Letar efter tyst och effektiv fläkt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Letar efter tyst och effektiv fläkt.

Inlägg av orvar-e »

Jag har tänkt att använda mig av en fläktbar (eller vad det kan tänkas heta) som ska sitta under vatten-elementet på verandan. Själva elementet har jag tänkt bygga in i väggen och ha fläktar som transporterar ut värmen. Självklart är det glycol i systemet. Det fina med det är att det försvinner inte lika mycket spillvärme då jag inte vill värma verandan med elementet. Plus att väggen blir renare utan järnskrot, och jag kan nog välja ett mindre element och måla det svart. Nackdel servicevänlighet = 0
Kom gärna med synpunkter.

Tillbaka till rubriken, tror mig behöva minnst 10 st fläktar beroende på hur mycket luft de kan flytta. Hittade en fläkt på Kjell & Company endast 8 dB den flyttar 34.2 CFM (vad står det för, CFM?).
Sedan fanns det ju lite andra men de är rätt dyra.
Kanske ska satsa på en annan fläkt typ istället?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Letar efter tyst och effektiv fläkt.

Inlägg av 13th.Marine »

CFM, Cubic Foot per Minute
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

12V eller 230 VAC? Veranda = utomhusmiljö? Papst brukar göra bra grejer, inom PC-världen är Noctua kända för sina fläktar (om man nu står ut med färgen).
Användarvisningsbild
treton

Inlägg av treton »

Förstår inte riktigt hur du tänkt dig. Du vill bygga in ett element i väggen och transportera värmen med fläktar? Samtidigt skriver du att du inte vill värma verandan med elementet?

Kan du rita en skiss på hur du tänkt dig? Bättre förklaring=bättre svar.
Användarvisningsbild
sMkr

Inlägg av sMkr »

Jag har i alla fall "lite" erfarenhet av datorkylning, så att satsa på en relativt stor fläkt är nog det bästa 140-200 mm kanske? dom är väldigt tysta och blåser bra om man jämför med mindre fläktar.

Sedan är det kanske bra att ta med filter i beräkningarna så ma inte blåser runt dam, med filter så minskas ju luftflödet lite.

\Henrik
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Biltema har en fläkt som flyttar ca: 2,8 m3/min på 12V men den går att köra på 5V och då betydligt tystare.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Jag hade satsat på stora, tysta PC-fläktar. Även om i princip alla 12V-fläktar går att köra på 5V så är det inte specificerat någonstans. Det betyder att en kall morgon kanske de inte vill starta på 5V. Alltså kräver det egentligen någon form av reglerteknik. Därför anser jag att det är bättre att köra en fläkt på dess angivna spänning. Skulle du vilja ha övervakning på dem så är det mycket lättare om de är på 12V med tachosignal (alltså datorfläktar).

Även om en kullagrad datorfläkt antagligen håller i mer än 5 år så vet man aldrig. Skulle du bygga in det så det blir jobbigt att byta fläktar vet jag faktiskt inte vad du borde välja, men inte är det datorfläktar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Så här hade jag tänkt det lite grovt.

Bild

Jag tänker satsa på 12 volt fläktar, det känns lite tryggare.

Stora fläktar var ett bra tips. :)

treton ---- jo vad jag menar med det är, när inte fläktarna är på så kommer inte elementen att släppa ifrån sig lika mycket värme efter som cirkulationen är avsevärt mycket sämre.

Vilken typ av element är har bäst verkningsgrad? är det kamfläns element eller? Ska man försöka få tag på konvektorer?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns färdiga fläktkonvektorer som gör just det du vill, har för mig att bl.a. Frico säljer sådana.

Till exempel http://www.frico.se/crm/file/PFE-PFD--L ... -file_.pdf
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Rent allmänt kan man om propellrar säga att större blad är effektivare än små blad, tills du får problem med att spetsen på bladet når ljudvallen.

Ska du ha största möjliga tystnade och hög effektivitet så bygg in en taktfläkt.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Hum, om det är skalenligt där där fläktarna sitter blir det nog inte så bra. Luften borde ha utrymme att svänga runt. Dessutom verkar du vara väldigt nära golvet (med myran som referens :humm: ), och min erfarenhet är att så kallat damm kan lägga sig där som mindre korvar, vilka kommer upp i rummet som projektiler när man sen trycker på start :doh:

Det hade varit vackert med en tangentialfläkt. Tyvärr slängde jag den jag hade för inte så länge sedan...
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nä det är inte skalenligt, myran är otroligt fet annars är allt i sin ordning ....... :D
Ny bild.

Bild

Lite större avstånd mellan golv och insug till fläkt, bytt till tangentialfläkt, hittade en på conrad

Den var lite väl dyr och bullrig plus att den inte går att få i 12 volt utförande så jag blir nog att byta tillbaka.
Även ritat dit filter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är bättre att suga luften över radiatorn än att blåsa den, luftfördelningen blir bättre.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Hmm :humm: .... slipper ju få damm i fläkten på såvis, ska kolla på en sådan lösning.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Får du själva fläktdelen tyst så tror jag att det kan vara idé att tänka över hur luften kommer att färdas, så att det inte blir onödiga ljud av turbulens eller annat.

Vad tror du om något i stil med detta?
Bild

Filtret är synligt (kan ju vara diskret) men har ett stort luftintag vilket minskar ljudet av luft genom filter och ljudet av luftström genom liten öppning. En viss självcirkulation borde det väl bli oavsett utformning om du inte har någon form av tillslutning när fläkten är avslagen.
Skriv svar