Behöver hjälp med en PT100 givaruppkoppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Behöver hjälp med en PT100 givaruppkoppling

Inlägg av Fritzell »

Tjo, det är så att jag håller på och bygger en a/d omvandlar koppling i digitaltekniken. Men jag har fått lite problem med pt100 givaren som skall styra en digital termometer (0-100grader). Givaren är ca 100ohm vid 0°C och ca 138,5 ohm vid 100°C.

Programmet och allt det är klart, jag skall bara kunna styra m.ha givaren så att jag får en spänning mellan 0V (100ohm) och 1V (138,5ohm). Det går även bra att gå mellan 0V till 4V om man kopplar den direkt till omvandlaren.

Jag har provat massor med bryggkopplingar men inte hittat en lösning som funkar så jag hoppas ni kan hjälpa mig med detta. :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Spontant känns det som om du behöver något slags OP-koppling som förstärker spänningen.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jo.. det är det jag har använt. Men alla böcker jag har om detta lägger bara upp det så att om temperaturen överstiger ett visst värde slår op:n till max. Från 0 till 1. Jag vill ju ha en varierbar spänning :humm:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det du vill ha är en icke- inverterande förstärkare som förstärker upp en låg spänning till 0-4V.

Se nedan för exempel:
http://www.tfe.umu.se/courses/elektro/a ... arkare.pdf
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag har en design nu som löser ditt problem. en klassisk justerbar koppling. Har du mail så jag kan lalla över en bild på den till dig ?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Åhå jag skickar ett pm! annars kan du bara ladda upp bilden på nån gratis upload och posta här. Det är värt att registrera sig för det händer lite titt som tätt att man behöver ladda upp scheman osv på detta forumet :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ok med lite små förändringar funkade uppkopplingen som jag ville i Electronic workbench iallafall, tyvärr hann jag inte koppla upp den helt och hållet IRL så detta får läggas på hyllan i en vecka sålänge ;)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

*ler*

Inlägg av bengt-re »

Lugnt. Det är en trygg koppling. Jag lovar - den har använts tusentals gånger.... Klassisk nästan för att kunna justera nolläge och förstärkningifrån framförallt givare.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

"bengt-re"
Du får hemsktgärna lägga upp kopplingen här!. :pray: Jag har oxo ett lass PT100 givare hemma men ej kommit tillskott att använda dem p.g.a krabbiga kopplingar!.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tar mig friheten att ladda upp den själv :) Men den kommer som sagt från (och stort tack till) Bengt-Re

Bild

Fast jag tog faktiskt bort den andra op:n, och ändrade förstärkningen på första op:n för att få den att gå mellan ~0V och ~1V (100-138,5ohm)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Funkar väl iofs

Inlägg av bengt-re »

Men finessen med båda op är att man kan justera både förstärkning och nolläge helt fritt, men finns många sätt att bygga på som sagt. Oftast har man dubbelop i samma kapsel ändå så spelar inte så stor roll om man slösar lite med förstärkarna. De är ju likssom inte så dyra om man väljer simpla op vilka oftast fungerar bra. Ibland behöver man offsetjusteringen och då får man slå till på lite större kapslar.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Tackar!.
Men var ska + ingången på den andra OPn vara kopplad?.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

TIll jord..

Inlägg av bengt-re »

Den föll visst bort den ledaren..
Skriv svar