snark kudde
-
snark kudde
Hej!
Har blivit ombedd att bygga en kudde som börjar vibba när man snarkar till lite högre än normalt.
Den ska funka så här:
Personen som har kudden snarkar
Sen kommer ett längre snark på ca 2sek som ska aktivera ett relä
reläet ska vara aktivt i 1-5 sek sen ska det slå ifrån.
jag har funderat på en mik med filter kopplat till nån form av avkännare som slår till reläet och en 555a som håller det.
Men nu till min fråga, nån som har nån bra idé på avkännarkrets? helst utan nån mikrodator, men om det verkligen krävs så får det väl bli med en sån.
Har blivit ombedd att bygga en kudde som börjar vibba när man snarkar till lite högre än normalt.
Den ska funka så här:
Personen som har kudden snarkar
jag har funderat på en mik med filter kopplat till nån form av avkännare som slår till reläet och en 555a som håller det.
Men nu till min fråga, nån som har nån bra idé på avkännarkrets? helst utan nån mikrodator, men om det verkligen krävs så får det väl bli med en sån.
- electronix
Re: snark kudde
Du skriver både högre och längre? eller är det bara det ena som skall dra reläet? ska det dras av ljudligare snarkning eller av längre snarkning eller båda.
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Inom ÖNH (öron-, näs- och hals) arbetar vi en hel del med snarkning, framför allt då personer som snarkar och har andningsuppehåll (OSAS, obstruktivt sömnapnésyndrom, obstruktion = tilltäppning, apné = att inte andas), men ibland också det vi kallar social snarkning, alltså att partner eller andra anhöriga störs. Vi gör snarkutredningar, och vid den något enklare formen lånar snarkaren hem en väska med diverse utrustning som bland mycket annat registrerar snarkljudsnivå, luftflöde (genom näsan, tror termistor) och blodets syrgasmättnad. Just registreringen av snarkljuden tror jag att sköts av en mikrofon, men om du vill skulle jag kunna kolla upp det. Du kan också kolla på Embletta-sajten, kanske står det mer där. Embletta är varumärket för en sömnregistreringsapparat som även vi använder (Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge).
Om din uppdragsgivare är överviktig (BMI över 25), har några hjärt-kärlsjukdomar inklusive högt blodtryck, eller (kanske viktigast) andningsuppehåll nattetid skulle jag absolut rekommendera att han eller hon tar kontakt med en kunnig läkare (kanske primärt genom vårdcentralen för remiss till ÖNH, fungerar olika beroende på var man bor) för en snarkutredning. OSAS är farligt och förkortar livet, det finns många studier som har visat det.
Något vi brukar tipsa om ibland, förutom viktnedgång för den som är överviktig, är att använda en inte alltför stor pyjamasjacka och mitt för ryggen sy in en innebandyboll. Många, men inte alla, snarkar mer och ljudligare i ryggläge. Med en boll mitt över ryggen blir det så obekvämt att sova på rygg att man snabbt lär sig att sova på sidan eller på mage.
Om din uppdragsgivare är överviktig (BMI över 25), har några hjärt-kärlsjukdomar inklusive högt blodtryck, eller (kanske viktigast) andningsuppehåll nattetid skulle jag absolut rekommendera att han eller hon tar kontakt med en kunnig läkare (kanske primärt genom vårdcentralen för remiss till ÖNH, fungerar olika beroende på var man bor) för en snarkutredning. OSAS är farligt och förkortar livet, det finns många studier som har visat det.
Något vi brukar tipsa om ibland, förutom viktnedgång för den som är överviktig, är att använda en inte alltför stor pyjamasjacka och mitt för ryggen sy in en innebandyboll. Många, men inte alla, snarkar mer och ljudligare i ryggläge. Med en boll mitt över ryggen blir det så obekvämt att sova på rygg att man snabbt lär sig att sova på sidan eller på mage.
Jag hittade en ritning på en sån krets för 3 år sen,
ska se ifall jag hittar den igen.
Den kunde man ställa in längden innan motorn startade och hur högt man var tvungen att snarka.
edit:
hittade den
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/ ... re_alm.htm
ska se ifall jag hittar den igen.
Den kunde man ställa in längden innan motorn startade och hur högt man var tvungen att snarka.
edit:
hittade den

