Relä för pulser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LPH

Relä för pulser

Inlägg av LPH »

Jag behöver ett relä för pulser från en pulsgenerator, 1kHz 5mikrosec duration, och vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Då jag vill ha galvaniskt skydd tänkte jag "styra" transistor/annan komponent med utsignalen från en optoisolator på 5V.

Jag provade att använda utsignalen från en optoisolator på 5V som Vcc till en annan likadan optokopplare och pulserna in på lysdioden men då blir utsignalen bara 2,5V peak to peak och jag behöver 5V. Annars skulle detta fungera bra, fördröjning och stigtid bör inte vara mycket mer än 50ns.

Kan en transistor släppa igenom sådana pulser eller kräver den AC eller DC över emittor-kollektor? Skulle optokopplarens utsignal kunna kopplas till en transistor (basen antar jag) för att reläa pulser? Nån som kan tala om varför jag får ca 2,5 V Peak to peak när jag använder en konstant utsignal på 5V från en optokopplare som Vcc (spänningskälla) till en annan?
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Relä för pulser

Inlägg av prototypen »

Om du lägger upp en skiss på optokopplarna hit och dit så kanske det går att svara, att det bara blev 2,5 V, var belastningen vettig så den drivande verkligen orkade. Är det en enkel optotransistor eller sitter det mer elektronik i optokopplaren?

Många frågor

Protte
Skriv svar