Motorstyrning - 32 bit @ 72MHz
Re: Motorstyrning - 32 bit @ 60MHz
Jäklar vad lång tid det tar att hitta fina komponenter till vettigt pris! Nån som har bättre förslag än dessa?
Tändning: IGBT, IRGB14C40L
Spridare, WBO & misc: MOSFET, FQPF65N06
MOSFET drivare: LM5110-1
edit: länkar
Tändning: IGBT, IRGB14C40L
Spridare, WBO & misc: MOSFET, FQPF65N06
MOSFET drivare: LM5110-1
edit: länkar
Har fått bra koll på hur jag ska få total kontroll på spridarna. Låg ohmiga som hög ohmiga. Blev inget RCD utan braa dioder och mtostånd. En liten blid på det jag simulerat ( 2 öl och 3 groggar senare)

Vet inte om jag ska krångla till det så mycket.. Verkar bli lite halvdyrt, men tanken är iaf att den ska gå att köra utan att behöva koppla in en massa externa effektmotstånd.
Olika driftförhållanden:
1. Hög-ohmiga spridare -> Intern resistor bortkopplad. Ingen PWM. Hög volt Flyback.
2. Låg-ohmiga spridare -> Intern resistor inkopplad. Ingen PWM. Hög volt Flyback.
3. Låg-ohmiga spridare -> Intern resistor inkopplad. PWM. Låg Flyback under PWM, Hög när den ska stänga.
4. För stora låg-ohmiga spridare -> Intern resistor bortkopplad under öppning, ikopplad under PWM och stängning. PWM. Låg Flyback under PWM, Hög när den ska stänga.
Olika driftförhållanden:
1. Hög-ohmiga spridare -> Intern resistor bortkopplad. Ingen PWM. Hög volt Flyback.
2. Låg-ohmiga spridare -> Intern resistor inkopplad. Ingen PWM. Hög volt Flyback.
3. Låg-ohmiga spridare -> Intern resistor inkopplad. PWM. Låg Flyback under PWM, Hög när den ska stänga.
4. För stora låg-ohmiga spridare -> Intern resistor bortkopplad under öppning, ikopplad under PWM och stängning. PWM. Låg Flyback under PWM, Hög när den ska stänga.
Jag har inte stenkoll på hur många olika spridare som finns, jag känner dock till låg- och hög-ohmiga och driftskillnaden.
Jag hade helt enkelt gjort en switchbar konstantströmsgenerator, detta kan åstadkommas relativt enkelt. Vill man kunde ställa strömmen borde det vara så enkelt att man bara ändrar en referensspänning, detta då jag anser att alla spridare är lika i samma fordon men att de kan skilja mellan olika fordon.
Är det en högohmig får den spänning som styr den då strömgränsen inte är uppnådd, är den lågohmig blir det automatisk strömstyrd och är det kortslutning blir det ingen rökmoln.
Jag hade helt enkelt gjort en switchbar konstantströmsgenerator, detta kan åstadkommas relativt enkelt. Vill man kunde ställa strömmen borde det vara så enkelt att man bara ändrar en referensspänning, detta då jag anser att alla spridare är lika i samma fordon men att de kan skilja mellan olika fordon.
Är det en högohmig får den spänning som styr den då strömgränsen inte är uppnådd, är den lågohmig blir det automatisk strömstyrd och är det kortslutning blir det ingen rökmoln.
Kollat nåt på LM1949? Lite dyr men funkar säkert fint (€3.86 hos digikey).
Den där LM1949 verka fin men det är inte riktigt det som är problemet. Det är flybacken och att se till så inte all effekt under pwm och stängning går ut i spridaren.
Bygga 12 st konstantströmsgeneratorer som ska klara 5A verkar som en väldigt dyr lösning. Samt att om jag inte höjer flyback volten så stänger spridaren för långsamt... Men jag ska kasta ett öga på det... alla förslag är välkomna
edit: iofs, jag trodde den där LM1949 pwma också men den verkar ju ändra linjärt. hmm...
Bygga 12 st konstantströmsgeneratorer som ska klara 5A verkar som en väldigt dyr lösning. Samt att om jag inte höjer flyback volten så stänger spridaren för långsamt... Men jag ska kasta ett öga på det... alla förslag är välkomna

edit: iofs, jag trodde den där LM1949 pwma också men den verkar ju ändra linjärt. hmm...
nån som vet av en bra och billig Switching regulator controller som är justerbar och styr ett externt element?
Yes! Nu har jag fått mitt STM32 Eval. Board att funka! 
De var lite strul me drivrutinerna men nu funkar det hur bra som helst!
Ska börja testa delar av kod strax.

