Hjälp med val av prylar till mitt första fräsbygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Skogsvargen

Hjälp med val av prylar till mitt första fräsbygge

Inlägg av Skogsvargen »

Hej,
Detta är mitt första inlägg här. Jag tänkte att denna tråd skall vara till för mig att samla tips på val av de olika delarna jag behöver. Allt från motorer och styrning till kullager och skruvar.

Målet är att bygga en treaxlig fräs med en arbetsyta på cirka 25*25 cm. Förebilderna är Lillasyster och Pos (?) lilla fräsbyggsats.

Användningsområdet skall vara dels kretskortsfräsning, dels tillverkning av mindre delar till mina robotar i plast och aluminium.

För att komma igång beställde jag tre motorer och ett styrkort från HobbyCNC

Motorer
#23-205-DS8 285oz-in bipolar rating, 205oz-in unipolar rating. 3v, 3A, 200 S/R, 2.2mH, Size #23, Dual Shaft, 8 wire Faster than the 305’s, good all around choice $44 each

Styrkort
HobbyCNC PRO Chopper Driver Board Kit

Jag hoppas att denna setup skall räcka för mina behov.

Nästa steg är kringutrustningen till styrsystemet.

Kan någon tipsa mig om hur jag löser strömförsörjningen på ett billigt och bra sätt? 36V och 10A är ju vad jag behöver. Alternativt 24V 10A.

Jag hittade ett PC-nätaggregat hemma som har två +12 voltsutgångar (A och B) som båda klarar att leverera 15A. Kan man seriekoppla dessa för 24V?
Fräsen

Re: Hjälp med val av prylar till mitt första fräsbygge

Inlägg av Fräsen »

Hur kom det sig att du valde ett unipolärt system? Bipolärt brukar föredras. Nätagg har du här: http://www.brundin.biz/index.php?cPath=4_14 observera att det är exkl. moms.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Å vafför starta med motorer och drivare?

Vore det inte bättre att börja med det mekaniska, å sen beställa lämpliga motorer till det, :humm:
Känns lite bakvänt, men du kanske redan byggt ihop så du vet vad som behövs. :vissla:
Skogsvargen

Inlägg av Skogsvargen »

Hm...
Jag kan börja med att villigt erkänna att jag kanske gjort ett misstag som beställd just de motorerna och kontrollerkortet. Anlednignen till att de blev just dessa var att jag har en bekant som byggt en cnc-cellplastskärare med dessa. Jag borde nog läsa på lite mer om stegmotorer... I värsta fall får jag väl uppgradera till nytt styrkort vid tillfälle. Hur udda är det med unipolär styrning och varför har hobbync valt att satsa på ett sådant kort?

Anledningen att jag valt att beställa elektroniken först är att det är den jag är mest osäker på. Jag tänkte att jag kan sätta upp en "labbmiljö" först för att se till att allt fungerar som det skall. Parallellt med detta kan jag börja fila på det mekaniska. Dessutom är ju leveranstiden på grejerna från USA rätt lång.

Tack för tips på nätaggregat. Vad tror ni om möjligheten att använda PC-aggregatet?

/Magnus
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Unipolärt, ett PC-agg och fräsa aluminium, hmm... microfräs?

HrHerman sålde några 24V/10A (och även större). Dom finns även att beställa direkt från Kina.
Se sidan 7 här: http://www.tronicsbay.com/efsalj/listan.pdf

Jag köpte ett på 24V/5A därifrån för 156:- totalt till min postlådda.
(Finns i flera trådar, men du får leta själv den här gången.)

Saxat från min hemmasida:
Power Supply.
Man vill köra på så hög spänning man kan. Strömen överstiger i stort sätt aldrig 67% av normalt 2.0A * 3 kanaler. ((2.0A x 3) * 0.67) * 18V = 72VA.

Sen behövs likriktarbrygga, strömbrytare, säkring och elektrolytkondensator.

Kondensatorn: C = (100,000*I)/V, C = (100,000*4.4)/24, C > 18,000uF.
Det går fint att parallellkoppla flera kondingar. Då plussar man bara ihop värdena. Arbetsspänningen måste vara högre än utspänningen.
Skogsvargen

Inlägg av Skogsvargen »

Nu har jag gått igenom källaren på jakt efter transformatorer. Jag hittade en gammal förstärkare som jag försökte mäta upp. Den är märkt (på utsidan) med 230 VA och jag hittade två par utgångar från transformatorn som gick till en switch bakpå förstärkaren där man kan välja hög eller låg impedans. På dessa utgångar mätte jag upp 23 respektive 27 volt.

Med en likriktare och kondensator känns det som att denna borde fungera. Eller tänker jag galet?

Med lite rensning i förstärkaren har jag ju en perfekt låda för styrsystemet.

/Magnus
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

där man kan välja hög eller låg impedans
Det där tyder väl på att det är en utgångstransformator och inte nättrafo
Skogsvargen

Inlägg av Skogsvargen »

Jo, det kan man tycka, och den har lite för många sladdar in/ut för att jag skall vara nöjd. Helt klart är att det går in 220 volt och kommer ut 24V*2 och 27V*2 ut trafon. Dessutom kommer det ut ytterligare några kablar som jag inte kan reda ut vad de gör innan jag börjar riva i apparaten.

mvh

Magnus
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Dessutom kommer det ut ytterligare några kablar ...

Klippes med lämplig avbitartång. :D
Skogsvargen

Inlägg av Skogsvargen »

Exakt min filosofi... hittar man en jord och en lämplig spänningskabel kan det ju inte bli så fel...

Hur exakta var dina capacitansberäkningar ovan? Det sitter två 6800uF kondensatorer i förstärkaren, kan de räcka om jag parallellkopplar dem? Jag kommer ju att ligga på ca 35 volt likspänning.

mvh

Magnus
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är inte mina uträkningar, det är Mariss som säger att det ska vara så. :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Och för dom som inte vet det så är Mariss Freimanis huvudutvecklare på Geckodrive.
Skogsvargen

Inlägg av Skogsvargen »

Nätdelen fixad. Jag hittade en gammal förstärkare hemma som hade trevliga prylar i sig, men innan jag slaktade den kollade jag lite på nätet och det visade sig att en gammal NAD från 80-talet fortfarande har ett värde. Sålde den för 1200 kronor och hade råd att köpa nätaggregat och få pengar över. :)

Nu har jag börjat bygga hårdvaran och eftersom jag inte litar på min mät och borrprecision tänkte jag ha justerbara axlar som kullagren rullar på. Jag har sett lösningar med fyra skruvar som tillåter att man justerar axeln i både x och y-led. Nu gäller det bara att hitta något bra material att fästa skruvarna i. Vad tror ni om hockeypuckar? Är de hårda nog? Dimensionen borde passa bra till mina 20mm axlar.

/Magnus
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Jag använde 24mm filmfanér till mina justerare, efter att jag prövat olika träslag så va just filmfanér det ända som höll.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ursäkta, men vad är filmfanér?
Är det stor skillnad på det och plywood?
Skriv svar