Kretskorts tillverkning
Kretskorts tillverkning
Hejsan,
Jag ska göra ett kretskort till mitt projektarbete jag håller på med.
vad för saker behöver jag för att komma igång? jag hade tänkt köra toner transfer metoden.
Laminat, Etsvätska är det något mer som jag kan behöva?
Jag ska göra ett kretskort till mitt projektarbete jag håller på med.
vad för saker behöver jag för att komma igång? jag hade tänkt köra toner transfer metoden.
Laminat, Etsvätska är det något mer som jag kan behöva?
Re: Kretskorts tillverkning
nepp, antar att jag inte var tillräckligt smart för att hitta den
men tack för hjälpen.
Men det som jag behöver då är fotopapper, nån etsvätska, kopparlaminat
laser skrivare och strykjärn har jag så det är inga problem.
men tack för hjälpen.
Men det som jag behöver då är fotopapper, nån etsvätska, kopparlaminat
laser skrivare och strykjärn har jag så det är inga problem.
- anders_bzn
- Kontakt:
Testa! Prova att göra ett kort för att se om du får till det. Var inte nöjd med det första om det inte blir bra.
Jag gjorde mina första kretskort för 2 månader sen med just toner transfer metoden.
Leta reda på nån guide som du följer(Kanske du redan tänkt)
Jag gjorde i ordning flera stycken när jag ändå höll på. Det var mest för att om jag skulle misslyckas med det första så hade jag fler redan klara att etsa.
Det gick kanonbra alla blev lyckade!!
Lycka till
Leta reda på nån guide som du följer(Kanske du redan tänkt)
Jag gjorde i ordning flera stycken när jag ändå höll på. Det var mest för att om jag skulle misslyckas med det första så hade jag fler redan klara att etsa.
Det gick kanonbra alla blev lyckade!!
Lycka till
Arrrgh, lyckades just stänga en flik med ett långt svar. Men i korta drag, jag har lärt mig denna metod (toner transfer) efter att ha testat en massa olika papper visade det sig att det första jag testade var det bästa. Problemen har legat i att få bort allt papper som inte är på ledningsbanor.
Finns en überlång tråd här på forumet om toner transfer som heter nåt i stil med "Alternativt sätt att göra kretskort" och ligger under idébanken tror jag.
EDIT: Här är tråden jag menadeviewtopic.php?f=4&t=11805
Finns en überlång tråd här på forumet om toner transfer som heter nåt i stil med "Alternativt sätt att göra kretskort" och ligger under idébanken tror jag.
EDIT: Här är tråden jag menadeviewtopic.php?f=4&t=11805
Senast redigerad av X-IL 3 november 2009, 13:00:17, redigerad totalt 2 gånger.
> Arrrgh, lyckades just stänga en flik med ett långt svar.....
I Firefox gör jag bara "History" => "Recently Closed Tabs" och så får
man tillbaka fliken med allt data som man hade fyllt i...
I Firefox gör jag bara "History" => "Recently Closed Tabs" och så får
man tillbaka fliken med allt data som man hade fyllt i...
Sodjan>>> Perfekt, tack för tipset! Nu skrev jag ju det mesta i alla fall
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... de75bed75d
laminat till bl.a. toner transfer ......
Swech
Swech
Tackar för all hjälp 
fast det jag tänkte på mest var inte själva kretskort tillverkningen utan mer vilka saker man behöver för att komma igång med toner transfer
fast det jag tänkte på mest var inte själva kretskort tillverkningen utan mer vilka saker man behöver för att komma igång med toner transfer
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Layout + laserskrivare + lämpligt papper + kopparlaminat + strykjärn = enklaste varianten
Lämpligt papper får man laborera sig fram till då detta har med skrivarens toner att göra
Strykjärn eller laminator som är modifierad så den kan svälja laminatet och har 'rätt' temperatur och lämplig matning.
Detta är också nåt du ska laborera dig fram till, funkar hyfsat bra med strykjärn bara inte kortet är för stort.
Kopparlaminatet skall rengöras och vara absolut fettfri
Lämpligt papper får man laborera sig fram till då detta har med skrivarens toner att göra
Strykjärn eller laminator som är modifierad så den kan svälja laminatet och har 'rätt' temperatur och lämplig matning.
Detta är också nåt du ska laborera dig fram till, funkar hyfsat bra med strykjärn bara inte kortet är för stort.
Kopparlaminatet skall rengöras och vara absolut fettfri
Tackar, det är billigt också, får väl bli lite köp från dig kanskeSwech skrev:http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... de75bed75dlaminat till bl.a. toner transfer ......
Swech
Måste ju stödja folket på EF
Techo;
Ok låter bra, får ta och köpa in lite olika sorts papper och se vad som funkar bäst.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Mstandar: Testa bestruket papper av den typ du hittar i t.ex. IKEA, Jula, Biltema och liknande kataloger. Speciellt de sidor med lite färgbilder på. Har fungerat för mig vid ett par tre tillfällen.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Inte fasen ska du ut och köpa papper inte, dyk ner i papperinsamlingen bara 
ja det borde väl gå bra med egentligen vilket glansigt papper som helst, bara börja rota runt bland alla tidningar man samlat på sig, finns gott om gammal skit på hyllorna