De var lite strul me drivrutinerna men nu funkar det hur bra som helst!
Ska börja testa delar av kod strax.
Ritar just nu:
Alla analoga ingångar, WBO2, knack, och tändutgångarna är klara.
Är så gott som klar med strömförsörjningen också.. funderar bara på om jag klarar mig på ~12V, 5V, 3V3, A3V3. Eller om jag måste separera digitala/hall 5V matningen med analoga 5V matningen som går till tex TPS, MAP mm.
Nä nu har jag bestämt mig. Det är så viktigt att få så lite störningar som möjligt på TPS och MAP så jag kör med helt separata regulatorer till A5V och en annan till digitala 5V.
Alla analoga ingångar, WBO2, knack, och tändutgångarna är klara.
Är så gott som klar med strömförsörjningen också.. funderar bara på om jag klarar mig på ~12V, 5V, 3V3, A3V3. Eller om jag måste separera digitala/hall 5V matningen med analoga 5V matningen som går till tex TPS, MAP mm.
Nä nu har jag bestämt mig. Det är så viktigt att få så lite störningar som möjligt på TPS och MAP så jag kör med helt separata regulatorer till A5V och en annan till digitala 5V.
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hej, ett litet tips ang. accelerometer, har inte prövat själv och vet inte om den klarar det ni är ute efter.
Dock har jag sett någon som har loggat all info från en wiimote via bluetooth till laptop för att sedan använda för att räkna saker på bilen. Han satte fast wiimoten i typ hanskfacket och laptopen i passagerarsätet och så körde han.
Dock är juh en nunchuck billigare och lite mera i stil med detta projekt, sålänge det inte ska ha bluetooth då såklart.
http://hacknmod.com/hack/how-to-cheap-a ... -nunchuck/
Dock har jag sett någon som har loggat all info från en wiimote via bluetooth till laptop för att sedan använda för att räkna saker på bilen. Han satte fast wiimoten i typ hanskfacket och laptopen i passagerarsätet och så körde han.
Dock är juh en nunchuck billigare och lite mera i stil med detta projekt, sålänge det inte ska ha bluetooth då såklart.

http://hacknmod.com/hack/how-to-cheap-a ... -nunchuck/
Jag beställde en nunchuck (accelerometer) och Motion+ (gyro) för nån vecka sen.. Hoppas på att dom dyker upp snart så jag kan prova dom med mitt STM32-kort. 
eFFeT: Vad blir det för regulatorer? Jag sökte lite för ett tag sen och hittade det här som kanske är intressant: http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/3893

eFFeT: Vad blir det för regulatorer? Jag sökte lite för ett tag sen och hittade det här som kanske är intressant: http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/3893
Jag har arbetat med accelerometrar å gyro tidigare men det är ingenting för detta projekt.
För att försöka klara kraven för störningar och göra det enkelt så kommer jag använda mig av enbart linjära regulatorer. Självaste EMCt drar ju inga mängder heller. Alla spridare, spolar, m.m. jordas ju.
För att försöka klara kraven för störningar och göra det enkelt så kommer jag använda mig av enbart linjära regulatorer. Självaste EMCt drar ju inga mängder heller. Alla spridare, spolar, m.m. jordas ju.
Duger batterispänningen för t.ex. gatedrivare?
Jag är har läst att spänningen innehåller mycket transienter vilket är anledningen till att MOSFETs i bilmiljö behöver tåla typ 50-60V.
Jag är har läst att spänningen innehåller mycket transienter vilket är anledningen till att MOSFETs i bilmiljö behöver tåla typ 50-60V.
Bilen har ju en av de svåraste miljöerna att jobba i. Det är mycket generator störningar å transienter. Samt att den måste tex tåla att nån lyfter av batteripolen medans motorn går. Då kommer nog spänningen att rusa upp mot 70 volt! Sen får inte min enhet heller störa ut på elsystemet. plus en massa mer, finns reglementen att läsa om nån är intresserad.
Jag undrade eftersom att du skrev att du hade tillgång till "~12V", vilket jag tolkade som batterispänningen. Kanske inte går att driva gatedrivare med den spänningen, tänkte jag.