DRO inläsning till Svarv/fräs via PIC eller Propeller !
-
DRO inläsning till Svarv/fräs via PIC eller Propeller !
Hej !
Har någon här kört en Dro för till ex svarv eller fräs för koordinatmätning i realtid ?
Har en mindre svarv, så svårt att få tag på små skalor till bra pris !
/ Johan
Har någon här kört en Dro för till ex svarv eller fräs för koordinatmätning i realtid ?
Har en mindre svarv, så svårt att få tag på små skalor till bra pris !
/ Johan
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: DRO inläsning till Svarv/fräs via PIC eller Propeller !
Har du kollat på EMC2, den har ju möjlighet till encoder feedback. Om jag har förstått det hela rätt så borde det fungera med 2 encoders och en sunkig PC med Ubuntu/EMC2
-
Jo , men kan man inte i Mach3 göra samma sak ? har ju testat MPG funktion och vad är skillnaden igentligen ?
/johan
/johan
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja det har du en poäng i att den varianten finns, har inte nåt att testa med för att se hur det beter sig med backlash kompenseringen som ju är klart intressant i detta läget. Har som sagt inte haft behovet, testa och rapportera.
-
Japp !
Skall testa detta, och komma igen till dig.
det kan ju vara ett bra alternativ till enklare DRO´s , jag har en Esson 10 till min Sajo, så skulle ju ren fysiskt kunna flytta den till svarven när jag skall svarva o ha skalor monterade.
Men kollar o ger dig feedback.
/Johan
Skall testa detta, och komma igen till dig.
det kan ju vara ett bra alternativ till enklare DRO´s , jag har en Esson 10 till min Sajo, så skulle ju ren fysiskt kunna flytta den till svarven när jag skall svarva o ha skalor monterade.
Men kollar o ger dig feedback.
/Johan
Enkoder-feedback fungerar utmärkt i Mach3 så länge man håller till sig till rimliga frekvenser, teoretisk halva kernel speed men i praktiken lägre än så. Däremot så finns ingen kompensation för vändglapp etc på "enkodersignalerna" så om en roterande enkoder används istället för en linjär så fungerar det kanske inte SÅ bra som DRO.
-
Ok HO då får det bli skalor för att köra med det.
Har du koll på om man behöver någon speciell inställning för encoder feedback till Mach3 ?
Johan
Har du koll på om man behöver någon speciell inställning för encoder feedback till Mach3 ?
Johan
Ska du bara ha 2 axlar så räcker de 5 ingångarna som finns på LPT1 och då är det bara att konfigurera upp dom i Ports and pins - > Input pins och sedan ställa in upplösning etc under fliken encoders. Ska du ha fler axlar så behöver du ett extra LPT-kort där du antingen kan använda dom 5 "låsta" ingångarna eller aktivera inställningen Pins 2-9 as inputs och använda de pinnarna som ingångar.