Hur funkar en "DC Speed Control"?
Hur funkar en "DC Speed Control"?
Jag vill gärna byta den som sitter på min lilla svarv mot en som jag kan styra med datorn via Mach 3 och min smooth stepper.
Gärna hastighet, riktning och on/off.
Har kollat på 2 olika.
http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... ucts_id=58
Men hur funkar det?
Kan man styra en 48v dc-motor med den eller klarar den bara motorer upp till 10vdc?
Fördelen med det kortet är att det är ganska lågt pris plus att de också har ett "index pulse card" som jag tänkt använda för att se
varvtal samt för att få möjligheten att gänga.
(http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=129)
Alternativet är någon av geckodrives 3 olika dc-motorstyrningar men de kostar betydligt mer. (www.geckodrive.com)
Kan man använda deras encoder-ingång på samma sätt som cnc4pc´s "index pulse card" eller är jag helt ute och cyklar?
Herre gud vad allt är snurrigt nu.
Tacksam för svar!
Gärna hastighet, riktning och on/off.
Har kollat på 2 olika.
http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... ucts_id=58
Men hur funkar det?
Kan man styra en 48v dc-motor med den eller klarar den bara motorer upp till 10vdc?
Fördelen med det kortet är att det är ganska lågt pris plus att de också har ett "index pulse card" som jag tänkt använda för att se
varvtal samt för att få möjligheten att gänga.
(http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=129)
Alternativet är någon av geckodrives 3 olika dc-motorstyrningar men de kostar betydligt mer. (www.geckodrive.com)
Kan man använda deras encoder-ingång på samma sätt som cnc4pc´s "index pulse card" eller är jag helt ute och cyklar?
Herre gud vad allt är snurrigt nu.
Tacksam för svar!
Re: Hur funkar en "DC Speed Control"?
Är det själva spindelmotorn du vill styra eller vill du ha servon på axlarna för att köra hela svarven CNC styrd?
Det första kortet används för att tex styra en frekvensomriktare för spindeln och kan inte styra en motor direkt.
Vad är det du har för svarv? några bilder kanske kan hjälpa.
Det första kortet används för att tex styra en frekvensomriktare för spindeln och kan inte styra en motor direkt.
Vad är det du har för svarv? några bilder kanske kan hjälpa.
Det är en liten emco-svarv.
Jag kommer byta det mesta tyvärr för styrningen är idag via ett ISA-kort med dos-program och jag tänkte istället köra
ett smooth stepper och Mach 3.
Det jag vill göra är att styra spindelmotorn från mach3 men jag fattar inte riktigt hur allt hänger ihop.
Jag kommer byta det mesta tyvärr för styrningen är idag via ett ISA-kort med dos-program och jag tänkte istället köra
ett smooth stepper och Mach 3.
Det jag vill göra är att styra spindelmotorn från mach3 men jag fattar inte riktigt hur allt hänger ihop.
>It converts the step signal into and an analog (0-10VDC)
Inte ett drivkort för en likstömsmotor
Ett omvandlings kort från steg signaler till 0-10[v] styrsignal
Vanlig styrsignal för så kallade servomotorer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Servomotor
En servomotorer har inbyggd läges ställdon som ger kraften till motoren.
Styrsignal 0-10[v] endast någrar mA ström.
Inte ett drivkort för en likstömsmotor
Ett omvandlings kort från steg signaler till 0-10[v] styrsignal
Vanlig styrsignal för så kallade servomotorer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Servomotor
En servomotorer har inbyggd läges ställdon som ger kraften till motoren.
Styrsignal 0-10[v] endast någrar mA ström.
Vad finns det då för drivningar till min dc-motor? Geckodrives dc-drives?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vad är det för data på den motorn du har, det blir lätt en gissningslek utan att veta vad det är för motor.
Personligen tror jag det blir enklare/billigare med en liten 3-fas AC motor och VFD med en-fas in och 3x220V ut som du sen styr med 0-10V via Mach3
Personligen tror jag det blir enklare/billigare med en liten 3-fas AC motor och VFD med en-fas in och 3x220V ut som du sen styr med 0-10V via Mach3
Har du något konkret tips.
