laser skyddsglasögon

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Helgesson

laser skyddsglasögon

Inlägg av Helgesson »

Har fått hem lite 432nm laser moduler, kraftigaste ligger på 50mW

http://cgi.ebay.com/Anti-Green-Laser-Sa ... 20ad54bd6f

Dom här värkar va lite väl billiga men undrar om nån har egna erfarenheter av dom?

Eller är de lika bra o beställa hem ett par och lysa på dom och se hur mycket av strålen som går igenom?

Har inga större planer på att stå och lysa rakt in i ögonen på mig själv men reflektioner från tex väggar, metall, glas osv är ju mindre trevligt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: laser skyddsglasögon

Inlägg av Meduza »

Thallion

Inlägg av Thallion »

Jag har WickedLaser's 532nm goggles och de är utmärkta - i ett experiment med en grön laser jag mätte upp till ca 97mW dämpades den till så lite som 0.2mW (och som jämförelse så dämpade ett par olika solglasögon jag hade liggande till 28.7 resp. 9.5mW).
xxargs

Inlägg av xxargs »

Alltså knappt 27 dB dämpning

Då sådana glasögon kan betraktas som just säkerhetsutrustning så tycker jag i allafall att just den typen av information borde stå i samband med resten av texten kring resp. glasögontyp. - nu letade jag inte så noga men såg inget alls av detta i tex. i kundomdömmena på glasögonen - det borde ha funnits teknisk info med dämpgrader etc. en musklick bort på resp. glasögon då det är väldigt stor skillnad på konsekvensen för ögona om det är 0.2 mWatt (27 dB dB dämpning) eller 2 mWatt (17 dB dämpning) som kommer igenom glasögona om man håller på med 100 mW-lasrar eller tom 1 Watt lasrar...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Deras glasögon för 650 är det mkt värre dämpning på... har provat lysa med en ~80mW laser genom dom från 1cm håll och jag kunde varken mäta eller se att det kom igenom något rött ljus... :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

> i ett experiment med en grön laser jag mätte upp till ca 97mW dämpades den till så lite som 0.2mW

Det motsvarar en optisk täthet (lg I/I_0) på 2.7 ungefär. De laserskyddsglasögon vi har på jobbet är specade till >5 i de våglängdsområden lasrarnas gundtoner och multiplar finns i.
För effekter kring några 100 mW är dämpningen du mätte upp OK, i alla fall så länge glasögonen tål effekten.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Finns det något smidigt sätt att mäta effekten om man saknar en "effektmätare"

Har för mig att jag hört folk som lyst på fotodioder och sedan mätt spänningen över den och sedan kunnat räkna ut ett ungefärligt värde?
Thallion

Inlägg av Thallion »

Det är i princip så en effektmätare fungerar, men så behöver man kalibrera mot någon slags referens för att kompensera för fotodiodens variation i känslighet för olika våglängder etc.
Den effektmätare jag använde hittade jag på Ebay: 120mW Calibrated Laser Power Meter Sensor Module
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har skyddsglasögon för det synliga spektrumet från laser-wave.co.uk.
De är ok för reflexdämpning men man ska ju inte titta rakt in i en stillastående stråle. Problemet med 100% dämpning är ju att du inte kan titta på lasern när du justerar... :)

Köp en mätare på ebay, det finns billiga likt den som det länkas till ovan. Man kan bygga egna med känsliga fotodioder eller peltierelement men det är oftast mycket krångligare att få det bra. För fotodioder måste man dessutom kompensera för våglängd och hålla på. Man kan även köpa färdiga termiska sensorer av märkena Coherent eller Scientech och sedan bygga en enkel mätförstärkare (ca1000x) och sedan koppla till en vanlig multimeter. Jag har en sådan med Coherent-sensor som går till ca 4W och en riktig Scientech med 100W-sensor för lite värre grejer typ CO2-lasrar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Synlig ljuslaser går ändå att se och bli bländad av med fungerande iris-reflex om det blir för mycket - det är värre med IR-lasrar i 1310 och 1550 nm som är vanliga inom telecom och kan vara ganska så starka dom med... - med stark IR-laser över 6 dBm (4 mW) så är det extra viktigt med heltäckande IR-skyddsglasögon med inlysningsskydd även från sidorna - man ser ju inte ev. reflexer och iris reagerar inte för stark IR trots stark pålysning och man kan få svetsad näthinna - inte bra alls om det är gula fläcken som svetsas...
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Finns det glasögon som skyddar mot både IR och tex 532nm?
Har läst att lite billigare lasermoduler kan kasta ut rätt mycket IR

Har för mig att jag sett vissa skyddsglasögon som är byggda för röda våglängder som även skydda mot IR, men ej gröna som blockerar IR...

Finns det IR skydd att köpa som man kan montera framför lasern?
dvs att det blockerar IR strålningen och släpper igenom de gröna ljuset?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Skyddsglasögon för YAGar (1064, 532, 335 och ev. 266 nm) brukar ta alla dessa våglängder med mycket god dämpning.
Skriv svar