Roterande platta, 360 grader

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
t0rn

Roterande platta, 360 grader

Inlägg av t0rn »

Hej Elektronikforumet!

Har nu börjat på mitt projektarbete i gymnasiet. Det består i att bygga en tredimensionell laserskanner som skannar roterande föremål med hjälp av en kamera. Det första större problem vi stött på är hur vi ska få denna platta att rotera 360 grader med precis vinkelkontroll. Jag har övervägt en uppväxlad standardservo, stegmotor och slutligen att modifiera en vanlig 180 graders servo så att den kan rotera 360 grader (vilket jag förutsätter medför förlust med avseende på precision?).

Som det ser ut nu förefaller det sistnämnda som det bästa alternativet, eftersom det varken kräver växling eller komplicerade styrkretsar som vore fallet om jag använde en uppväxlad standardservo eller bipolär stegmotor. Efter en hel del googlande har jag fortfarande inte lyckats komma underfund med a) vilket som är det enklaste alternativet och b) om alternativ 3 faktiskt är genomförbart i praktiken. Jag är övertygad om att någon här har löst detta problem tidigare, och jag skulle verkligen uppskatta en knuff i rätt riktning! :)

Redigerat: För att förtydliga mitt inlägg vill jag tillägga att jag strävar efter vinkelkontroll mellan 0 och 360 grader och inte kontinuerlig rotation.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Roterande platta, 360 grader

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

ställer lite motfrågot istället

hur stort ska det vara?
och vilken precision måste du ha?

med vad ska du styra det och hur snabbt måste det kunna gå?

men redan nu så säger jag, stegmotor
det är inte så krångligt att styra dom
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Verkar som ni kan använda en Unipolär stegmotor i stället. Mycket enklare med kontrollerkortet, och ni behöver inte så stort moment.
t0rn

Inlägg av t0rn »

Tack så mycket jojje och grym för era svar! För att besvara dina frågor, grym, så kommer plattan att ha en diameter på ca 1,5dm. Precisionen bör naturligtvis vara så bra som möjligt, men helst runt två grader eller lägre. Plattan kommer att styras med PC via Arduino. Snabbhet är det minst viktiga.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ok, stegmotor då

men så bra som möjligt?
industristandard är tusendels grad, utan större problem, man kan halvlätt gå till tiotusendelsgrad :wink: :)
t0rn

Inlägg av t0rn »

Haha, tusendels grad duger nog. :) Men det verkar som att en unipolär stegmotor är avsevärt lättare att kontrollera eftersom den inte kräver en H-brygga? Finns det något speciellt skäl att föredra en bipolär över en unipolär?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

En enkel stegmotordrivkrets ger er ju enkelt bipolärdrivning.
1,8 grader är helsteg och kvartssteg (0,45 grader/steg) är väl det enklaste och det torde ge er den noggrannheten som ni behöver.
MEN alla stegmotorlösningar KRÄVER en hård nollposition som har extremt bra repeternoggrannhet eller är det bara relativa vinklar som behöver vara noggranna?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

t0rn, kan du inte lägga in vart du bor i din profil. Mycket lättare att ge tips och hjälp om man vet vart du håller till. Har inte ens aning om det finns Classe eller Kjelle i närheten.

Som limpan skriver, så är det enklast att direktdriva skivan med stegmotorn. En normal stegmotor har 200 steg/varv, men jag har massa Unipolära motorer med 48 steg/varv. Bor du i närheten kan du hämta, men jag skickar inte ens om du betalar frakten. För mycket besvär. :wink:
t0rn

Inlägg av t0rn »

limpan4all skrev:MEN alla stegmotorlösningar KRÄVER en hård nollposition som har extremt bra repeternoggrannhet eller är det bara relativa vinklar som behöver vara noggranna?
Varje skanningssekvens är oberoende av tidigare användning; det enda som spelar roll är att plattformen roterar 360 grader från ursprungsläget, vad det än är.

jojje, har nu uppdaterat min profil så att det syns att jag bor i Uppsala. Tack för att du nämnde Kjell förresten, var inte medveten om att de säljer elektronikkomponenter! De har nämligen en affär som ligger väldigt bra till för mig. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Såg nu att dom (Kjelle) slutat sälja drivare till stegmotorer.
Motorerna dom har funkar väldigt dårligt med annat än helsteg, så jag tror du bör gå för Bipolära "riktiga" med 200 steg/varv. Lite dyrare, men du slipper massa problem.

Finns massa "billiga" kontrollerkort (drivare) från Kina eller nåt annat ställe, men eftersom du bara ska ha ett, så kan jag nog undvara ett kort och en motor lite billigare.
Undersök (sök här på forumet) om du får tag i nåt, sen hör du av dig om det inte gick.
t0rn

Inlägg av t0rn »

Jo, med 48 helsteg går ju precisionen huvudsakligen förlorad. Ska kolla runt lite efter någon som skulle kunna ha vad jag behöver. Men det får nog bli nån sorts stegmotor; intresset för de andra alternativ jag hade verkar begränsat. :) Tack så mycket för all hjälp! :)

Redigerat: jojje, ska göra som du säger och kolla runt lite om jag kan få tag i någon motor/drivare här. Hör av mig i annat fall. Tack.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har för mig att POS hittade några billiga 1,5A från Kina. Dom räcker å blir över.

Skaffar du Bipolär kontroller, kan du använda vilken (ej 5-trådars) motor du vill.
Med en Unipolär kontroller, måste du använda Unipolär motor.

Bipolära motorer = 4 trådar.
Unipolära = 5, 6 och 8 trådar.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Kolla in denna tråd på CNCzone "Rotary table indexer".
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=47007
Per
Skriv svar