafo är väldans dyr ! 

Då får man i värsta fall köra en fulltrafo följt av en sparkopplad. Om man inte behöver 230 V ut så kan man ju köra en trafo från t.ex. 230 till 48 V och sen med vridtrafon reglera mellan 0 och 48 V ac.
Men om man vill ha en stabiliserad ac-spänning ut blir det lite värre... Vi har servodrivna 3-fastransformatorer (men de reagerar lite långsamt) eller AC-DC-AC-aggregat (främst för enfas). De senare kan vi ju köra andra frekvenser på också. Men de är inte billiga.
Men om man vill ha en stabiliserad ac-spänning ut blir det lite värre... Vi har servodrivna 3-fastransformatorer (men de reagerar lite långsamt) eller AC-DC-AC-aggregat (främst för enfas). De senare kan vi ju köra andra frekvenser på också. Men de är inte billiga.
- Mizzarrogh
Jo, jag luftade också liknande funderingar här för länge sedan, har lagt undan en "liten" (nåja, den väger nog närmare 10kg men är fortfarande litet i klenaste laget...) 42volt väggtrafo som jag tänkt ha efter om man hittar en bra vridtrafo, fulltrafos verkar närmast lögn att hitta om man behöver komma över några få ampere (själv önskar jag minst 12-25A på sek (Edit: Jag vet att det är ganska vanligt med sparkopplade vridtrafos som ligger runt 20A så omöjligt är det inte) och, ja just det, fulltrafo... har inte ens spekulerat i vad en sådan skulle väga om det ens finns...) (ganksa förklarligt för visso då volymen blir nästan den dubbla i kopparmassa) men tror det bör funka, sedan kan man ju i den mån man hittar eller får tag på billigt komplettera med fler externa trafos som täcker spännings intervallet bättre (järnkärnor blir förklarligt nog fantastiskt stora om man vill komma över 10A på sek, men ringkärnor brukar vara mariginellt lättare att hitta beggat/skrot med bra toleranser).
Varför inte göra som proffsen :
Läs mer på http://www.aetechron.com/
bygg en audioförstärkare som kan leverera dessa spänningar/strömmar.
variabelt och lättstyrt.
Läs mer på http://www.aetechron.com/
bygg en audioförstärkare som kan leverera dessa spänningar/strömmar.
variabelt och lättstyrt.