Den som sitter idag är an 48vdc på bara runt 50w så jag tänkte mig en på ca: 150w. Det är ungefär vad som sitter i en proxxon-svarv och bör räcka.
Den som sitter idag är an 48vdc på bara runt 50w så jag tänkte mig en på ca: 150w. Det är ungefär vad som sitter i en proxxon-svarv och bör räcka.
En liten undring till!
Vilka skillnader är det mellan ac och dc-motor.
Vilka fördelar/nackdelar har de båda .
Jag behöver kunna köra den riktigt sakta emallanåt för just gängning etc.
Vilka skillnader är det mellan ac och dc-motor.
Vilka fördelar/nackdelar har de båda .
Jag behöver kunna köra den riktigt sakta emallanåt för just gängning etc.
Jag röstar på samma alternativ som tecno , byt motorn till en liten 3-fas AC motor och frekvensomriktare.
Då kan man variera varvtalet mer exakt med istort sett bibehållet moment hos motorn.
Här är ett exempel på frekvensomriktare, visserligen kanske lite stor för dig med sina 1.5Kw.
http://www.blocket.se/vastmanland/Frekv ... m?ca=4&w=3
Då kan man variera varvtalet mer exakt med istort sett bibehållet moment hos motorn.
Här är ett exempel på frekvensomriktare, visserligen kanske lite stor för dig med sina 1.5Kw.
http://www.blocket.se/vastmanland/Frekv ... m?ca=4&w=3
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Beträffande AC resp DC motor, ta en sväng ut på nätet med GOOGLE och läs på lite.
Vad är det som säger att du ska köra så sakta när du ska gänga, förklara hur du kommit fram till det.
Och vad är riktigt sakta?
Att skava fram en gänga tror jag inte mycket på
Vad är det som säger att du ska köra så sakta när du ska gänga, förklara hur du kommit fram till det.
Och vad är riktigt sakta?
Att skava fram en gänga tror jag inte mycket på
Jag läser så mycket jag kan men blir inte så mycket klokare.
Det känns lättare att ställa frågor här där många säkert gått igenom samma frågeställning själva och kommit fram till bra lösningar.
Ang. snabbt eller sakta vid gängning så är det såklart relativt men att gänga vid 3000 rpm kräver ju en matning på runt 50mm/s vid 1mm stigning så
med lågt syftar jag på kanske 100-300 rpm.
Jag hittade en lite större motor på allmotion som heter 42BLS04AM.(150W 6000Rpm 48vdc)
Skulle nog passa mig och tillsammans med deras motorstyrning och alla trettielva kort jag köpt kanske det kan funka.
Säljaren på allmotion nämnde att geckodrive har motorstyrningar, någon som provat G320X, G320 eller G340?
Det känns lättare att ställa frågor här där många säkert gått igenom samma frågeställning själva och kommit fram till bra lösningar.
Ang. snabbt eller sakta vid gängning så är det såklart relativt men att gänga vid 3000 rpm kräver ju en matning på runt 50mm/s vid 1mm stigning så
med lågt syftar jag på kanske 100-300 rpm.
Jag hittade en lite större motor på allmotion som heter 42BLS04AM.(150W 6000Rpm 48vdc)
Skulle nog passa mig och tillsammans med deras motorstyrning och alla trettielva kort jag köpt kanske det kan funka.
Säljaren på allmotion nämnde att geckodrive har motorstyrningar, någon som provat G320X, G320 eller G340?
Motorn hos Allmotion, som du nämner, är en borstlös DC motor. Den funkar alltså inte med vare sig en frekvensomformare (som är för 3-fas induktionsmotorer) eller något av Geckodrives drivsteg (som är för borstade DC motorer).
Fick du föresten nått pris på den motorn, och styrningen?
Fick du föresten nått pris på den motorn, och styrningen?
motorn kostar runt 800 och styrningen runt 2000 (ex moms)
Jag tycker deras priser verkar bra även på stegmotorer etc...
Shit va bortkommen jag är, det står ju t.o.m "Brush DC Drives". H.O - Gadget 1-0
Jag tycker deras priser verkar bra även på stegmotorer etc...
Shit va bortkommen jag är, det står ju t.o.m "Brush DC Drives". H.O - Gadget 1-0