http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/ ... re_alm.htm
Jag har en "Snarkkudde" (kallar henne för Kerstin).....
F'låt kunde inte låta bli .....
F'låt kunde inte låta bli .....
Ja fat har man som vana att ligga och låta kanske även detta ska "straffas" 
Dock surt för den som har en knirkande säng men å andra sidan så blir det ju en motivation för att fixa knirket.

Dock surt för den som har en knirkande säng men å andra sidan så blir det ju en motivation för att fixa knirket.
Surt för den som har en fru som ligger och fiser på natten, då börjar hanns kudde skaka var gång.
Men det kanske är en motivering till att byta fru då..? 

- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Någon kanske har bättre idéer, men hur vore det att spela in några nätters äkta snarkningar och analysera frekvenser etc för att se vilka ljud som är relevanta?Nerre skrev:Det svåraste lär ju vara att skilja ut snarkljudet från andra ljud.
Clas Ohlson sålde förut en väckarklocka för hörselskadade och andra svårväckta (som undertecknad) med alldeles för starka knappt tio cm höga 7-segments-siffror, mycket ljudlig signal för den som önskar det, och en mycket potent liten vibrationspryl att placera under kudde eller madrass. Jag kan berätta att man vaknar av den! Kanske smidigare än att göra en egen skakmoj. Jag kan kolla vad den heter om någon är intresserad, modellen finns än och används bl.a. som hjälpmedel till hörselskadade.
petterp: Jag förstår att du citerar Arthur C Clarke, men när det gäller sex brukar det kunna vara roligare om (mannens) mjukvara faktiskt blir hårdvara.
Sån väckarklocka har jag (eftersom jag är döv måste jag ha vibratorklocka). Håller med om att siffrorna är lite väl starka,men man vänjer sig. Den står i mitt fall ovanför huvudändan av sängen så de lyser mig inte i ögonen i normala fall.
Alla vibratorer jag har öppnat består av en simpel elmotor med en excentriskt placerad vikt på axeln. Jag har byggt en själv t.o.m.
Alla vibratorer jag har öppnat består av en simpel elmotor med en excentriskt placerad vikt på axeln. Jag har byggt en själv t.o.m.
jadler
De är ju underförstått att mannen inte har nån mjukvara när kvinnan kommer
Men ifall man ju har problem med partner som snarkar är de inte bättre att installera en vibbomotor för 3fas, dem skakar rätt så bra.
De är ju underförstått att mannen inte har nån mjukvara när kvinnan kommer

Men ifall man ju har problem med partner som snarkar är de inte bättre att installera en vibbomotor för 3fas, dem skakar rätt så bra.
-
Hej igen.
ska testa kretsen som petterp tipsa om. men kom gärna med fler förslag
ska testa kretsen som petterp tipsa om. men kom gärna med fler förslag

Är tanken att snarkaren ska vakna? Lär ju vara småjobbigt att vakna stup i ett...
-
jo det är meningen att han ska vakna efter en längre "onormal" snarkning. men inte när han snarkar normalt
En enkel variant, kräver dock inte ljud hela vägen:Elektro88 skrev:Personen som har kudden snarkar
En timer som ger en 0:a ut vid aktivering med längden 2 sekunder. Därefter en OCH-grind som är kopplad till ingången samt timern. Detta borde ge en 1:a ut efter 2 sekunder ljud, dock krävs likriktning samt ett ganska bra lågpassfilter. Vet inte om det fungerar direkt, men med lite testande på labbplattan borde man nog kunna lösa det, i värsta fall får du koppla kondensatorer på utgångarna mellan kretsarna om de triggas för snabbt. Glöm inte hellar att likriktningen bör ske med en idealdiodkoppling.